در پنجاهمین نشست استانی مدیریت و مقابله با بیماری کووید۱۹ در گیلان عنوان شد؛گیلان، در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا موفق عمل کرده است

0 8

معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور در پنجاهمین نشست استانی ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کووید۱۹ در استانداری گیلان گفت: گیلان، در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا موفق عمل کرده است.

عصر کاسپین/ دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور در این نشست با بیان اینکه شیوع پاندمی در دنیا هر ۱۵۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: تلاش در سطح دنیا برای مقابله با پاندمی کرونا توسط کادر سلامت ایران قابل‌تحسین است.

وی با اشاره به سنگ‌اندازیهای استکبار جهانی ازجمله آمریکا علیرغم لابی‌های رسانه‌ای، افزود: استکبار جهانی در شیوع پاندمی کرونا، ذره‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران عقب ننشست، بلکه فشار های خود را تشدید کرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، با اشاره به توان بالای ایران در دستیابی به آنچه نیاز دارد، افزود: در تولید بسیاری از اقلام و داروها به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و در صادرات برخی از اقلام ازجمله تجهیزات حفاظت فردی نیز آماده صادرات هستیم.

دکتر رئیسی با اذعان به اینکه استان گیلان جز اولین استان‌های درگیر در شیوع ویروس کرونا بود، گفت: بسیاری از استان‌ها ازجمله گیلان، تجهیزات و تجربه کنونی را به‌هیچوجه نداشتند.

وی با تقدیر از مدیریت صحیح دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شرایط بحرانی و اوج بحران کرونا، خاطرنشان کرد: این استان از تهدید، فرصت ساخته که تجهیز بخش‌های درمان به ۱۰ CT اسکن یا افزایش ۱۸۰ تخت ICU از نشانه‌های مدیریت صحیح استان در حوزه سلامت است.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونای کشور با اشاره به گردشگر پذیر بودن و تراکم بالای جمعیت در گیلان، افزود: سختی مدیریت در استان گیلان به جهت گردشگر پذیر بودن و حضور افراد در اوقات مختلف قابل‌توجه و شایسته است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه هرگاه که مسافرت‌ها زیاد می‌شود استان‌های شمالی پیک جدید را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان شاهد افزایش مبتلایان به کرونا بود که خروج سریع گیلان و اردبیل و سپس گلستان و مازندران از پیک، نشان از مدیریت صحیح و همراهی مردم دارد.

وی با اشاره به وضعیت استان گیلان در شیوع بیماری کرونا، افزود: دو شهرستان فومن و شفت، رضوانشهر، سیاهکل، املش و صومعه‌سرا در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان دیگر نیز در وضعیت نارنجی هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن ارزیابی وضعیت شیوع کرونا در دنیا گفت: با شروع فصل سرما در اروپا، درگیری آن‌ها با کرونا با شیب بسیار تندی روبرو شده و میزان واقعی مرگ در کشوری همچون امریکا از سه هزار نفر در روز فراتر رفته است.

دکتر رئیسی بر لزوم پرهیز از سهل‌انگاری‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: نمی‌توان به بیماری کرونا خیلی ساده نگاه کرد چون این ویروس نشان داده کوچک‌ترین سهل‌انگاری آن را شعله‌ور می‌کند و چندان ربطی به پول و سرمایه و تخت‌های درمانی ندارد.

وی اعمال محدودیت‌های شدیدتر را تنها راه برای الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و افزود: همراهی مردم، اصناف، بسیج، هلال‌احمر در استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک‌کننده بوده و امیدواریم ضمن عبور از موج کنونی، در ادامه نیز به‌صورت یکنواخت شاهد کاهش سیر مبتلایان باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونای کشور بر ضرورت افزایش تست‌های سرپایی کرونا در مراکز بهداشتی تأکید کرد و گفت: اگر میزان تست مثبت در مراجعین سرپایی بالاتر از ۲۰ درصد باشد، وضعیت هشداری است و می‌طلبد مراقبت‌ها در منطقه افزایش پیدا کند.

دکتر رئیسی طرح شهید سلیمانی را یکی از بهترین راهکارها برای کنترل اپیدمی کرونا دانست و گفت: طرح شهید سلیمانی در سه حوزه حمایت، مراقبتی و نظارتی فعالیت می‌کند و چند کار اصلی انجام می‌دهد که افزایش تست کرونا، شناسایی و ایزوله کردن افراد بیمار، حمایت هدفمند از بیماران، ردیابی هوشمند از افراد مشکوک، اطلاع‌رسانی و همچنین تقویت بخش سرپایی از مهم‌ترین آن‌ها است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در بین سالمندان در معرض خطر است، تصریح کرد: افراد سالمند پرخطر و در معرض خطر کسانی هستند که دارای یک یا چند بیماری زمینه‌ای، دارای معلولیت و یا دارای سن بالای ۷۵ سال هستند که در صورت شناسایی، یقیناً شمار مرگ‌ومیر تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌ یابد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت شناسایی سالمندان در معرض خطر را یکی از بهترین اقدام در طرح شهید سلیمانی دانست و گفت: در صورت شناسایی و حمایت گروه‌های سالمند پرخطر، ۷۰ درصد مرگ‌ومیرهای کرونا کاهش پیدا می‌کند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه استان گیلان علیرغم اینکه جز استان‌های نخست در درگیری بود در مدیریت کرونا خوب عمل کرده، افزود: گیلان علیرغم تراکم بالا و جمعیت سالمند زیاد در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا موفق عمل کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =