عدم دسترسی ۱۲۰ روستای گیلان به اینترنت؛ رفع مشکلات زیرساختی اینترنت استان ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد

0 32

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به عدم دسترسی به اینترنت ۱۲۰ روستا در گیلان گفت: مشکلات زیرساختی پوشش اینترنت استان نیازمند ۱۴۰ میلیارد تومان است.
عصر کاسپین/ فرزاد توکلی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توجه به شبکه دسترسی اینترنت اظهار داشت: در حال حاضر برخی کاربران اینترنت در استان از این شبکه دسترسی ناراضی هستند و ۱۲۰ روستا نیز هیچ پوشش اینترنتی اعم از ADSL، نسل سوم و نسل چهارم ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه رفع مشکلات زیرساختی گیلان در حوزه پوشش اینترنت نیازمند ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان است و ۵۴ سایت نیز توسط اپراتور روستایی در دست اقدام ابراز داشت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان طبق جمعیت خانوارها حدود ۴۰.۶۳ درصد است.

توکلی نحوه دسترسی به اینترنت را متفاوت دانست و تصریح کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه استان گیلان هم‌اینک چیزی حدود ۱۶۵ درصد است که نشان می‌دهد هر فرد بیش از یک سیم‌کارت در اختیار دارد و در حوزه دسترسی به شبکه ADSL نیز حدود ۱۲ درصد جمعیت دارای تلفن ثابت در استان به این شاخص متصل هستند.
وی با بیان اینکه برای نصب دکل‌های مخابراتی در گیلان و رفع مشکلات این حوزه به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم ابراز داشت: هزینه نصب هر دکل مخابراتی در استان بیش از یک میلیارد تومان است از طرفی‌ حدود ۹۰ درصد مردم گیلان به شبکه ویس جهت برقراری تماس تلفنی دسترسی دارند.

توکلی ظرفیت شبکه زیرساختی استان را چیزی حدود ۸۵۵ گیگابیت در ثانیه اعلام کرد و با بیان اینکه در شرایط کرونایی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است افزود: درحال حاضر در تأمین پهنای باند برای دسترسی مردم به اینترنت مشکلی وجود ندارد اما برخی مشکلات در حوزه اینترنت ناشی از جاهای دیگر است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به عدم پوشش اینترنت در مناطق کوهستانی، صعب‌العبور و کوهپایه‌ای استان بیشتر مشاهده شده و در مناطق جلگه‌ای ضریب نفوذ آن بسیار بالا است گفت: در سال‌های اخیر بیشتر طرح‌ها و پروژه‌های توسعه ارتباطات در سطح استان گیلان مربوط به مناطق مذکور بوده که عملیاتی شد.

توکلی با این رقم اعتباری، رفع مشکلات اینترنت تمام روستاهای استان گیلان تا پایان سال را دشوار دانست و تصریح کرد: برخلاف توسعه تلفن ثابت که در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم تجهیزات ما در حوزه ارتباطات سیار عمدتاً وارداتی است و به همین دلیل بودجه قابل توجهی برای تأمین آن وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =