ثبت ملی ۱۴ اثر تاریخی و صنعتی گیلان؛ ثبت جهانی «ماسوله» نیازمند همکاری تمام دستگاه‌هاست

0 40

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ثبت ملی ۱۴ اثر تاریخی و صنعتی گیلان خبر داد و گفت: ثبت جهانی ماسوله نیاز به مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی استان دارد.
عصر کاسپین/ ولی جهانی از ثبت ملی ۱۴ اثر تاریخی و صنعتی گیلان خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از این بناها شامل مجموعه بناهای تاریخی شیلات انزلی، ادارات نوغان انزلی، مجموعه شیلات کیاشهر، کارخانه چای فومن و همچنین نخستین کارخانه برنجکوبی رودسر است که به‌عنوان میراث صنعتی ثبت ملی شدند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه پرونده ۳۰ اثر صنعتی و تاریخی گیلان برای بررسی و انجام مراحل ثبت ملی به دفتر بررسی آثار تاریخی تهران ارسال شده بود افزود: دو اثر تاریخی دیگر از جمله بقعه آقا سیداحمد سیاهکل و مسجد سید ابراهیم اردبیلیان رشت نیز اخیراً ثبت ملی شدند.

جهانی افزود: پرونده ۱۹ بقعه تاریخی گیلان برای انجام مراحل ثبت ملی به دفتر ثبت آثار تهران ارسال شد که تعدادی از بقاع متبرکه شهرستان املش، لاهیجان و آستارا نیز جزو آن هستند و تایید شدند و قرار است شماره ثبت آن‌ها به گیلان ارسال شود.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه روستای فشتکه شهرستان رشت نیز به‌عنوان روستای تاریخی حصیربافی شناخته می‌شود افزود: با توجه به توافقات انجام شده قرار شد ساختمانی که در اختیار دهیاری روستا قرار دارد تبدیل به موزه ملی حصیر شود.

جهانی وضعیت پرونده ثبت جهانی ماسوله را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در راستای ثبت جهانی ماسوله نیز با مدیران دستگاه‌های اجرایی مکاتباتی داشتیم و پرونده آن آماده و مقدمات کار فراهم شده است از طرفی ثبت جهانی ماسوله نیاز به همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی دارد.

گیلان یکی از استان‌های پیشتاز در ثبت میراث فرهنگی و تاریخی است و در این زمینه از پیشینه قدیمی برخوردار است به طوری‌که مقابر چهار پادشاه شهرستان لاهیجان نخستین اثر تاریخی این خطه بود که حدود ۸۱ سال قبل در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =