۲۵۹ روستا تا پایان سال در گیلان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شود

0 23

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: ۲۵۹ روستا در گیلان تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

عصر کاسپین/ فرزاد توکلی با بیان اینکه در اواسط سال ۱۴۰۰ و پایان برنامه ششم وزارت ارتباطات مکلف است تا ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع کرونا پیشنهاد وزارت ارتباطات این بود که تا پایان سال ۱۳۹۹ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار مجهز به این امکانات باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه پس از دستور وزیر ارتباطات برنامه‌ریزی‌های لازم و اولویت‌بندی‌ها انجام شد افزود: اکنون تعداد ۵۳۸ روستا در استان گیلان به اینترنت موبایل دسترسی ندارند که از این تعداد ۷۰ روستا به اپراتور همراه اول و ۱۸۹ روستا به اپراتور ایرانسل جهت پوشش‌دهی تا پایان سال ۱۳۹۹ ابلاغ شده است.

توکلی عنوان داشت: به طور کلی ۲۵۹ روستای استان گیلان که معمولا روستاهای پرجمعیت هستند تا پایان سال ۱۳۹۹ به شبکه اینترنت متصل می‌شوند؛ از تعداد ۵۳۸ روستایی که دسترسی به اینترنت ندارند ۲۸۸ روستا باقی می‌ماند که ما در ۳ اولویت‌بندی مشغول طراحی سایت برای آن‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه به‌دلیل محدودیت منابع اولویت ما روستاهای پرجمعیت است افزود: تعداد ۹۴ روستا که جمعیت های بالایی در حدود ۱۰۰ خانوار دارند و از نظر امکانات ضعیف‌تر هستند در اولویت نخست بوده، ۱۱۹ روستا در اولویت دوم و ۷۵ روستا در اولویت سوم ما قرار دارند؛ روستاهای اولویت سوم روستاهای کم جمعیت و دارای حدود ۲۰ الی ۵۰ خانوار هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: همه ما می‌دانیم که اینترنت در نقاط حاشیه شهرها و مناطق روستایی پوشش خوبی ندارد و طبق اعلام وزارت ارتباطات پوشش‌دهی این مناطق تا پایان سال ۱۳۹۹ به اتمام ‌می‌رسد با وجود دانستن همه این‌ها باز هم همه بخش آموزش به فضای مجازی منتقل شد.

توکلی افزود: با دانستن این نکته که بسیاری از مناطق روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند و قرار بود تا از سوی وزارت آموزش و پرورش برای این مناطق پکیج آموزشی یا لوح فشرده ارائه شود که متأسفانه تاکنون شاهد این اقدامات نبودیم و همچنین در این راستا حتی از همه ظرفیت‌های شبکه‌های تلویزیونی نیز استفاده نشد.

وی با اشاره به کلیپی که از تعدادی از دانشجویان روستای بسک شهرستان تالش در فضای مجازی منتشر شد عنوان داشت: با وجود دانستن این نکته که آن منطقه به شبکه ملی اطلاعات متصل نیست باز هم آموزش‌ها به شکل آنلاین برگزار می‌شود ضمن اینکه خیلی از افراد این منطقه و دیگر مناطق روستایی و حاشیه‌نشین حتی از ابزار آموزش آنلاین و گوشی همراه بی‌بهره هستند.

توکلی با بیان اینکه وزارت ارتباطات بسترها و زیرساخت‌های لازم در جهت بهره‌مندی از شبکه ملی اطلاعات را فراهم آورده گفت: زمانی که کاربران سامانه‌های جامع آموزشی از کندی و مشکلات عدم اتصال به سامانه‌های مذکور گله و شکایت دارند، سرویس‌های دیگر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت از شبکه‌های اجتماعی تا نرم افزارهای بانکی به نحو مناسبی در حال کار و سرویس دهی هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: با توجه به دلایل مذکور نمی‌توان همه مشکلات سامانه‌های آموزشی را به گردن زیرساخت‌های ارتباطی انداخت و باید آن را از حیث نرم افزاری و سخت افزاری سرورهای خدمات‌دهنده این سامانه‌ها نیز مورد بررسی قرار داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =