عملکرد شهرداری‌‌ها در مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان مطلوب نیست

0 29

مدیرکل بهزیستی گیلان از کاهش نرخ فرزندآوری در استان خبر داد و گفت: عملکرد شهرداری‌‌های استان در مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان مطلوب نیست.

عصر کاسپین/ حسین نحوی‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملکرد مدیریت شهری و شهرداری‌‌های گیلان در مناسب‌سازی فضای شهری برای استفاده معلولان مطلوب نیست اظهار داشت: نرخ باروری در کشور به ویژه در استان گیلان بسیار پائین است و این مشکل مخاطرات زیادی را به دنبال دارد.

مدیرکل بهزیستی گیلان تصویب لایحه حمایت از معلولان و تأمین نیازهای این قشر از جامعه را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: در حال حاضر در گیلان حدود ۱۷ درصد از جمعیت معلولان آن را ناشنوایان و کم‌شنوایان به خود اختصاص داده‌اند یعنی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ ناشنوا در استان داریم که باید برای آنان خدمات لازم فراهم شود.

نحوی‌نژاد یکی از عمده مشکلات ناشنوایان را عدم برخورداری از قدرت کافی ارتباطی آن‌ها و مشکلات معیشتی دانست و عنوان کرد: طبق ماه ۲۷ قانون حمایت از معلولان، فرد ناشنوا تا زمانی که دارای خانواده باشد و شغل مناسبی هم پیدا نکند از دریافت حداقل دستمزد بهره‌مند شود از طرفی برای اجرای این قانون ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.
وی با بیان اینکه تاکنون از این مبلغ اشاره شده هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار داده شده است و سهم گیلان نیز در بخش‌های مختلف تعریف می‌شود تصریح کرد: طبق آمارها در سال گذشته ۳۶۰ مورد اشتغال برای ناشنوایان در استان گیلان ایجاد و حدود ۷۰ مسکن هم به آنان تحویل داده شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان زبان اشاره را از جمله مشکلات ناشنوایان خواند و با بیان اینکه اگر این زبان بین‌المللی به رسمیت شناخته شود آنان دیگر نیاز به وجود رابط و مترجم ندارند خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده با صدا و سیما قرار است به زودی اخبار ناشنوایان در استان گیلان راه‌اندازی شود که بدون شک اقدامی بسیار مهم محسوب می‌شود.

نحوی‌نژاد گران شدن سمعک و اینکه این وسیله در بازار هم‌اینک از یک و نیم میلیون تومان تا بالای ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: به طور مثال سمعکی را که تا قبل از تحریم‌های ظالمانه دشمنان، سال قبل با ۵۰۰ هزار تومان می‌توانستیم خریداری کنیم هم‌اینک به بالای ۳ میلیون تومان رسیده است.

وی از خریداری و توزیع ۴۰۰ سمعک توسط بهزیستی گیلان در سال گذشته سخن گفت و با بیان اینکه امسال هم در شش ماهه نخست تاکنون ۳۵۰ سمعک در استان تهیه و توزیع شده است ابراز داشت: دفاع از کودکان و برخورد با مصادیق کودک‌آزاری هم از جمله برنامه‌هایی است که بهزیستی استان گیلان به همراه سایر نهادها پیگیر آن است.

مدیرکل بهزیستی گیلان ۱۰ درصد از گروه معلولان را نابینایان اعلام کرد و با تأکید بر اینکه این قشر در جهت برقراری ارتباط و تحصیلات عالیه بسیار موفق هستند افزود: وضعیت عبور و مرور و ایاب و ذهاب از جمله گله‌مندی‌های نابینایان در جامعه است و آمار متناسب‌سازی در گیلان از ۲۷ درصد در سال ۹۶ به ۴۰ درصد در سال ۹۸ رسیده است.

نحوی‌نژاد با تأکید بر اینکه آمار ۴۰ درصد اشاره شده مربوط به دستگاه‌های اجرایی گیلان است و خدمات شهری کارنامه خوبی در این زمینه ندارد گفت: زیرساخت‌های آموزش‌های رسمی در مهدکودک‌ها و عدم توانایی در پذیرش کودکان معلول از جمله مشکلاتی است که با آن مواجهیم به همین علت مهدهای خاص نابینایان و ناشنوایان راه‌اندازی شد.

وی گیلان را طبق آمارهای اعلام شده پیرترین استان کشور خواند و با اشاره به اینکه شهر املش پیرترین شهر کشور محسوب می‌شود ابراز داشت: طبق آمارهای احصاء شده ۱۸ درصد سالمندان ما یعنی حدود ۶۰ هزار نفر آنان در استان گیلان برای انجام امورات خود به تخت و یا به یک فرد جهت پرستاری نیاز دارند که باید برای آنان تأمین شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان گران شدن وسایل کمک توان‌بخشی، وجود یک نظام بیمه‌ای کامل و ایجاد وسائل عمومی در سطح شهر برای تردد سالمندان را از جمله مشکلات این بخش از جامعه اعلام کرد و گفت: سرویس‌های بهداشتی موجود در استان گیلان ۹۰ درصدشان دچار مشکل هستند که این برای سالمندان معضلات زیادی ایجاد می‌کند.

نحوی‌نژاد ۷ هزار سالمندی که در همان اوایل شیوع کرونا در آمریکا به حال خود رها شده و جان خود را از دست دادند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در شش ماهه اخیر امسال از حدود هزار سالمندی که در مراکز بهزیستی در استان گیلان نگهداری می‌شوند ۶ نفر آنان کرونای مثبت شدند و یک نفرشان به علت بیماری زمینه‌ای فوت کرد.

وی یکی از وظایف واحد ۱۲۳ بهزیستی را جلوگیری از سالمندآزاری خواند و با بیان اینکه وزارت ارشاد هم مکلف شده که در برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی خوو بخشی را به حفظ کرامت سالمندان اختصاص دهد افزود: حدود ۲۰ درصد از سالمندان استان گیلان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در پاسخ به این پرسش که سهم این دستگاه در تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری و جوان‌سازی جامعه چقدر است عنوان کرد: این موضوع یکی از نگرانی‌های ما است از طرفی نرخ باروری کشور ۱.۳ درصد است و در گیلان ۴ دهم درصد بنابراین بهزیستی برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری تشویق‌هایی را قائل می‌شود.

نحوی‌نژاد حمایت اقتصادی بهزیستی از خانواده‌هایی که صاحب فرزند دوقلو و بیشتر از آن می‌شوند را متذکر شد و با تأکید بر اینکه بهزیستی در بحث زایمان دوم و انجام کارهای ژنتیکی هم از افراد پشتیبانی می‌کند افزود: یکی از اثرات مخرب کاهش فرزندآوری در جامعه نبود نیروهای جوان است که باید با راهکارهایی از تشدید آن جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 4 =