توسعه پژوهش و فناوری در استان گیلان نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

0 34

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه رویکرد ما جذب سرمایه‌گذار است گفت: پژوهش و فناوری گیلان به ورود بخش خصوصی نیاز دارد.

عصر کاسپین/ علی باستی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: در خیلی از موارد بودجه‌ای که برای حل مشکل به سازمان تزریق می‌شود زمان کافی برای جذب بودجه وجود ندارد و امکان دارد که برای حل این مشکل مطالعات کافی صورت نگیرد همچنین وجود بودجه‌های نفتی و فرهنگی که به عنوان فرهنگ نفت در جامعه جا افتاده عدم نیاز به پژوهش را تشدید می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان تصریح کرد: اگر بخواهیم از لحاظ ساختاری در این زمینه مقایسه‌ای با کشورهای پیشرو در حوزه پژوهش انجام دهیم در این حوزه معیاری با عنوان نسبت هزینه‌ای که برای پژوهش می‌شود نسبت به تولید ناخالص داخلی وجود دارد که برای کشور ما حدود ۰.۴ و برای کشورهای پیشرفته ۴.۲ است.

وی گفت: تعداد محققان ما در کشور نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر است و پژوهش، تحقیق و نهادهای پژوهشی به شکل دولتی فعالیت دارند و نکته دیگر این است که پژوهشگران در خیلی از مواقع فرصت اجرای دستاوردهایشان آن را ندارند و این باعث می‌شود خیلی از دستاوردها در آزمایشگاه‌ها مانده و مورد استفاده قرار نگیرند.
باستی تصریح کرد: اساس اکثر فناوری‌هایی که انجام می‌شود کارهای پژوهشی است؛ اعضای هیئت علمی که وارد کار تولید می‌شوند یا فارغ التحصیلان دانشگاهی که از دستاوردهای پژوهشی خود استفاده می‌کنند و یا حتی دانشجوها در خیلی از موارد در فعالیت‌های تولیدی خود از ظرفیت‌های پژوهشی استفاده می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه اکنون تحقیق و پژوهش شرکت‌های فناور مورد استفاده شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد برخی از اعضای هیئت علمی با بخش خصوصی که تولیدکننده هستند قرارداد می‌بندند و دستاوردهای پژوهشی خود را در اختیار مجموعه تولید می‌گذارند و این ارتباط هرچه بیشتر شود امتیاز خوبی برای عملکرد پژوهشی پژوهشگران است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: رسالت موسسات پژوهشی رفع مشکلات تخصصی جامعه است و برنامه ریزی‌هایی که در این راستا شکل گرفته بر این اساس است که براساس تولید دانش بومی که انجام می‌شود بتوانند نیازهای استان را برطرف کنند در همین راستا ما در استان گیلان بالغ بر ۲ هزار عضو هیئت علمی داریم که موتور محرک تحقیق و پژوهش گیلان هستند.

وی عنوان داشت: ارزیابی عملکرد هیئت علمی جامعه‌ بر این اساس است که بتوانند با صنعت و جامعه ارتباط داشته باشند هرچند که سیاست کلی ممکن است تولید مقاله در مجلات علمی باشد و این ممکن است باعث این شود که پژوهش آن‌ها بر اساس نیاز استان نباشد؛ استان گیلان از استان‌هایی است که مراکز پژوهشی زیادی دارد که عموماً دولتی بوده و اکنون به مراکز پژوهشی خصوصی در استان نیاز داریم.

باستی افزود: هدف در پارک علم و فناوری تبدیل ایده به کسب و کار است که این ایده باید براساس دانش بوده نوآوری و خلاقیت داشته باشد همچنین چون در شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدزایی‌ بر اساس فروش محصولات است به نحوی عرضه و تقاضا دارند و بر اساس تقاضایی که در استان می‌شود محصولاتی تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش در گیلان به شکل مجازی برگزار شد افزود: فناوران ما سامانه‌ای را طراحی کردند که در این سامانه امکان عرضه و تقاضای فناوری وجود دارد و ۳۶ سازمان اعم از دولتی و غیردولتی درخواست حضور در این نمایشگاه را داشتند همچنین ۲۱۱ طرح فناورانه داشتیم و از ۳ طرح نیز رونمایی کردیم؛ رویکرد پارک علم و فناوری گیلان پیدا کردن سرمایه گذار برای طرح‌هایی است که آمادگی فناوری دارند.

وی گفت: برای تحقق شعار امسال که پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید است باید اقتصاد مقاومتی را ترویج دهیم، اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا است و پایه آن اقتصاد دانش‌بنیان است و برای ارتقاء اقتصاد دانش بنیان باید از فناوران حمایت کنیم؛ امسال در این حوزه حمایت‌های خوبی داشتیم و تاسیس صندوق پژوهش و فناوری گیلان باعث شد حمایت‌های خوبی از این شرکت‌ها شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 7 =