«کمبود نقدینگی» عامل ۷۷ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان گیلان است

0 37

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: ۷۷ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان ناشی از کمبود نقدینگی است که باید در قالب سرمایه در گردش حل شود.

عصر کاسپین/ فرهاد دلق‌پوش عصر امروز در حاشیه افتتاح مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری گیلان اظهار داشت: درحال حاضر بر اساس آخرین آمار تعداد ۲ هزار و ۶۳۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان گیلان وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه ۶۵۷ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و هزار و ۹۷۹ واحد نیز در خارج از این نواحی هستند افزود: حدود ۵۹۵ واحد تولیدی گیلان در حالت غیرفعال هستند و مابقی واحدها نیز با ظرفیت اسمی خود درحال فعالیت هستند.

دلق‌پوش فعال‌سازی واحدهای تولیدی غیرفعال و برطرف کردن مشکلات سایر واحدها را جزو مهم‌ترین اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به ضرورت راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال در سال جهش تولید مقرر شد امسال هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی غیرفعال در سطح کشور به چرخه تولید بازگردد.
وی گفت: از مجموع هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، هزار و ۲۰۰ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۳۰۰ واحد خارج از شهرک‌ها مستقر هستند که فعال‌سازی مجدد آن‌ها در دستور کار وزارت صمت قرار دارد و سهم گیلان ۴۵ واحد بوده که ۹ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۳۶ واحد داخل شهرک‌ها بود که به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راه‌اندازی مجدد واحدها افزود: شناسایی بنگاه‌های راکد و کمک به فعال‌سازی آنها با استفاده از برخی ظرفیت‌‌ها مانند اعطای تسهیلات، تامین مواد اولیه از طریق بورس کالا، اولویت در ثبت سفارش و تخصیص ارز در دستور کار است.

دلق‌پوش خاطرنشان کرد: معرفی واحدهای صنعتی به مشاوران اقتصادی و صنعتی مستقر در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار به‌منظور عارضه‌یابی و ارائه خدمات مشاوره به آنها جزو دیگر برنامه‌های سازمان صمت گیلان به‌شمار می‌رود که برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان درنظر گرفته شد.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات متعدد با مالکان بنگاه‌ها و ترغیب آنها به تولید اظهار داشت: معرفی واحدهای صنعتی به تشکل‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی دقیق امکانات بنگاه‌ها و اقدام به واگذاری آنها به متقاضیان جدید از طریق رسانه‌های محلی و سامانه‌های اینترنتی را نیز مدنظر قرار دادیم.

رئیس سازمان صمت گیلان ۷۷ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان را مربوط به کمبود نقدینگی دانست و گفت: این مشکلات باید در قالب سرمایه در گردش و کمک‌های لازم حل شود البته افزایش قیمت مواد اولیه و نیاز تامین سفارشات متقاضیان نیز از جمله اموری است که واحد تولیدی اگر به‌موقع انجام ندهد زمین‌گیر می‌شود.

دلق‌پوش ۱۷ درصد مشکلات واحدهای تولیدی را فقدان بازار و ۳ درصد را عدم همکاری و اختلاف بین شرکای واحدهای تولیدی اعلام کرد و ابراز داشت: ۲ درصد مشکلات واحدها نیز مربوط به تامین مواد اولیه و یک درصد به‌دلیل نقصان ماشین‌آلات و عدم به‌روز بودن ابزار و ماشین‌آلات است.

وی آغاز پروژه‌های جهش تولید در گیلان با پیش‌بینی اشتغالزایی برای بیش از ۸۰۰ نفر در قالب تفاهم‌نامه را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: سازمان صمت گیلان، ۱۲ پروژه اقتصاد مقاومتی نیز دارد و برای فقدان بازار و مشکلات واحدهای تولیدی نیز سیاست‌‌هایی را پیش‌بینی کردیم.

دلق‌پوش با اشاره به نحوه واگذاری برخی واحدهای تولیدی از جمله واحد ایران پوپلین گفت: نگرانی‌هایی برای افکار عمومی از شرایط واگذاری این واحد ایجاد شد اما با تاکید استاندار گیلان و دستگاه‌های نظارتی در تلاشیم تا واگذاری‌ها تسریع و به شخص مناسب واگذار شود و شخص موردنظر باید سریع‌تر اقدامات لازم را برای احیای آن انجام دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + ده =