سازمان بهزیستی پیشگام در حمایت از زنان در معرض خشونت و خشونت دیده خانگی

1 27

زنان و دختران بعنوان نیمی از جمعیت جامعه ، از ارکان اصلی استواری و پایداری زندگی خانوادگی بوده و بدلیل جایگاه آنان در تربیت ، پرورش ، جامعه پذیری کودکان و نوجوانان و انتقال میراث فرهنگی به نسل آتی و نیز تامین آسایش و امنیت و آرامش خانواده نفشی بی بدیل در توسعه پایدار جامعه ایفاء می کنند از این رو می توان گفت که سلامت خانواده و بطریق اولی سلامت روانی و اجتماعی جامعه وابسته به سلامت زنان می باشد و هر گونه نقصان و اختلال در این فرایند جامعه را مواجهه با آسیبها و مسایل بی شمار خواهد ساخت. یکی از عوامل مخل سلامت زنان ، پدیده خشونت علیه زنان است.

عصر کاسپین/ خشونت علیه زنان بجز در مقاطعی کوتاه از تاریخ ، همواره همزاد زندگی بشری بوده و در طول تاریخ نمونه های بی شماری از خشونت علیه زنان در تمدنهای بابل، چین ، روم و.. وجود داشته است و حتی تا قبل از دهه ۱۹۷۰ در کشورهایی که امروزه داعیه دار حمایت از حقوق زنان هستند خشونت علیه زنان حتی بصورت قانونی وجود داشته است مانند قانون انگشت شصت ، قانون بلکستن و…این در حالی است که با ظهور دین مبین اسلام و لغو رسم زنده به گور کردن دختران به عنوان رسمی مالوف در بین اعراب جاهلیت ، زنان از جایگاه و منزلت رفیعی برخوردار شدند که به هیچ وجه قابل قیاس با دوران ماقبل آن نبوده است .در ایران نیز پس ازظهور انقلاب اسلامی که با الهام از ارزشهای دینی و معنوی و با هدف تعالی رسانیدن جایگاه انسانی ایرانیان بطور عام و زنان بطور خاص به ثمر رسید ، زنان از ارزش و جایگاه ویزه ای برخوردار شدند ،افزایش میزان مشارکت زنان در عرصه های گوناگون فعالیتهای اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی مانند شرکت در راهپیماییها و انتخابات ، کمک های پشت جبهه و… نمونه های از حضور پویا و بالنده زنان در جامعه بود که اوج ظهور آن ،اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی است که در عین حال که اشعار می دارد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ، نظامی خانواده محور هست حمایت از زنان را در شرایط سخت و مخاطره پذیر مانند دوران بیکاری ، پیری و از کارافتادگی ،دوران زایمان ، حق حضانت فرزند جهت تقویت بنیان خانواده تاکید ، را بعنوان حق مشروع زنان به رسمیت شناخته و عرصه عملی آن نیز ، تاسیس سازمان بهزیستی در طلیعه انقلاب اسلامی بعنوان سازمان حامی اقشار آسیب پذیر اعم از زنان ، کودکان و معلولین در سال ۱۳۵۹ بوده که نشان دهنده توجه و نگاه انسانی و استراتژیک رهبران نظام می باشد.

آمار سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که یک زن از هر سه زن در معرض انواع خشونت جسمی ، روانی، اجتماعی ، اقتصادی، جنسی و غفلت قرار دارد که البته این نسبت به تناسب سطح توسعه جوامع تفاوت می یابد. ۲۵ نوامبر از سوی سازمان ملل روز جهانی منع خشونت علیه زنان نام گرفته است و در چنین روزی ،سیاست ها و برنامه ها و اقدامات کشورها جهت پیشگیری از خشونت علیه زنان گزارش می شود.

در این راستا یکی از مهمترین اقدامات بهزیستی استان گیلان ، توسعه خدمات اورژانس اجتماعی است که یکی از مهمترین گروههای هدف این مراکز زنان و دختران در معرض خشونت و خشونت دیده است که وظیفه شناسایی ، مداخله زود هنگام ، ساماندهی ، حمایت و توانمند سازی زنان و خانواده آنان را با همکاری نیروی انتظامی ، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاههای همکار برعهده دارد و زنان در معرض خشونت می توانند از طریق تماس با خط ۱۲۳، از خدمات متنوع آن برخوردار شوند .یکی دیگر از اقدامات بهزیستی استان ، راه اندازی خانه امن می باشد که با مشارکت بخش غیر دولتی ، پذیرای زنان خشونت دیده و فرزندانشان بصورت موقت و ارایه خدمات اجتماعی ، حقوقی ، بهداشتی –درمانی و مشاوره های روانشناختی به قربانیان و مرتکبین خشونت با هدف رفع زمینه ها و عوامل بروز خشونت و تقویت استحکام خانواده هست.در همین راستا اداره کل بهزیستی گیلان آمادگی داردتا به صورت تلفنی و یا حضوری از طریق خط تلفن ۱۲۳ ومرکز خانه ی امن زنان خشونت دیده خانگی نسبت به مداخلات فوریتی و مشاوره های روان شناختی زنان و کودکان اقدام نماید.

1 نظر
  1. سحر می گوید

    مطلب بهزیستی تون کاملا چرت ودروغه. فقط تبلیغ. اینا جرات ندارن از اداره وماشینشون بیان بیرون چه برسه به اینکه به زنی کمک کننن. خشونت خانگی به اوجش رسیده.فقط زنهایی رو می بینن که کتک میخورن وصدای جیغشون به همسایه هامیرسه. زنها ودخترایی هستن که سالها ست درسکوت خفه شدن ونه قانونی به دادشون میرسه نه وان تو تری… جمع کنید سازمان دروغ تون رو
    زنان ومادران مسن ما که دچار چمدنوع بیماری هم هستندکه الان وقت استراحت شون هست بخاطر هوس وسکس هرشب مردهای مریضشون سالهاست خفه شدن. خرجی نمیگیرن سال به سال رنگ لباس وپول نمی بینن. بدبخت دخترا پسرای مجرد توخونه که قربانی این این وضعیت شدن ونه توخونه میتونند بمونن نه بیرون جایی دارن😞

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =