تاکید رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر تداوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی

0 16

دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در جلسه بررسی آخرین وضعیت اجرایی گام چهارم غربالگری، مدیریت و کنترل کووید ۱۹، مزین به نام طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی، با بیان خلاصه ی وضعیت کرونا دراستان گیلان ازاولین روزهای همه گیری، اظهار داشت: گیلان از اولین استان های درگیر در کشور بود که تا کنون ۲۵۰۰۰ بیمار بستری و درمان شده اند و بیش از دوبرابراین تعداد به مراکز سرپایی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.

عصر کاسپین/ وی در ادامه از انجام ۷۰۰۰۰ تست کرونا در استان خبر داد و افزود: ۴۰۰ پزشک، ۴۰۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰۰ بهورز در بحران کرونا حضوری فعال داشتند که بیش از ۱۰۰۰ نفر بیمار و ۲۵۰ نفر نیز بستری شدند، ۳۰ شهید مدافع سلامت نیز به خیل عظیم شهادت پیوستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بار بیماری تحمیل شده در استان و عدم پرداخت معوقات پرسنل از ۱۲ تا ۲۴ ماه، تصریح کرد: این امر موجبات بی انگیزگی پرسنل را فراهم کرده بود.

دکتر سالاری یادآور شد: به اذعان معاونان وزارت بهداشت و کارشناسان، در زیرساخت های بهداشت و درمان از میانگین کشوری عقب تر هستیم. بیمارستان هایی با قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ سال، از حداقل ها محروم هستند.

وی با مروری بر پیگیری های انجام شده در خصوص پرداخت معوقات پرسنلی و تامین تجهیزات خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵۰ قلم تجهیزات، ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۰۰ تخت و ونتیلاتور وارد چرخه سلامت استان شد که در این راستا، بیش از ۲۰ بیمارستان به دستگاه سونوگرافی و رادیولوژی مجهز و اغلب شهرهای استان از دستگاه سی تی اسکن برخوردار شدند.

دکتر سالاری، روزهای ابتدایی وضعیت کرونا در استان را به شرایط جنگ تشبیه کرد و گفت: شرایط بدی در مرکز آموزشی و درمانی رازی بعنوان سانتر درمان کرونا حاکم بود و برای معاونین و مدیران ارشد ستادی به جهت درگیر شدن با بیماری کرونا جانشین انتخاب شده بود، اما با همه ی این مشکلات و کمبود امکانات، توانستیم با استفاده از تمامی ظرفیت ها، از بحران عبور کنیم.

وی افتتاح بیمارستان های جدید الاحداث تالش و لنگرود را برای پوشش شرق و غرب گیلان، بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و اظهار داشت: در زمانی که مردم به خاطر همه گیری این ویروس منحوس، نمی توانستند بر سرمزار عزیزان خود حاضر شوند، سپاه، بسیج، روحانیت معظم، خیران و جهادگران وارد میدان شدند و خرید تجهیزات، گندزدایی معابر، حضور در بیمارستان و حتی کارهای خدماتی ، خدمت رسانی کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، با برشمردن بیانات مقام معظم رهبری برای اغنای افکار عمومی، اتخاذ تصمیمات قاطعانه و استفاده از ظرفیت خیرین، مردم و نظرات کارشناسی ستاد کرونا و حوزه وزارت بهداشت، اذعان داشت: با شروع طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که برمبنای محله محور و خانواده محور کلید خورده است، خوشبختانه شاهد کاهش این بیماری و کاهش مرگ ومیر در کشور هستیم.

۸۰ درصد پیشرفت طرح حاج قاسم سلیمانی در استان

وی ادامه داد: برای انجام این طرح بودجه ای تعلق نگرفت اما تاکنون برای تهیه تب سنج، تجهیزات و بسته های معیشتی ، ۵ میلیارد هزینه شده است و خوشبختانه با تشکیل کمیته های نظارتی، ۷۰۰۰ بسیجی، ۲۴۰ نفر پرسنل دانشگاه و همکاران هلال احمر، با ۸۰ درصد پیشرفت در طرح از استان های پیشرو هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود، کمک به خانواده های بی بضاعت، ناتوان و محروم را از راهبردهای این طرح خواند و خواستار ادامه طرح شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی شد.

مسوول کمیته نظارت، پایش و ارزیابی قرارگاه جهادی سردار شهید سلیمانی سپاه پاسداران با اشاره به پیشرفت خوب طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: استان گیلان جزو استان‌های پیشرو در این طرح است؛ در ماه‌های پیش آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر در استان بالا بود ولی اکنون بیماری کنترل شده و روند نزولی دارد.وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب کم شدن ۵۰ درصدی میزان مرگ و میر و بستری در کشور شده است.

معاون سلامت دفاع زیستی سپاه پاسداران، شبکه بسیج را در کل جهان منحصر به فرد خواند و افزود: در هیچ جای دنیا چنین شبکه انسانی، وجود ندارد، این شبکه مادی نیست و تنها بر مبنای انسانیت است.

سردار عبداله پور- فرمانده سپاه پاسداران استان نیز در این جلسه با اشاره به روزهای نخست اپیدمی کرونا اذعان داشت: از زمان آغازهمکاری های سپاه و دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، سپاه به عنوان یک سرباز وارد این سیستم شد، برادرانه دانشگاهی را که گسترده، فقیر و مظلوم بوده، مورد حمایت قرار داده است.

وی ادامه داد: در مرحله اول ورود سپاه، زیرساخت های اولیه بهداشت و درمان گیلان بسیار ضعیف بود، در حال حاضر نیز مطلوب نیست اما امیدواریم که بتوانیم بخشی از زیر ساخت های دانشگاه را بهبود بخشیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با مروری بر اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: در اجرای این طرح با توجه به میدانی بودن آن باید کار تبلیغاتی انجام شود.

وی افزود: در قرنطینه خانگی، ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر قرنطینه هستند که بیش از ۷۵۰ نفرشان هیچ درآمدی ندارند، با ارایه بسته های معیشتی و مبلغ ریالی مورد حمایت قرارمی گیرند .

سردار عبداله پور- در زمینه کنترل این بیماری در روزهای آینده، ارتباط با سفیران سلامت را بسیار حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: با ایجاد برنامه مدون، همه روزه هر پایگاه با تعدادی از افراد تماس تماس خواهند گرفت.

وی توجه به سالمندان را دراجرای این طرح مورد توجه قرار داد و گفت: افراد ۶۳ سال به بالا، مورد حمایت ویژه ای قرار خواهند گرفت و خدماتی چون نظافت منزل ، خرید و بسته های بهداشتی را دریافت خواهند کرد.

پرستاران و پزشکانی بی نظیر و بسیار مهربانی را در استان گیلان داریم

این مقام مسوول اذعان داشت: در حوزه درمان، ما پرستاران و پزشکان بی نظیر، خستگی ناپذیر و بسیار مهربان داریم.

وی در پایان سخنان خود، با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص کرونا ،تصریح کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب باید برطرف شود، در این راستا، بالغ بر ۱۸ هزارو ۸۰۰ نیروی بسیجی برای اجرای این طرح با ما همکاری و طی سه ماه پیش رو، درحال آماده باش و در خدمت دانشگاه قرار دارند، سلامت و امنیت مردم اصلی مهم است و نمی گذاریم دانشگاه تنها بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + شانزده =