رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیج دانشوری؛ حلقه محاصره کرونا تنگ تر شده است/ بروز سندرم خستگی مزمن

0 24

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به افزایش مراجعه بیماران بدحال به اورژانس ها، گفت: حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ تر شده است.

عصر کاسپین/ پیام طبرسی، با اشاره به اینکه ویروس‌ها همواره در حال تغییرات ژنتیکی یا جهش هستند، افزود: این تغییرات گاهی منجر به کاهش قدرت سرایت بیماری آنها می‌شود نظیر آنچه در مورد سارس اتفاق افتاد و گاهی نیز باعث افزایش بیماری زایی ویروس می‌شود، نظیر آنچه در کووید ۱۹ رخ داده و باعث افزایش میزان انتقال آن شده است.

این متخصص عفونی با اشاره به وجود دو نوع ویروس کووید ۱۹ در جهان، گفت: یک نوع همان ویروس آسیای جنوب شرقی یا ووهان است که با جهش‌هایی که رخ داده میزان انتقال و بیماری زایی آن کمتر شده است، اما نوع دوم ویروس در اروپا دیده می‌شود که دارای بیماری زایی بسیار شدیدی است و ظاهراً به سمت ایران نیز آمده است.

به گفته وی، ویروسی که الان در کشور شیوع دارد از همان نوع اروپایی است که میزان انتقال آن بیشتر از قبل است. انتقال بیماری خانوادگی صورت می‌گیرد و اصطلاحاً افراد دسته‌ای یا خوشه‌ای به بیماری مبتلا می‌شوند.

طبرسی یادآور شد: هنوز شواهدی از شروع آنفلوانزا دیده نشده است گرچه با سرد شدن هوا و تغییر فصل احتمال شیوع انفلوانزا نیز وجود دارد و باید مراقب باشیم که درگیر آن نشویم.

وی با اشاره به کمبود واکسن آنفلوانزا به افراد به ویژه گروه‌های پرخطر و های ریسکی که موفق به تزریق این واکسن نشدند توصیه کرد: افراد باید کماکان نکات بهداشتی یعنی زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و گروه‌های پرخطر نیز بهتر است در این شرایط به خاطر کرونا و پیشگیری از آنفلوانزا در منزل بمانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به بروز سندرمی با نام خستگی مزمن پس از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی در افراد تصریح کرد: در این سندرم بیمار پس از بهبود دچار ضعف، بی حالی، بدن درد، خستگی و افسردگی می‌شود.

وی افزود: مبتلایان به کرونا پس از بهبود علاوه بر این علائم ریزش مو، عوارض التهابی و گلو درد را نیز تجربه می‌کنند. البته این بیماران ممکن است پس از بهبودی کرونا به طور دوره‌ای بدن درد داشته باشند که این عوارض پست کووید ۱۹ تلقی می‌شود.

طبرسی با اشاره به استفاده از دو دسته دارو در درمان کرونا گفت: در درمان کرونا داروهای ضدالتهابی و ضدویروسی استفاده می‌شوند. مطالعات حاکی از تأثیرات موفقیت آمیز داروهای ضد التهابی است که در رأس آنها داروهای استروئیدی یا دگزامتازون قرار دارد که می‌تواند مرگ و میر را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: دگزامتازون فقط در بیمارانی مؤثر است که دچار افت اکسیژن هستند و در بیماران دارای اکسیژن خون طبیعی مصرف استروئید ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیمار شود.

به گفته طبرسی داروهای ضدالتهاب نیز در دنیا برای این کرونا مصرف می‌شود اما شواهد قطعی وجود ندارد که این داروها منجر به کاهش مرگ و میر یا بهبودی زودتر بیمار شوند.

این متخصص عفونی در ادامه به داروهای ضد ویروس نظیر فاویپراویر، رمدسیویر، سوبوداک و اینترفرون اشاره کرد که امروزه جنجال برانگیز هستند و افزود: تأثیر این داروها عمدتاً در ۱۰ روز اول بیماری است که احتمال تکثیر ویروس وجود دارد و پس از آن ممکن است زیاد اثرگذار نباشد.

