مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛ ماجرای بلوکه شدن ارز پیش خرید واکسن آنفلوانزا

0 23

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در ارتباط با موانع پیش رو برای واردات واکسن آنفلوانزا، توضیحاتی ارائه داد.

عصر کاسپین/ سید حیدر محمدی، گفت: مبالغی که بابت پیش خرید واکسن آنفلوانزا پرداخت کرده بودیم بلوکه نشده، بلکه مرجوع شده و اکنون به دنبال مسیر حمل و نقل هستیم تا همه ۱۶ میلیون دوز واکسن تا پایان آبان وارد شود.

وی افزود: سال گذشته در این فصل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا وارد کردیم اما امسال با توجه به شرایط، میزان واردات ۱۰ برابری پیش‌بینی شد و قرار بود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد کشور شود که تاکنون به دلیلی مشکلات تحریم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد و در مراکز بهداشت برای زنان باردار، گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان توزیع شده است.

محمدی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا آخر آبان که فصل طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا است، این واکسن وارد شود، اما فعلاً یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارداتی به صورت رایگان در مراکز بهداشتی توزیع شد تا بر اساس اولویت به مردم تزریق شود، اما اگر مقادیر بعدی وارد شود برای افراد مسن و کودکان ۵ ماه تا ۶ سال به مبلغ ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: واکسن را اسفند ۹۸ سفارش دادیم و امسال تا تیر ماه نیز سفارش‌ها ادامه یافت، در حال حاضر نیز پولی بلوکه نشده و دو الی سه بار این پول مرجوع شده است و اکنون دنبال مسیر حمل‌ونقلی هستیم، که بتوانیم همه این ۱۶ میلیون دوز را وارد کنیم.

محمدی درباره چرایی نایاب شدن برخی داروهای مؤثر در درمان کرونا با وجود تولید در داخل کشور نیز گفت: جزو معدود کشورهایی هستیم که با شیوع بیماری کرونا داروهای آن را تولید کردیم. در حال حاضر رمدسیویر، فاوپیراویر، توسیلیزومب و…، در داخل تولید می‌شود و تنها در داروخانه‌های بیمارستانی قابل تهیه است، بنابراین بیمارستان‌ها نباید بیماران را برای تهیه این داروها روانه مراکز دیگر کنند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، خاطرنشان کرد: این داروها را در بیمارستان‌ها به میزان زیاد توزیع کرده‌ایم و با توجه به وفور دارو اکنون قصد صادرات هم داریم و اگر مراکز درمانی و بیمارستانی کمبود دارند به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − ده =