۲۵ مورد تقلب در استفاده از «نشان استاندارد» امسال در گیلان کشف شد

0 44

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه این دستگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت کسب نشان استاندارد برای کالاهایشان حمایت می‌کند گفت: ۲۵ مورد تقلب نشان استاندارد امسال در گیلان مشاهده شد.
عصر کاسپین/ داریوش اشکانی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز ملی استاندارد مقوله کیفیت را که اصل مهم در امر رقابت‌پذیری و فروش محصولات است مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در مدت ۶ ماهه نخست امسال حدود ۲۵ مورد تقلب نشان استاندارد در استان گیلان مشاهده شده است.

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه سازمان استاندارد با اتخاذ راهکارهایی می‌تواند در راستای حمایت از کالای ایرانی و جهش تولید گام‌های مؤثری بردارد عنوان کرد: هم‌اینک چیزی حدود ۳۳ هزار و ۹۰۰ استاندارد ملی توسط سازمان ملی استاندارد کشور تدوین شده است و از این حیث در خاورمیانه پیشتاز هستیم.

اشکانی‌پور یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هر کشور را تعداد استانداردهای تدوین شده در آن کشور تلقی کرد و با تأکید بر اینکه طبق آمارهای موجود کشورمان گامی اساسی در این راستا برداشته است ابراز داشت: یکی از اهدافی که در همین راستا دنبال می‌شود به روز رساندن استانداردهای تدوین شده در کشور است.
وی از بازنگری هر استاندارد در یک دوره ۵ ساله خبر داد و با اشاره به اینکه در این بازنگری‌ها ضمن حذف نقاط ضعف برای رسیدن به استانداردهای روز دنیا تلاش می‌شود تصریح کرد: البته اگر نیاز باشد برخی از استانداردها در بازه زمانی دو ساله هم مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند تا مطابق با استانداردهای جهانی شوند.

مدیرکل استاندارد گیلان از وجود کمیته‌هایی در استان برای به روزرسانی استانداردهای تدوین شده با استانداردهای روز بین‌المللی خبر داد و اظهار داشت: هم‌اینک از ۶۸۱ واحد تولیدی که در گیلان تحت پوشش استاندارد قرار دارند همگی استانداردهای ملی را رعایت می‌کنند و از سطح کیفی خوبی نیز برخوردار هستند.

اشکانی‌پور جایگاه گیلان در حوزه استاندارد را جایگاهی قابل قبول و خوب توصیف کرد و با تأکید بر اینکه موضوع استاندارد در جهش تولید بسیار حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: برخی اوقات با خرید اقلام واحدهای تولیدی از سطح بازار گیلان می‌بینیم که نشان استاندارد جعل شده و کالاهای فاقد کیفیت و غیراستاندارد در بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال چیزی حدود ۲۵ مورد تقلب نشان استاندارد در گیلان مشاهده شده است توجه بیشتر مصرف‌کنندگان به کد ده رقمی که زیر نشان استاندارد درج می‌شود را خواستار شد و گفت: اگر مصرف‌کنندگان این شمارا ۱۰ رقمی را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند در چند ثانیه اطلاعات کامل آن کالا برایشان پیامک می‌شود.

مدیرکل استاندارد گیلان نشانه‌گذاری روی کالا را در حقیقت متعهد شدن تولیدکننده در مورد کیفیت کالا اعلام کرد و ابراز داشت: این اداره کل در مورد کالاهای صادراتی که نشان استاندارد برای آن‌ها اجباری است و گمرک هم لیست این کالاها را دارد حساسیت ویژه‌ای داشته و اگر کالاها شرایط را نداشته باشند از صادرات آن‌ها جلوگیری می‌کند.

اشکانی‌پور صدور و یا ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی توسط گمرک پس از اعلام نظر اداره کل استاندارد استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: در امر نظارت بر صنف طلا و جواهر امسال چیزی حدود ۴۶ مورد نمونه‌برداری توسط اداره کل استاندارد گیلان و با همکاری اتحادیه طلا و جواهر استان انجام شد.

وی با بیان اینکه پس از گشت‌های مشترک و اعیارسنجی و آزمایشات گوناگون مشکلی در صنف طلا و جواهر استان گیلان از سوی استاندارد مشاهده نشده است عنوان کرد: هرچه استانداردهای ما به روز می‌شوند نظام تقلب هم خود را به روز می‌کند و گاهی اوقات با تقلب‌هایی در کالاها مواجه می‌شویم که با یک کار تحقیقاتی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد گیلان مشکلاتی که چند سال قبل در بحث آبلیموی تقلبی پیش آمده بود را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه به علت ضعف استاندارد، آبلیموهای غیراستاندارد قابل تشخیص نبود افزود: در حال حاضر استاندارد آبلیمو تغییر یافته و به روز شده است و به همین دلیل دیگر شاهد بروز مشکلات سال‌های گذشته نیستیم.

اشکانی‌پور ارتباط کارشناسان استاندارد با مدیران کنترل کیفیت را متذکر شد و با اشاره به اینکه تعطیلی یک واحد به هیچ عنوان افتخاری برای اداره کل استاندارد محسوب نمی‌شود تصریح کرد: ما تنها در یک صورت و آن هم عدم توجه به خطوط قرمز و سلامت مردم است که شدیداً ورود کرده و با واحدهای متخلف برخورد می‌کنیم.

وی حمایت از واحدهای تولیدی متعهد به استاندارد را لازم و ضروری خواند و با بیان اینکه اداره کل استاندارد در بحث پشتیبانی از واحدهای دانش‌بنیان نیز وظایفی را برعهده دارد اظهار داشت: اداره کل استاندارد گیلان با پارک علم و فناوری همکاری دارد و در جهت تدوین استانداردهای لازم کالاهای دانش‌بنیان اقدام می‌کند.

مدیرکل استاندارد گیلان ممانعت از توزیع و فروش کالاهای غیراستاندارد، جمع‌آوری آن و معرفی خاطی به مراجع قضایی را از جمله وظایف اداره کل استاندارد خواند و تصریح کرد: امسال ۲ هزار و ۸۲۶ مورد وسیله توزین یا ترازو غیراستاندارد در گیلان جمع‌آوری شد و در این مورد مؤسسه استاندارد توجه بسیار ویژه‌ای دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =