واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها نرسید/سرنوشت پیش‌خریدهای غیرقانونی

0 20

آن طور که عنوان می‌شود، واکسن آنفلوانزا هنوز به داروخانه‌ها نرسیده و فرصت تزریق برای افراد نیازمند این واکسن رو به پایان است.

عصر کاسپین/ با شروع فصل سرما و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، تجویز واکسن آنفلوانزا توصیه می‌شود. پزشکان متخصص عنوان می‌کنند که ماه مهر زمان مناسبی برای تزریق این واکسن است، یعنی از اواخر شهریور تا اواسط آبان بهترین زمان تجویز و تزریق واکسن است.

عنوان می‌شود که اثرگذاری واکسن آنفلوانزا در یک بازه زمانی مشخص حاصل می‌شود و چنانچه این فرصت از دست برود، تزریق آن تا حدودی بی فایده خواهد بود.

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، عنوان داشته است که از ابتدای سال جاری تا ۱۹ آبان ۹۹، ۳۸ هزار و ۱۸۴ کیلوگرم واکسن آنفلوانزا به ارزش ۲۷ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۷۲۵ دلار، از گمرک کشور ترخیص شده و یا اینکه در جریان ترخیص قرار دارد.

البته ذکر این ارقام به لحاظ وزنی، می‌بایست مشخص شود که آیا شامل همان ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزایی بوده که وزارت بهداشت آنها را به معاونت بهداشت تحویل داد و یا اینکه محموله‌های دیگری را نیز شامل می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به این سوال، مبنی بر اینکه آیا تاکنون واکسن آنفلوانزا در سطح داروخانه‌های کشور توزیع شده است یا خیر، گفت: متأسفانه تاکنون به هیچ داروخانه‌ای واکسن آنفلوانزا داده نشده است.

وی این نکته را هم متذکر شد که از سازمان غذا و دارو پیگیر این موضوع شده‌اند و ظاهراً هنوز اجازه حمل از کشور مبدا پیدا نکرده است.

در همین حال، محمد نصیری سخنگوی هلال احمر، نیز چندی قبل عنوان داشته بود که جمعیت هلال احمر صرفاً نقش توزیع واکسن آنفلوانزا را داشته و در حال حاضر درخواستی از سوی وزارت بهداشت برای واردات جدید واکسن نداشته‌ایم. در صورتی که درخواست واردات وجود داشته باشد هلال احمر نیز بر اساس وظیفه خود در این زمینه به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد.

این در حالی است که محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، گفته است که ما امسال تاکید کردیم مردم به دنبال استفاده از واکسن آنفلوانزا نباشند، زیرا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شیوع آنفلوانزا بسیار کم است. با این حال باز هم عده زیادی اصرار به استفاده از واکسن آنفلوانزا دارند که اجازه می‌دهیم مقداری از واکسن با ارز نیمایی هم وارد شود.

در روزهای پایانی آبان به سر می‌بریم و به نظر می‌رسد که مشکلات تحریم‌ها و نقل و انتقال ارز، باعث شده تا واردات واکسن آنفلوانزا که گفته می‌شود از چند ماه قبل پیش خرید شده بود، دچار مشکل شود و تا امروز، هیچ داروخانه‌ای این واکسن را دریافت نکرده است که در بین متقاضیان آن توزیع کند.

نکته مبهم، پیش ثبت نام و پیش فروش این واکسن در برخی از داروخانه‌ها بوده است که در روزهای آخر تابستان صورت گرفت و عده‌ای از هموطنان به دلیل ترس از کرونا، هیجان زده و بدون هیچ پرس و جویی، رفتند و برای دریافت واکسن آنفلوانزا، ودیعه هم دادند.

هرچند آمار مشخص و مستندی از میزان پیش خرید واکسن آنفلوانزا توسط مردم از داروخانه‌ها وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که ارقام رد و بدل شده، اگر به درستی مدیریت نشود و پاسخ داده نشود، می‌تواند مشکل ساز شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =