شهردار رشت عنوان کرد: ظرفیت کارخانه کمپوست لاکان به هزار تن افزایش پیدا می‌کند

0 19

سید محمد احمدی شهردار رشت به اتفاق سه نماینده مردم رشت در مجلس، فرماندار رشت، رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر و برخی از مدیران شهری از کارخانه کودآلی رشت و روند ساخت زباله سوز بازدید به عمل آورد و در جلسه‌ای که در حاشیه این بازدید برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر سهم زیادی از ظرفیت کارخانه کودآلی لاکان بلااستفاده مانده است.

عصر کاسپین/ شهردار رشت ظرفیت اسمی کارخانه کودآلی لاکان را ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن زباله در این کارخانه تبدیل می‌شود و سهم زیادی از ظرفیت آن بلااستفاده مانده است.

احمدی عنوان کرد: نخستین هدف ما این است که ظرفیت ۵۰۰ تنی کارخانه کودآلی را به شکل کامل فعال کرده و سپس در گام دوم برای افزایش ظرفیت آن تا هزار تن اقدام کنیم.

وی ابراز داشت: در حال حاضر ۶ هزار متر سوله در کارخانه کودآلی احداث شده است که این عدد باید به ۱۴ هزار متر برسد.

شهردار رشت با بیان اینکه پروژه زباله سوز سراوان به کندی در حال اجرا است ابراز داشت: برای ساخت ابنیه فنی این طرح هم اعتباری حدود ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت و یکسری تجهیزات هم خریداری شد.

احمدی از همراهی و پیگیری سه نماینده مردم شهر رشت برای اجرای پروژه‌های شهری قدردانی کرد و گفت: فردا با نمایندگان شرکت تی‌تی‌اس جلسه‌ای‌ برگزار خواهیم کرد و از نمایندگان مردم رشت در مجلس هم دعوت به عمل می‌آوریم تا حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه زمان برای اجرای پروژه زباله سوز سراوان با اعتبار ۴۰ میلیون دلار محدود است تصریح کرد: هنوز ما نتوانسته‌ایم ۲۵ درصد این مبلغ را از دولت دریافت کنیم اما قصد داریم با حمایت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با جدیت و اهتمام ویژه‌تری این موضوع را پیگیری کنیم.

برای اجرای پروژه‌هایی مانند زباله‌سوز حتما باید پیوست سلامت آن هم تدوین شود

احمد رمضانپور نرگسی نیز در این جلسه یادآور شد: شرکت تی‌تی‌اس شرکت قدرتمندی است و در زمان شهردار سابق رشت هم پیگیری‌های زیادی برای بحث زباله‌سوز سایت سراوان انجام شد.

رئیس شورای شهر رشت رایزنی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای تشکیل یک کارگروه را از جمله اقدامات خوبی که در گذشته انجام شد خواند و گفت: موضوع تحویل زمین برای احداث زباله‌سوز نیز از دیگر بحث‌هایی بود که با هماهنگی قوه قضائیه، استانداری و منابع طبیعی به سرانجام رسید.

وی اظهار داشت: برای بهره‌برداری از پروژه‌هایی مانند زباله‌سوز حتما باید پیوست سلامت آن هم تدوین و اجرایی شود تا کاملا با نگاه علمی جلو برویم و معضل دیگری حادث نشود.

مدیریت جامع پسماند در کشورمان به خوبی نهادینه نشده است

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت نیز در این جلسه مدیریت پسماند را یکی از شاخصه‌های اصلی سنجش توسعه و سلامت در جوامع مختلف دانست و عنوان کرد: یکی از معضلاتی که در بحث پسماند وجود دارد اثرات مخربی است که به واسطه این معضل بر سلامت مردم وارد می‌شود.

بهراد ذاکری با بیان اینکه تمام فرآیندهای مربوط به پسماند در کشورمان باید حتما پیوست سلامت داشته باشند خاطرنشان کرد: بر اساس این پیوست‌ها بر روی رویدادهایی که بر روی سلامت مردم اثر می‌گذارند مانند اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها اقدامات کنترلی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در فرآیند دفع زباله آخرین گزینه احداث دستگاه زباله سوز است عنوان کرد: مدیریت پسماند به یک مدیریت جامع نیاز دارد در حالی‌که بحث مدیریت جامع هنوز در کشورمان به خوبی جا نیافتاده و نهادینه نشده است.

تشکیل کارگروهی برای پیگیری روند انجام اقدامات در سایت سراوان

محمدرضا احمدی سنگری نیز در این جلسه مازندران، گیلان و گلستان را سه استان شمالی که با معضل پسماند و زباله مواجه‌اند اعلام کرد و افزود: مردم در سراوان واقعا با مشکلات جدی مواجه‌اند بنابراین برای حل معضل این منطقه قبل از اجرای اقداماتی در حوزه نصب دستگاه زباله‌سوز و نظایر آن باید جوانب امر سنجیده شود.

نماینده مردم رشت در مجلس تفکیک زباله از مبدأ و جلوگیری از ایجاد سراوانی دیگر با انجام مطالعات علمی را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: روند پیشرفت نصب دستگاه زباله‌سوز سراوان به حدی نیست که تا پایان اسفند امسال به پایان برسد.

وی تشکیل یک کارگروه برای پیگیری روند انجام اقدامات در سایت سراوان را اقدامی اثربخش خواند و تصریح کرد: پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت هنوز کددار نشده‌اند که باید در این باره هم اقدامات لازم انجام شود.

از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد پروژه‌ سایت سراوان استفاده می‌کنیم

جبار کوچکی‌نژاد نیز در این جلسه اجرای تمام پروژه‌ها در صورت تدوین یک پیوست زیست محیطی و بهداشتی برای آن‌ها را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: این موضوع هنوز به شکل قانونی در نیامده است که تلاش داریم با پیگیری‌های نمایندگان در مجلس آن را عملیاتی کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر اینکه در راستای ساماندهی کامل بحث زباله و پسماند داشتن پیوست پدافند غیرعامل برای پروژه‌ها هم مفید خواهد بود افزود: همه جای دنیا از زباله‌سوز استفاده می‌کنند البته این فرآیند برای ساماندهی زباله‌های تر مناسب نیست.

کوچکی‌نژاد تولید روزانه ۸۰۰ تن زباله در رشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر این زباله‌ها به صورت تر هستند بنابراین دستگاه زباله‌سوز در اینجا نمی‌تواند آن چنان به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه برای احداث زباله سوز سراوان تاکنون اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است و بنابراین باید روند اجرایی این پروژه ادامه پیدا کند عنوان کرد: ما نیز به عنوان نماینده سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد روند پروژه‌های سایت سراوان استفاده کنیم.

باید پروژه جامع‌تری را برای نجات سراوان اجرایی کنیم

سید علی آقازاده نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عزم خوبی برای حل و فصل معضل زباله و پسماند سراوان ایجاد شده است اذعان کرد: برگزاری چنین جلساتی موجب می‌شود که کارها نیز با سرعت و روند بهتری اجرایی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس ساماندهی فاضلاب‌ها، پسماند و زباله را از جمله نیازهای اساسی استان گیلان دانست و ابراز داشت: پروژه تصفیه‌ شیرابه در سایت سراوان با هزینه‌های بسیار بالایی نهایتا احداث شد که اقدامی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

وی فعال کردن تصفیه‌خانه شیرابه سایت سراوان را لازم و ضروری ارزیابی کرد و بیان داشت: باید نهایت دقت را داشته باشیم و با جلوگیری از ضرر و خسارت پروژه جامع‌تری را برای نجات سراوان اجرایی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − چهار =