کمبود خودروهای استاندارد آتش‌نشانی در گیلان؛ تجهیزات فعلی عمر بالایی دارند

0 29

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان عمر متوسط ماشین‌آلات آتش‌نشانی استان را حدوداً ۱۵ سال اعلام کرد و گفت: در استان با کمبود خودروهای آتش‌نشان مواجهیم.

عصر کاسپین/ علی اوسط اکبری مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عمر متوسط ماشین‌آلات آتش‌نشانی موجود در استان گیلان بالاتر از حد استاندارد و حدوداً ۱۵ سال است اظهار داشت: در حال حاضر در کل استان گیلان ۱۲ خودروی استاندارد آتش‌نشانی کمبود داریم و تلاش‌مان این است که کمبودها برطرف شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه در استان ۵۲ شهر وجود دارد که ۴۶ شهر آن زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند عنوان کرد: طبق شاخص‌ها در ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت حداقل یک ایستگاه استاندارد آتش‌نشانی و ۲ خودروی آتش‌نشانی و در ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر هم حداقل باید یک نیروی آتشنشان موجود باشد.

اکبری مقدم وجود ۴۶ ایستگاه استاندارد آتش‌نشانی را برای ۴۶ شهر زیر ۵۰ هزار نفر استان گیلان مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اینکه ۶ شهر گیلان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند تصریح کرد: این ۶ شهر در مجموع به ۲۳ ایستگاه آتش‌نشانی فعال نیاز دارند و در مجموع باید حداقل ۶۹ ایستگاه در سراسر استان گیلان وجود داشته باشد.
وی از وجود ۳۹ ایستگاه آتش‌نشانی در استان گیلان خبر داد و با بیان اینکه حدوداً در این بخش ۴۰ درصد کمبود یعنی ۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی استاندارد در استان کم داریم ابراز داشت: با توجه به جمعیت گیلان باید ۱۳۸ خودروی استاندارد آتش‌نشانی در استان وجود داشته باشد که در حال حاضر ۱۲۶ خودرو استاندارد در گیلان موجود است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان کمبود ۱۲ خودروی استاندارد آتش‌نشانی در کل استان را متذکر شد و با اشاره به اینکه عمر متوسط ماشین‌آلات آتش‌نشانی موجود در سراسر استان حدوداً ۱۵ سال است افزود: این عدد باید بین ۵ تا ۸ سال باشد از طرفی برای تأمین ماشین‌آلات آتش‌نشانی شهری از دو ارگان تأمین مالی انجام می‌شود.

اکبری مقدم تخصیص منابع مالی برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر توسط سازمان همیاری شهرداری‌های کشور جهت تأمین خودروها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال گذشته در استان گیلان بیش از ۱۳ دستگاه خودروی آتش‌نشانی را به مراکز آتش‌نشانی اختصاص دادیم که از این حیث سومین استان کشور بودیم.

وی با بیان اینکه برخی از تجهیزات حفاظت آتش،نشانی نظیر ست‌های امداد و نجات باید از محل منابع داخلی خود شهرداری‌ها تهیه شود خاطرنشان کرد: منابع مالی لازم برای تأمین بخشی دیگر از تجهیزات آتش‌نشانی را هم از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان و طبق ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران تهیه می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نوسازی ناوگان حمل و نقل آتش‌نشانی در تمام شهرهای استان را لازم و ضروری تلقی کرد و ضمن اشاره به اهتمام شهرداری‌ها در این زمینه ابراز داشت: تأمین نیازهای کلیه شهرهای استان گیلان در یک بازه زمانی مشخص شاید میسر نباشد اما تلاش ما این است که مشکلات مرتفع شوند.

اکبری مقدم از کمبود تجهیزات آتش‌نشانی در برخی از شهرستان‌های استان گیلان به جهت شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی آنان از جمله شهرستان املش سخن گفت و اظهار داشت: خودروهای تولید داخلی همین خودروهایی هستند که هم‌اینک در اختیار ایستگاه‌ها قرار گرفته و در این شرایط باید بتوانیم از حداقل امکانات حداکثر استفاده را ببریم.

وی درباره نیروهای شرکتی آتش‌نشانی که طبق وعده‌های داده شده در سال‌های گذشته باید به تدریج جذب و استخدام می‌شدند نیز مطالبی بیان داشت و عنوان کرد: در فروردین ۹۲ بخشنامه‌ای از طرف معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شد که به استناد مصوبه هیئت وزیران اجازه داده بود تا نسبت به این موضوع اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از جذب کلیه آتش‌نشانان که دارای شرایط لازم بودند خبر داد و با بیان اینکه در پایان سال ۹۲ مجدداً مجلس مصوبه هیئت وزیران را لغو کرد افزود: بر این اساس مجدد وزارت کشور بخشنامه جدیدی به کلیه شهرداری‌ها داد که بخشنامه قبلی ملغی شده و شهرداری‌ها مشمول مصوبه هیئت وزیران نمی‌شوند.

اکبری مقدم از انجام مکاتبات بسیار زیاد در سال گذشته برای تعیین تکلیف آتش‌نشانان تبدیل وضعیت نشده در استان گیلان و انجام پیگیری‌های لازم در این مورد خبر داد و گفت: یکی از بحث‌های جدی که همواره از طریق مجلس و سازمان شهرداری‌ها پیگیر آن هستیم موضوع همین آتش‌نشانان است و امیدواریم بتوانیم مشکل آنان حل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =