۲۵۰۰ میلیارد تومان برای حفاظت و احیای تالاب انزلی در گیلان اختصاص یافت

0 32

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره‌ به اختصاص ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی گفت: مدت این طرح ۷ ساله است.

عصر کاسپین/ ساسان کفایی صبح امروز در جمع خبرنگاران از اختصاص ۲ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح حفاظت و احیای تالاب انزلی خبر داد و اظهار داشت: این اعتبارات ویژه دولت برای اجرای طرح هفت ساله احیاء تالاب انزلی در نظر گرفته شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه این استان فاقد دبیرخانه‌ای قوی و منسجم در زمینه تالاب بوده که با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، این دبیرخانه ایجاد شد تصریح کرد: استان گیلان با دارا بودن ۹ تالاب در زمره بهترین استان‌ها به لحاظ بهره‌مندی از این ظرفیت ارزشمند است.

کفایی با اشاره به خصوصیات گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب‌ها و تاثیر این گیاه در اکوسیستم تالاب انزلی خاطرنشان کرد: مبارزه مکانیکی با این معضل با توجه به تبعات آن باید با تمام توان و استفاده حداکثری از مشارکت مردم محلی و دستگاه‌های مرتبط و متولی حفاظت از تالاب باید انجام شود.
وی اعتبارات ویژه دولت برای اجرای طرح هفت ساله احیای تالاب انزلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در راستای نظم بخشی، برنامه‌ریزی مناسب‌تر برای احیا و حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی، دبیرخانه تالاب در محیط‌زیست گیلان تشکیل شده و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی نیز طراحی کردیم که در دست اقدام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه پروژه‌های احیای تالاب انزلی در قالب برنامه میان مدت هفت ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ تدوین شده است تصریح کرد: فعالیت‌های حفظ و احیای مسائل زیست محیطی معمولا زمان‌بر است اما در یک بازه زمانی میان‌مدت شاهد ثمرات پروژه‌های احیا خواهیم بود.

کفایی با اشاره به اینکه تالاب انزلی در آینده باید به یکی از مهم‌ترین مراکز اکوتوریسم و گردشگری کشور تبدیل شود خاطرنشان کرد: با همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمانهای مردم نهاد، جوامع محلی و مردم این خطه باید بتوانیم با توان بیشتری برای حفاظت و احیاء تالاب انزلی گام برداریم.

تالاب انزلی به‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌های ارزشمند جهان، مهارکننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.

هم‌اکنون ابعاد مدیریت احیای تالاب از جمله مدیریت فاضلاب، پسماند، حفاظت از اکوسیستم، مدیریت رسوبات حوزه آبخیز، پایش تالاب، فعالیت‌های اکوتوریستی، برنامه‌های آموزشی و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در قالب ۱۰ کد پروژه تعریف شده است.

تالاب انزلی یکی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان تلقی می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.

فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی همچون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 14 =