موردی از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال تاکنون در گیلان دیده نشد

0 46

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: امسال تاکنون ردپای ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی، بومی و حیات‌وحش استان دیده نشده است.

عصر کاسپین/ سهراب عاقبتی صبح امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون ردپایی از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی، بومی و حیات‌وحش گیلان دیده نشده است اظهار داشت: هرگونه کشتار دام و طیور خارج از کشتارگاه‌های صنعتی مورد تأیید دامپزشکی نیست.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه طبق اعلام کارشناسان بهداشت جهانی ۸۰۵ بیماری بین انسان و دام مشترک است عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی گیلان اقدامات مختلفی را در راستای مبارزه، کنترل و مقابله با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک اعم از واکسیناسیون هدفمند، رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام می‌دهد.

عاقبتی آموزش و اطلاع‌رسانی به گروه‌های هدف را نیز از دیگر اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای اداره کل دامپزشکی گیلان خواند و تصریح کرد: گاهی اوقات این آموزش‌ها با مشارکت گروه‌های هدف در یک فضا و مکان مشخصی انجام می‌شود و گاهی اوقات هم این آموزش‌ها به شکل چهره به چهره و یا از طریق رسانه‌ها داده می‌شود.
وی تفاوت‌هایی که بین آموزش به بهره‌برداران طیور صنعتی و طیور سنتی در روستاها وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه تاکنون ثابت نشده ویروس کرونا به دام منتقل می‌شود ابراز داشت: اگرچه گمانه‌زنی اولیه برای انتقال کووید – ۱۹ محلی بوده که عرضه حیوانات در آن‌جا انجام می‌شد اما تاکنون به قطعیت نرسیده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان صدور موافقت اصولی، پروانه بهداشتی تأسیس و در نهایت امر صدور پروانه بهداشتی برای شروع کار واحدهای تولیدی دام و طیور را از جمله اقدامات این دستگاه خواند و اظهار داشت: پروانه بهداشتی بهره‌برداری تنها به واحدهایی داده می‌شود که انواع سیستم‌های بهداشتی لازم را در فضای خود ایجاد کنند.

عاقبتی با بیان اینکه نظارت بر فرآیند تولید، بازدیدهای سرزده و ادواری بازرسان دامپزشکی گیلان از واحدهای تولید دام و طیور گیلان در دستور کار قرار داد خاطرنشان کرد: بعد از تولید محصول نهایی نیز آنالیزهای لازم برای تشخیص درجه پروتئین، وجود فاکتورهای میکروبی و اقداماتی از این دست توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به علت شیوع کرونا زنده فروشی دام و طیور در بازارهای محلی کمرنگ شده و دیگر مانند گذشته رونق ندارد عنوان کرد: قطعاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محلی که برای عرضه دام استفاده می‌شود وجود ندارد بنابراین شرایط لازم برای شیوع و انتقال ویروس کووید – ۱۹ فراهم است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان مهاجرت پرندگان به استان را مورد اشاره قرار داد و ضمن مقایسه وضعیت سال گذشته با شرایط کرونایی امسال افزود: سال گذشته ۱۳ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان مشاهده شد که بعد از آن معدوم‌سازی را انجام دادیم از طرفی اگر طیور صنعتی باشند قطعاً بیمه غرامت آن را پرداخت می‌کند.

عاقبتی از تعیین قیمت و پرداخت غرامت از محل اعتبارات ملی به صاحبان طیور سنتی معدوم شده خبر داد و با تأکید بر اینکه از سال ۹۷ سازمان دامپزشکی اقدام جدیدی را در این حوزه آغاز کرده است گفت: انجام واکسیناسیون طیور مرغ مادر، تخم‌گذار و مرغ اجداد که در نوع خود بی‌سابقه است توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد مرغ تخم‌گذار در گیلان وجود ندارد و احتمال انتشار برخی از انواع ویروس آنفلوآنزا از طریق مرغ‌های اجداد و مادر وجود دارد افزود: فعلاً نمی‌توان هیچ پیش‌داوری در این زمینه داشت اما تاکنون پایش‌های انجام شده دامپزشکی از این حکایت دارد که در طیور صنعتی، بومی و در حیات‌وحش ردپای این ویروس مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از انجام پایش‌ها و مراقبت‌های فعال و مشترک این دستگاه با محیط‌زیست استان خبر داد و با اشاره به اینکه نمونه‌برداری‌ها همچنان استمرار پیدا می‌کنند عنوان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی دیگر از بیماری‌های شاخصی محسوب می‌شود که بین انسان و دام مشترک است.

عاقبتی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را چون در دام هیچ نشانه بالینی ندارد بیشتر یک بیماری انسانی تلقی می‌کند اظهار داشت: این بیماری یک بیماری شغلی محسوب می‌شود بنابراین بیشتر کسانی که با دام زنده یا با فرآورده‌های خام دامی سروکار دارند با آن مواجه هستند.

وی دکترهای داپزشکی، شاغلان در کشتارگاه‌ها، دامداران و یا کارکنان بهداشتی و درمانی شاغل در آزمایشگاه‌ها را از جمله گروه‌هایی که در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند اعلام کرد و گفت:‌ تماس با فرد یا بیمار آلوده هم می‌تواند موجب انتقال تب کریمه کنگو شود از طرفی گزش کنه یکی از راه‌های انتقال بیماری از دام به انسان است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان کشتار دام و طیور به شکل غیرمجاز را عملی بسیار خطرناک و با ریسک بالا اعلام کرد و با بیان اینکه این کار می‌تواند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را انتقال دهد افزود: به دلیل وجود این بیماری هرگونه کشتار خارج از کشتارگاه صنعتی مورد تأیید دامپزشکی گیلان نیست و مردم هم باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

عاقبتی انتقال گوشت کشتار تازه به دمای صفر تا منفی ۱۴ درجه سانتیگراد را امری که باید در دستور کار کشتارگاه‌ها قرار داشته باشد دانست و عنوان کرد: شهروندان نباید نگران انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باشند زیرا انتقال گوشت پس از ذبح به یخچال‌های صنعتی و پیش سردکن به خوبی و مرتب انجام می‌شود.

وی برگزاری دوره‌های علمی و آموزشی برای دامپزشکان و بخش خصوصی جهت صدور اجازه برای کار در مطب‌ها و یا داروخانه‌ها را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی گیلان اعلام کرد و بیان داشت: برای کارکنان اداره کل نیز دوره‌های عمومی و دوره‌های تخصصی را برگزار می‌کنیم که این کار در بهبود عملکردها بسیار مؤثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 7 =