هشدار استاندار؛ «گیلان» سالمندترین استان کشور است

0 14

استاندار گیلان گفت: با توجه به سالمند بودن گیلان نسبت به سایر استان‌ها باید بسیاری از طرح‌ها در مورد سالمندان در گیلان اجرا شود.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه شورای سالمندان استان گیلان اظهار داشت: پرستاران و کادر درمانی کشور و استان در ۱۰ ماه گذشته زیباترین جلوه‌های ایثار و فداکاری را خلق و با صبوری به جامعه خدمت کردند.

استاندار گیلان بیان کرد: همه افراد پس از دوران کودکی، جوانی و میانسالی به کهنسالی می‌رسند و در این سنین نیازمند کمک‌های خاصی هستند و مردم ما به خوبی می‌دانند که از دیدگاه دینی، ملی و فرهنگ ایرانی باید به سالمندان بدون در نظر گرفتن مرام، قومیت، مذهب و ملیت، احترام گذاشت و در مسایل انسانی همه افراد سهیم و شریک هستند.

وی افزود: پدیده سالمندی و افزایش سهم سالمندان نسبت به جمعیت، ناشی از تغییر سبک زندگی، ارتقاء شاخص‌های سلامت و بهبود نوع زندگی است و این تحول جمعیتی پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در میان کشورهای مختلف دنیا به دنبال دارد به طوری که در سال‌های اخیر سالمندان و مسائل آن‌ها به یکی از دغدغه‌های کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده است.
نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت و توجه ویژه به سالمندان، اقدامات موثری توسط دولت تدبیر و امید براساس اسناد راهبردی بالادستی انجام شده است.

زارع ابراز داشت: باتوجه به اینکه استان گیلان سالمندترین استان کشور است؛ این امر به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد توجه بوده و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه در سطح کشور باید به عنوان آزمونه یا پایلوت در استان گیلان اجرا شود.

استاندار گیلان اعلام کرد: سالمندان، الهام‌بخش خانواده‌ها، کانون‌های محبت و استحکام نظام خویشاوندی و پیونددهنده نسل‌ها هستند و وجود عواطف در نظام خویشاوندی برای تعامل با سالمندان بسیار تاثیرگذار است و ارتباطات خانوادگی را مستحکم می‌کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان گفت: دولت تدبیر و امید با وجود محدودیت منابع مالی، رویکرد ارتقاء نظام حمایتی و رفاهی بازنشستگان به‌ویژه سالمندان را به خوبی طی سال‌های اخیر دنبال کرده و این امر امسال به مرحله اجرا درآمد که به طور نسبی رضایتمندی این قشر تلاشگر را به دنبال داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی جهت تقویت سمن‌ها و زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در تأمین حقوق سالمندان ضروری است و مانند ۱۰ ماه گذشته که بسیاری از مناسبت‌های آیینی و مذهبی به دلیل وجود ویروس کرونا به‌گونه‌ای دیگر برگزار شد؛ میهمانی‌های خانوادگی به‌ویژه در شب‌ یلدا نیز باید توسط رسانه‌ها با بهره‌گیری از تولید محتواهای صورت گرفته از طریق فضای مجازی برپا شود تا سایه پرمهر بزرگترهای خانواده و وجود ارزشمندشان استمرار یابد.

استاندار گیلان اظهار داشت: امکان‌سنجی دانشگاه‌های استان گیلان برای افزودن رشته‌های روانشناسی یا مشاوره سالمندان در مقطع PHD ضروری است و پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های استان گیلان باید به سمت موضوعات ارتقاء سطح خدمات و میزان نیازهای اجتماعی و اقتصادی سالمندان و پاسخ به آن‌ها هدایت شود.

وی بیان کرد: تکریم و حفظ منزلت سالمندان بسیار لازم است و فعال‌تر شدن کارگروه رسانه براساس برنامه‌های راهبردی سالمندان در موضوع تولید محتوا و تبلیغات محیطی ضروری می‌باشد و همچنین مناسب‌سازی معابر شهری و نیز دستگاه‌های اجرایی متناسب با نیاز سالمندان باید بیش از گذشته و با جدیت به اجرا درآید.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: تکریم بازنشستگان توسط نهادها و دستگاه‌های اجرایی و بهره‌گیری از تجربیات و اندیشه‌های آنان بسیار ضروری و لازم است.

در این جلسه همچنین گزارش کمیته‌های تخصصی سالمندان توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته توسط مدیرکل بهزیستی، معرفی نظام مراقبت از راه دور سالمندان توسط دانشگاه علوم پزشکی و صدور کارت منزلت با رویکرد خدمات فراگیر رفاهی و بهداشتی بیان شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + سه =