طبرسی تنها داروی مورد تأیید FDA برای درمان کرونا را رمدسیویر ذکر کرد که در بیمارستان‌های ایران نیز استفاده می‌شود و ساخت شرکت‌های دارویی داخلی است و گفت: این دارو ممکن است در درمان بیماران کرونایی درصدی نیز تأثیر داشته باشد. FDA پس از آنالیز مطالعات مختلف اعلام کرد که رمدسیویر ممکن است تأثیرات نسبی داشته باشد و آن را به عنوان اولین داروی ضد کرونا پذیرفت.

به گفته وی در مورد سایر داروها مثل فاویپیراویر سوبوداک و اینتفرون مطالعات به نتیجه قطعی نرسیده است و هنوز ادامه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از ویژگی‌های بیماری کرونا را افزایش انعقاد خون در مبتلایان برشمرد و خاطرنشان کرد: در تمام بیماران بستری در بیمارستان‌ها از داروهای ضد انعقادی استفاده می‌شود. اما در مورد بیماران غیر بستری در بیمارستان ضرورتی برای مصرف این داروها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بسته به شرایط بیماران بستری داروهای مختلفی نظیر داکسی سایکلین و آزیترومایسین، آسپرین، ناپروکسن و… توسط پزشک تجویز شود به افراد تاکید کرد که از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند.

طبرسی با اشاره به پروژه‌های ساخت واکسن در ایران و جهان گفت: هنوز فاز سوم مطالعاتی واکسن‌های چینی و روسی تکمیل نشده و فاز مطالعاتی واکسن آمریکا و اکسفورد تا اوایل دی ماه احتمال دارد به اتمام برسد. باید ببینم که سازمان جهانی بهداشت کدام واکسن را برای استفاده عمومی تأیید می‌کند اما فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت و تا دو سه ماه آینده اتفاق خاصی در خصوص واکسن کرونا بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز واکسن کرونا به فاز انسانی رسیده اما این پروژه زمان بر است و ممکن است حداقل تا پایان زمستان امسال طول بکشد تا نتایج آن برای استفاده عمومی مردم آماده شود. بنابراین کماکان تنها راهکار برای مقابله با کرونا تقویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.

این متخصص بیماری‌های عفونی شایع‌ترین علائم کرونا را تب، سرفه، بدن درد و تنگی نفس ذکر کرد و از دست دادن حس چشایی و بویایی، تغییر مذاق، احساس بوی بد، کمردرد، اسهال و استفراغ در نوع گوارشی را از دیگر علائم این بیماری برشمرد که جزو علائم شایع نیستند.

طبرسی با بیان اینکه ابتلای مجدد قطعی به کووید ۱۹ زیاد در دنیا گزارش شده است گفت: افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند دوباره به بیماری مبتلا می‌شوند بنابراین پس از یک بار ابتلاء به کرونا افراد همچنان ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند.

وی با اشاره به تأثیر اعمال محدودیت‌های جدی در تهران برای کاهش انتقال و شیوع بیماری تاکید کرد: در آینده بازگشایی‌ها نیز باید بسیار محتاطانه صورت گیرد. الان وضعیت مناسبی نداریم، تعداد مراجعان به اورژانس‌ها افزایش یافته و بیماری در حال چرخش سریع است و به نظر می‌رسد که تهاجمی و افسارگسیخته شده است.

این متخصص عفونی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی گفت: اگر ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به طور جدی پروتکل‌ها را رعایت کنند می‌توانیم به بهبود اوضاع امیدوار شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال بیماری به صورت خانوادگی است، تاکید کرد: در خانواده‌هایی که افراد پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد افراد باید در منزل نیز برای محافظت از آنان ماسک بزنند.

به گفته طبرسی بیماری کرونا در کودکان زیاد شدید بروز نمی‌کند و معمولاً کودکان مبتلا درمان‌های علامتی می‌گیرند. اما کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، کلیوی و قلبی هستند ممکن است بیماری شدید و عارضه دار شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مرگ هزاران ایرانی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بر اثر این بیماری خاطرنشان کرد: حلقه کرونا از همیشه برای ما تنگ‌تر شده و در صورت عدم رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش مرگ و میرها خواهیم بود.

طبرسی در پایان اظهار امیدواری کرد که با رعایت دقیق و جدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اجرای محدودیت‌ها از سوی دولت شاهد کاهش شیوع بیماری و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + یازده =