وضعیت نامطلوب سرانه فضای سبز در رشت؛ بناهای تاریخی شهر برای حفظ فرهنگ غنی گیلان مرمت شود

0 39

وضعیت نامطلوب سرانه فضای سبز در رشت و ضرورت حفظ و مرمت بناهای تاریخی و قدیمی شهر از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه امروز شورای شهر رشت مطرح شد.

عصر کاسپین/ احمد رمضانپور نرگسی شامگاه چهارشنبه در صد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر رشت با اشاره به وضعیت سرانه فضای سبز اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل نهال‌کاری قرار داریم نباید این زمان را از دست دهیم و وضعیت فضای سبز شهر رشت باید مورد توجه جدی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی مناسب از سوی سازمان سیما و منظر شهرداری رشت برای تامین گل و گیاه موردنیاز و استفاده در فضای شهری خاطرنشان کرد: این استان در تامین گل و گیاه موردنیاز باید به خودکفایی برسد و برای این نیاز به استان‌های دیگر مراجعه نشود.

رمضانپور موضوع انتصابات شهرداری رشت را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: شهردار رشت می‌تواند از در این فرصت برای انجام فرآیند انتصابات شهرداری در دو هفته اقدام کنند و عزم خود را نیز برای اجرای پروژه‌های عمرانی جزم کند.
وی با اشاره به اینکه مردم می‌بایست از درآمد و هزینه‌های شهرداری مطلع شوند خاطرنشان کرد: شهرداری در هر ۶ ماه، میزان درآمد و هزینه خود را مشخص و به اطلاع مردم برساند و در نامه‌ای از شهردار درخواست می‌کنیم که نسبت به این اطلاع‌رسانی اقدام کند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: باورها و اظهار نظراتی در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه شهرداری پول‌های خود را چه می‌کند در صورتی‌که بخش زیادی از بودجه شهرداری محقق نمی‌شود و سایر درآمد نیز صرف رفت و روب، فضای، هزینه‌های جاری و سایر بخش‌ها می‌شود.

فرهام‌‌ زاهد با بیان اینکه همچنان تاکید زیادی بر سرمایه‌گذاری در شهر داریم که شهرمان را نجات می‌دهد ابراز داشت: شورا و شهرداری در راستای توسعه فرهنگ و حمایت از تیم‌های ورزشی و یا هر موضوعی که به شورا و مجموعه شهرداری ارجاع داده شده همواره از هیچ تلاشی برای حمایت از موضوعات مهم دریغ نکردند‌.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا نیز در این جلسه به ضرورت مرمت‌ ساختمان تاریخی دانشسرای رشت اشاره کرد و اظهار داشت: این ساختمان تاریخی زمان حمله روس‌ها مدتی اشغال شد و بنا به اظهار نظرات عده‌ای، قبور برخی انسان‌های دوره جنگ جهانی دوم که در گیلان حضور داشتند نیز در این بنا وجود دارد.

سیدامیرحسین علوی با بیان اینکه احیا، حفظ و مرمت ساختمان دانشسرا یک ظرفیت برای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی است خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن شرایط مالی شهرداری و اهمیت مرمت بناهای تاریخی شهر می‌توان حداقل اقدامات اساسی برای جلوگیری از تخریب این ساختمان‌های تاریخی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه مرمت هر یک از این بناها نیاز به اخد مشاور، تایید طرح مرمت در سازمان میراث و سایر اقدامات اساسی دارد تصریح کرد: برای مرمت ساختمان‌ ساعت شهرداری رشت و یک بنای دیگر نیز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی منعقد کردیم که‌ بتوانیم این‌ ساختمان‌ها را مرمت و احیاء کنیم.

علوی با بیان اینکه طرح مرمت ساختمان میرزا خلیل رفیع رشت نیز به اتمام رسیده البته برای مرمت آن رقم بزرگی پیش بینی شد اظهار داشت: تمهیداتی اندیشیده شده که این مرمت با رقم کمتر انجام‌ شود البته انتظار داریم که سازمان میراث فرهنگی نیز در حفظ و مرمت بناها اراده جد‌ی‌تری داشته باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت احیای بناهای تاریخی رشت اظهار داشت: ساختمان‌های تاریخی که در اختیار شهرداری است برای مرمت باید مورد توجه و به این میراث باقی‌مانده توجه ببشتری شود.

بهراد ذاکری خاطرنشان کرد: در راستای توسعه فرهنگی غنی گیلان و رشت و طرح مرمت بناهای تاریخی از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز می‌توانیم استفاده کنیم تا ساختمان‌هایی تاریخی که شهرداری در اختیار دارد احیا شود.

وی با بیان‌ اینکه فشار افکار عمومی همواره زنگ خطری است که در بسیاری از مواقع موثر است و باعث می‌شود که اولویت‌ها و مسائل مختلف مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: از آنجا که ساختمان تاریخی دانشسرا متعلق به مردم و جزو میراث این شهر است، ما وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم و این موضوع می‌بایست به شهرداری ابلاغ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 4 =