اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی گیلان

0 24

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: به دنبال پیگیری های مجدانه نماینده عالی دولت در گیلان، ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه های تالابی استان اختصاص یافته است.

عصر کاسپین/ امیر مرادی در این باره اظهار داشت: به دنبال پیگیری و نامه استاندار گیلان به وزیر کشور و نیز رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پیگیری‌های دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان محیط زیست؛ مبلغ یکصد و ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان اختصاص یافت.
وی ادامه داد: این میزان اعتبار با توجه به تاثیر و تهدیدات ناشی از افزایش، گسترش و پوشش توده گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب ها و آب بندان های استان، به سازمان محیط زیست اختصاص می‌یابد تا طبق قوانین و مقررات مربوطه هزینه شود.
قابل ذکر است؛ گیلان با ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی از مناطق حساس و مهم کشور به لحاظ وجود اکوسیستم‌های آبی به شمار می‌آید که طی سال‌های اخیر با رشد بی سابقه و تصاعدی گونه مهاجم سنبل آبی، حیات تالاب‌های این استان با خطر جدی روبرو شده است.
از پهنه های تالابی استان؛ ۸۰ درصد در سه تالاب انزلی، امیرکلایه لاهیجان و بوجاق بندرکیاشهر تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود؛ در مدت دو هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته گل با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند؛ گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن، باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + چهارده =