استاندار گیلان: نجات تالاب انزلی دغدغه جدی دولت است

0 44

استاندار گیلان گفت: نجات تالاب انزلی از آلودگی دغدغه جدی دولت است.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی اظهار داشت: تالاب بین‌المللی انزلی یک موهبت برای گیلان و ایران است و بعنوان میراث گران‌بهای طبیعی جهانی شناخته می‌شود و در این راستا باید برای حفاظت و احیاء این تالاب که یکی از زیست‌بوم‌های ارزشمند گیلان است تلاش شود.

استاندار گیلان بیان کرد: در سال‌های اخیر تالاب انزلی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و آلاینده‌های مختلف از جمله فاضلاب‌ها، پساب‌ها و پسماندها، به خشکی گراییدن تالاب بر اثر عوامل پرکننده تالاب همچون رسوبات و کاهش سطح آب دریای خزر منجر به بر هم خوردن تعادل آب میان تالاب و دریا شده است.

وی گفت: فرسایش خاک در حوزه آبریز تالاب انزلی، ورود گسترده رسوب به تالاب، انتقال فاضلاب‌های بهداشتی، شهری، روستایی و کشاورزی به تالاب، عدم تعیین و اختصاص حق‌ آب زیست‌محیطی تالاب و ورود پسماندهای شناور رها شده به تالاب از مهمترین مشکلاتی هستند که حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کند.
زارع افزود: ساماندهی وضع کنونی تالاب انزلی بسیار ضروری است و با توجه به اقدامات انجام شده برای مدیریت چالش‌ها در بخش‌های مختلف، طی یک سال گذشته نامه‌نگاری‌های متعددی به مسئولان ملی از جمله معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و دکتر جهانگیری هم دستوراتی مبنی بر ضرورت شتاب در فرآیند نجات تالاب انزلی صادر کرده و موضوع در دستور کار کارگروه ملی مدیریت احیای تالاب‌های کشور قرار گرفت.

استاندار گیلان گفت: مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری از حوادث غیر‌مترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان به‌تازگی و پس از پیگیری‌های انجام شده اختصاص یافت و این میزان اعتبار با توجه به تاثیر و تهدیدات ناشی از افزایش، گسترش و پوشش توده گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان گیلان، به سازمان محیط زیست اختصاص می‌یابد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان ابراز داشت: داشتن برنامه‌ریزی مدون و بر پایه مطالعات علمی برای بهره‌گیری درست و اصولی از این اعتبار ضروری است و باید همه مسئولان در استان گیلان و کشور، نسبت به حفاظت از تالاب انزلی حساس باشند.

وی افزود: مشارکت و توجه همگانی برای حفظ و احیای تالاب انزلی طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و همه لایه‌های اجتماعی از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا ضمن حل مشکلات حوزه تالابی‌، به عملیات احیاء آن نیز سرعت بخشیده شود.

استاندار گیلان گفت: نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی دولت تبدیل شده و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف در حوزه احیای تالاب انزلی همکاری می‌کنند و همچنین این مسئله یک فرصت ممتاز ملی برای نجات و احیاء تالاب است که باید قدر دانسته و از آن به‌درستی و شایستگی استفاده شود.

زارع بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران و ذینفعان و همچنین مشارکت همه نهادها و جوامع محلی برای حل مشکلات حوزه تالابی استان گیلان لازم است و مشکلات تالاب انزلی مربوط به یک دستگاه دولتی نیست بلکه همه نهادها و از آن‌ مهم‌تر جامعه، باید نسبت به موضوع حساس باشند بنابراین آگاهی‌بخشی و آموزش یک ضرورت مهم محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: برای احیای تالاب انزلی باید پیوند بیشتری بین مردم و مسئولین برقرار شود زیرا معیشت جوامع محلی و روستانشینان حاشیه تالاب را تامین می‌کند و در کنار سه شهر بزرگ استان گیلان قرار دارد.

وی افزود: جلب مشارکت جوامع محلی از عوامل موفقیت در فرآیند احیاء تالاب است و فراهم‌سازی زمینه استفاده از ظرفیت گروه‌های مدنی و تشکل‌های مردم‌نهاد لازم است و این مسئله علاوه بر دعوت از نماینده تشکل‌های مردم نهاد در جلسات، شامل ذینفعان مدیریت تالاب و سمن‌های محیط زیستی نیز در اقدامات مدیریتی و پایش تالاب می‌باشد.

زارع اعلام کرد:همه افراد باید بدانند که احیای تالاب انزلی تا چه میزانی در زندگی آن‌ها تاثیر‌گذار است و همچنین در جلسه بعدی گزارش فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در خصوص پیشگیری و حفظ تالاب انزلی باید ارائه شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان ضمن تقدیر از بخش مسئول جمع‌آوری سنبل‌آبی و گیاهان مزاحم تالاب‌های استان گیلان گفت: با توجه به اجرای عملیات تصویربرداری هوایی تالاب‌ انزلی، این اقدام نقش موثری در جهت پایش مستمر و روزانه تالاب داشته و با استفاده از تصاویر گذشته و تصاویر میدانی توانسته خروجی خوبی ارائه دهد

وی ضمن تقدیر از صنایع دفاعی شهید تمجیدی به دلیل طراحی و ساخت تجهیزات جمع‌آوری سنبل‌آبی از بستر تالاب انزلی بیان کرد: این اقدام نه تنها موجب صرفه‌جویی در اعتباری شد بلکه باعث شد که در شرایط تحریمی کشور، با دانش فنی داخلی نسبت به حل مشکلات بتوانیم اقدام کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =