حوزه سلامت، قربانی فقدان سواد رسانه‌ای/ وقتی روایتی به‌ اشتباه، ترند می‌شود

0 33

طی روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که روایتی اشتباه را در فقدان سواد رسانه‌ای حوزه سلامت، ترند و به خط خبری برخی رسانه‌ها تبدیل می‌کند.

عصر کاسپین/ شایعه و تشویش اذهان عمومی، از آنجا شروع شد که فردی غیر گیلانی در شرقی‌ترین شهرستان استان گیلان، مدعی شد بیمارش در جوار یک بیمار کرونایی در اورژانس بیمارستان شهید انصاری رودسر بستری‌ شده است.

منتشرکننده فیلم که مسئولان بیمارستان شهید انصاری مدعی هستند غیرقانونی وارد حریم خصوصی بیماران شده و خاطر دیگر بیماران را نیز در همان محیط آزرده کرده، پس از مدتی که دلیلش مشخص نیست، دست به انتشار ویدیو در فضای مجازی زده و آن را دست‌مایه‌ای برای سوءاستفاده‌های بعد از آن کرده است.

دامنه شایعه بستری بیمار غیر کووید در کنار سایر بیماران در اورژانس بیمارستان شهید انصاری رودسر تا جایی پیش رفت که صدا و سیمای ملی مجبور شد دقایقی از بخش‌های خبری خود را به آن اختصاص دهد و مقامات وزارت بهداشت را در پاسخگویی به این مسئله فرا بخواند.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با رسانه ملی در بخشی از توضیحات خود، گرچه از اظهار نظر موردی در خصوص این بیمارستان صرف‌نظر کرد، اما مدعی شد در تمام بیمارستان‌های کشور بنا بر دستورالعمل‌های موجود، بیماران کرونایی از غیر کرونایی جدا هستند.

وی در خصوص بیمارستان‌های ۹۶ تخت خوابی در کشور بیان کرد که امکان جداسازی بیماران در ابتدای ورود آن‌ها به بیمارستان وجود ندارد و از طرفی دیگر، بیمارستان‌های کوچک، تنها برای بیماران بومی همان منطقه طراحی‌ شده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت این را هم گفت که با توجه به هجوم مسافران به استان‌های شمالی همچون گیلان، ممکن است به‌اجبار و در پی فشار مضاعف به سیستم درمانی، پذیرش توأمان بیماران کرونایی و غیر کرونایی انجام بشود که این نکته همان هشداری است که وزارت بهداشت مکرراً به آن تأکید می‌کند.

اما شرح ماجرا از زبان دکتر حسین باصره، رئیس بیمارستان شهید انصاری رودسر در خصوص شائبه‌های ایجادشده، ابعاد دیگری را روشن می‌کند که توجه به آن نه‌تنها شبهات را مرتفع کرده بلکه سایه‌روشنی از شیطنت‌های اهل‌فن را در بازارگرمی‌های سیاه فعالان مجازی تبیین می‌کند.

رئیس بیمارستان شهید انصاری رودسر می‌گوید بیماران مبتلابه کرونا در مراجعه به اورژانس حداقل چندساعتی را تحت نظر می‌مانند تا اقدامات پاراکلینیکی مربوط به آن‌ها انجام شود.

به گفته دکتر باصره، پس ‌از اینکه وضعیت بیمار به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا مشخص شد، سریعاً از بخش اورژانس به بخش کرونا منتقل و خدمات درمانی خاص بیماران کووید برای آن‌ها ارائه خواهد شد.

البته دکتر انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اظهار کرد که در اورژانس بیمارستان شهید انصاری رودسر، تخت بیماران مشکوک به کرونا از ابتدای روند درمان، به‌صورت مجزّا بوده و تنها در ورودی اورژانس بیمارستان، به دلیل ساختار قدیمی، امکان جداسازی تردد بیماران مشکوک وجود ندارد و مراجعه‌کنندگان، به‌محض تریاژ در ورودی اورژانس، به قسمت اختصاص‌یافته برای کرونا هدایت می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید می‌کند در محیط‌های بیمارستانی جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا استفاده از ماسک از ابتدای ورود ضروری است و اگر بیماران مشکوک فاقد ماسک باشند، ماسک رایگان در اختیارشان قرار می گیرد.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بنا بر دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به تمامی بیمارستان‌های استان طی چندین نوبت تاکید شده که می‌بایست محل بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با سایر بیماران مجزا باشد.

نکته‌ای که در دست‌به‌دست شدن شایعه این روزهای بیمارستان شهید انصاری رودسر مورد تأکید و توجه بوده، یک روایت غلط از سیر ارائه خدمات درمانی توسط کادر پزشکی و پرستاری است که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در حال مبارزه هستند و تشویش اذهان عمومی نسبت به اقدامات ایثارگرانه آنها موجب رنجش خاطر جامعه خدوم پزشکی و مردم می شود.

امروزه بسیاری از فعالان فضای مجازی بدون اینکه از حداقل آگاهی، دانش و تجربه در خصوص مبانی بهداشت و درمان داشته باشند، در بحرانی‌ترین شرایط روزگار که به گفته سازمان‌های جهانی، نمونه آن حداقل در قرن اخیر بی‌سابقه بوده، به‌عنوان سربازان آموزش ندیده که سنگر و جبهه و توپ و تفنگ نمی‌شناسد خودی‌ها را نشانه گرفته و می‌تواند بیش از اینکه مثمر فایده باشد، زمینه بروز بحرانی بزرگ‌تر را به وجود بیاورد.

سواد رسانه‌ای حوزه سلامت امروزه حلقه مفقوده فضای مجازی در کنار پازل به‌هم‌ریخته حوزه سایبری است که می‌طلبد بیش ‌از پیش توسط دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی موردتوجه و تأکید قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + دو =