راه اندازی خط کانتینری بندر آستارا؛ ۳۱ تی ای یو کانتینر از گیلان به بندر اکتائو قزاقستان صادر شد

0 55

ابتدای آبان ماه امسال تاکنون ۳۱ تی ای یو کانتینر از بندر آستارا جمهوری اسلامی ایران به بندر اکتائو کشور قزاقستان صادر شد.

عصر کاسپین/ علیرضا چشم‌جهان عصر امروز در حاشیه عملیات بارگیری کانتینرهای یخچالی صادراتی به بندر اکتائو قزاقستان از بندر آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجتمع بندری آستارا از دو هفته پیش به شبکه حمل و نقل دریایی کانتینرهای یخچالی در حوزه دریای خزر پیوست و قطعاً شاهد توسعه صادرات کانتینری در این بندر خواهیم بود.

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه مجری و سرمایه‌گذار ساخت، توسعه و بهره‌بردار از بندر آستارا با اشاره به عملیات بارگیری کانتینرهای یخچالی افزود: با توکل به خداوند منان و همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان بار دیگر شاهد صادرات انواع کالاهای یخچالی و عادی از استان‌های مختلف با ۲۷ تی ای یو به مقصد کشور قزاقستان از طریق بندر اکتائو هستیم.

چشم‌جهان با بیان اینکه از اول آبان منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر پیوست افزود: در این مدت کوتاه ۳۱ TEU کانتینر به تناژ ۳۵۰ تن کالا از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا توسط دو کشتی به مقصد بندر اکتائو قزاقستان بارگیری و صادر شد.

وی با بیان اینکه تردد کشتی‌های این سرویس لاینر منظم حمل کانتینر بین بنادر آستارا و آکتائو (قزاقستان) هر دو هفته یکبار انجام می‌شود گفت: باهمکاری بخش خصوصی و کشتیرانی دریای خزر و با حمایت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و اعضای اتاق‌های بازرگانی مختلف به‌ویژه استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و شرقی این امر محقق شد.

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه این طرح با تشکیل دپو برای تامین کانتینرهای عادی و یخچالی مورد نیاز برای صاحبان کالا در مجتمع بندری آستارا فراهم شده است افزود: واگذاری کانتینرهای مذکور برای انجام امور صادراتی و ترانزیتی به متقاضیان در حال تدوین است و در ماه‌های آینده شاهد رونق بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

چشم‌جهان با اشاره به محموله کانتینرها یخچالی صادراتی خاطرنشان کرد: محصولاتی که توسط این کانتینرهای یخچالی حمل می ‌شود شامل میوه، گل و گیاه بوده و مورد نیاز کشورهای سی آی اس(کشورهای همسود مستقل) نظیر روسیه و قزاقستان است.

وی اظهار داشت: این قبیل کالاها معمولاً در درجه حرارت ۲- تا ۱۳+ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند و تا رسیدن به مقصد درجه کانتینرها توسط عوامل کشتی به صورت مستمر کنترل می‌شوند.

این مسئول به مزایای حمل و نقل کالا به‌صورت کانتینر یخچالی اشاره کرد و گفت: محفوظ ماندن کالا، کاهش زمان عملیات بندری، استفاده بهینه از فضای عرشه را مهمترین مزایای حمل کانتینری است که این خود عامل مهمی در جلب رضایت صاحبان کالا به‌شمار می‌آید.

مجتمع بندری آستارا(منطقه ویژه اقتصادی) با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های تجاری متردد در دریای خزر محسوب می‌شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =