تقاضای زیاد بازار عامل افزایش قیمت سیمان در گیلان؛ نرخ سیمان ربطی به تحریم‌ها ندارد

0 27

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان تقاضای زیاد در بازار را یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان دانست و گفت: نرخ سیمان ارتباطی با تحریم‌های اقتصادی ندارد.

عصر کاسپین/ فریبرز مرادی صبح امروز در جمع خبرنگاران بخشی از افزایش قیمت سیمان را به‌دلیل عرضه و تقاضا در بازار دانست و اظهار داشت: تقاضای زیاد در بازار یکی از عوامل افزایش قیمت سیمان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه پیش از این سیمان از همدان، سبزوار و آبیک وارد استان گیلان و در بازار اشباع می‌شد اما هم‌اکنون هر استانی نیاز داخلی خود را تامین می‌کند تصریح کرد: نرخ سیمان باید مشخص و مصوب باشد از طرفی
سیمان ارتباطی به تحریم‌های اقتصادی ندارد.

مرادی با اشاره به ضرورت ایجاد یک روال مناسب جهت تأمین سیمان موردنیاز مصرف‌کننده با قیمتی ثابت خاطرنشان کرد: گاهی رانندگان هم خریدار سیمان و هم حمل‌کننده آن هستند که این امر باعث شکل‌گیری چرخه نادرست حمل و نقل شده و بازار سیاه ایجاد می‌شود.
وی از حمل و انتقال بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کالا در طول ۷ ماه اخیر در استان گیلان خبر داد و بیان داشت: در رابطه با هیچ یک از این کالاها با مشکلات افزایش قیمت مواجه نبوده‌ایم زیرا شرکت‌های حمل و نقل و انجمن‌های صنفی با یکدیگر توافق کرده بودند و ما نیز به‌عنوان ناظر عمل کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه این اداره تعیین‌کننده نرخ کرایه حمل و نقل نیست افزود: شرکت‌های حمل و نقل، انجمن رانندگان و شرکت سیمان می‌بایست جلسه‌ای در راستای تعیین نرخ کرایه برگزار و با یکدیگر به‌توافق برسند و ما نیز نرخ را مصوب و وارد بارنامه می‌کنیم.

مرادی با اشاره به اینکه افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر ارتباطی به کرایه حمل و نقل ندارد ابراز داشت: کرایه حمل و نقل براساس مصوبه شورای اقتصاد بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل توافقی است.

وی راجع به اجرای نرخ “تن کیلومتر” گفت: نرخ تن کیلومتر ناشی از مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور است که نرخ شاخص هرساله براساس توافقات بین انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل و انجمن صنفی رانندگان مشخص و در سیستم کنترل بارنامه ثبت و اداره‌کل راه و ترابری نیز نظارت می‌کند.

مرادی با بیان اینکه نرخ “تن کیلومتر” از سال ۹۷ تاکنون اجرا می‌شود افزود: قرار است جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از استانداری، سازمان صمت، تعزیرات، شرکت سیمان، انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان و اداره‌کل راهداری برگزار شود تا در مورد قیمت حمل و نقل، تصمیم نهایی اتخاذ شود و سپس با نظارت و ورود تعزیرات، قیمت سیمان بالا نرود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به گزارشاتی که حاکی از دریافت مبالغ اضافه‌ای است که پشت بارنامه از ناحیه خریداران سیمان پرداخت می‌شود گفت: ما نیز مخالف مبلغ پشت بارنامه هستیم و مبلغی پرداختی در واقع در متن بارنامه باید آورده شود.

مرادی با اشاره به تأثیرات نرخ مصوب سیمان بیان داشت: اگر نرخ سیمان مصوب باشد، خریدارانی که به‌عنوان مثال ۵ یا ۱۰‌ پاکت سیمان می‌خواهند به یک قیمت مصوب و مشخص موارد مصرفی خود را خریداری می‌کنند و اداره‌کل راهداری و تعزیرات حکومتی نیز آمادگی کامل برای مقابله با رانندگان و شرکت‌های متخلف را دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به لزوم برخورد با رانندگان متخلف خاطرنشان کرد: پس از توافق و تصویب قیمت مشخص اگر راننده‌ای در ارتباط با مبلغ بارنامه بخواهد مبلغ بیشتری دریافت کند مرتکب تخلف شده و با وی برخورد خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =