سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس: رویکرد شوراهای حل اختلاف از قضایی به صلح و سازش تغییر می‌کند

0 47

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب لایحه شوراهای حل اختلاف رویکرد این شوراها از قضایی به صلح و سازش تغییر می‌کند.

عصر کاسپین/ سیدکاظم دلخوش عصر امروز در نشست تخصصی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با بیان اینکه صلح و سازش باید به‌عنوان یک اصل در دعاوی حقوقی و کیفری قابل گذشت مطرح شود اظهار داشت: لایحه قوه قضاییه در خصوص اصلاح قانون شورای حل اختلاف با تصویب هیئت دولت به مجلس ارائه شده در حال بررسی تصویب جزئیات است و کلیات آن مورد تصویب قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون جدید حضور قاضی در شوراهای حل اختلاف حذف شده است افزود: ریش‌سفیدان و معتمدان به عنوان فعالان افتخاری در شوراهای حل اختلاف در موارد مهم حقوقی و مسائل کیفری قابل گذشت ورود کرده و در بسیاری از موارد رای صادره، قطعی و در برخی موارد قابل تجدیدنظر است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تقدیر از رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان در مبارزه با فساد اداری و اقتصادی خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های جهادی معروف گام بلندی برای افزایش مطالبه‌گری از مسئولان است و مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل و گسترش چنین گروه‌های تخصصی استقبال می‌کند.
دلخوش با بیان اینکه شورای حل اختلاف یک نهاد مردمی است که اعضا به شکل افتخاری در آن مشارکت و همکاری دارند، این اعضا از معتمدان و ریش سفیدان و افراد قابل اعتمادی هستند و می‌توان از ظرفیت بازنشستگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضایی استفاده کرد، تصریح کرد: آمادگی داریم در نظرات تخصصی ستاد امر به معروف در تصویب لایحه شوراهای حل اختلاف بهره ببریم.

«ترویج صلح و سازش» رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان نیز در این نشست با بیان این که لایحه شوراهای حل اختلاف آغاز تحول بزرگ در سیستم قضایی کشور است اظهار داشت: ترویج صلح و سازش رویکرد امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام سجاد سرافراز با تاکید بر تشکیل شوراهای تخصصی حل اختلاف به‌ویژه در حوزه رسانه در استان گیلان گفت: شوراهای حل اختلاف با ورود جدی به پرونده‌های حقوقی و کیفری در دایره صلاحیت رسیدگی به آنها می‌توانند گام‌های بلندی را در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسرا و دادگاه‌های استان گیلان داشته باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با تاکید بر اینکه ۴۶ گروه جهادی هم به معروف و نهی از منکر استان گیلان در یکی از وظایف مسئول هستند تا صلح و سازش را در جامعه گسترش دهند خاطرنشان کرد: صلح و سازش در بین مسلمانان یکی از معروفات سفارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + 7 =