بهبودیافتگان اعتیاد در گیلان وام کسب و کار دریافت می‌کنند

0 52

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به لزوم اعتماد کارفرمایان به معتادان بهبود یافته گفت: بهبودیافتگان برای کسب مهارت آموزی وام بی‌بهره دریافت می‌‌کنند.

عصر کاسپین/ حسین نحوی‌نژاد اظهار داشت: سازمان بهزیستی در بحث مهارت آموزی معتادان متجاهر تفاهم‌نامه کاملی با سپاه گیلان داشته و از ظرفیت‌های معاونت‌های مختلف آن بهره می‌برد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان بیان کرد: برای مهارت آموزی معتادان متجاهر در جهت آموزش مهارت، تهیه ابزار کسب و کار و پیگیری بعد از ورود به فضای کسب و کار از ظرفیت‌های معاونت اجتماعی سپاه قدس گیلان بهره می‌بریم.

وی افزود: همچنین در جهت مهارت آموزی معتادان متجاهر تفاهم‌نامه‌های مختلفی با صندوق بانک رسالت، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید و اداره‌کل فنی حرفه‌ای منعقد شده است.

نحوی‌نژاد ابراز داشت: ‌در سال گذشته یک سوم از محل اعتبار ۳۶ میلیارد تومانی وام‌های بدون بهره سازمان بهزیستی به عبارتی ۱۲ میلیارد تومان را به معتادان بهبود یافته اختصاص دادیم.

وی گفت: امسال علاوه بر اعطای تسهیلات مشارکت نهادهای دیگر را نیز در این امر جلب کرده و تا کنون ۲۷۲ معتاد بهبود یافته از تسهیلات بدون بهره استفاده کردند و تا پایان آذرماه حدود ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به این افراد اعطا شده است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان عنوان داشت: با تفاهم نامه‌ای که با سپاه گیلان و اداره‌کل فنی حرفه‌ای صورت گرفت حدود ۵۰ نفر از معتادان بهبود یافته وارد آموزش‌های مهارت آموزی شده و ۱۲ نفر نیز با حمایت بهزیستی توسط کارفرمایان مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از معتادان به شکل رایگان در مراکز اقامتی با هزینه دولت تحت درمان قرار گرفتند افزود: این امر جهت ورود افراد به بازار کسب و کار بوده که تداوم یافته و سعی ما در برنامه‌های آینده این است که حداقل یک سوم امکانات در اختیار این عزیزان باشد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان تصریح کرد: اعتیاد یک بیماری بوده و فرق آن با سایر بیماری‌ها این است که عودکننده بوده و احتمال دارد که باز هم به سراغ فرد معتاد بهبود یافته بیاید و فرق دیگر آن طولانی بودن درمان کامل این بیماری است.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که تأثیر به سزایی در درمان اعتیاد دارد ایجاد جامعه‌پذیری و ورود این معتادان به جامعه بوده و در این راستا ۳ نکته حائز اهمیت است ابتدا اینکه آیا معتادان بهبود یافته پس از درمان مهارتی دارند که به واسطه آن وارد فضای کسب و کار شوند.

نحوی‌نژاد گفت: نکته مهم دیگر موضوع اعطای تسهیلات به این افراد یا کارفرمایانی که آ‌ن‌ها را به‌کارگیری می‌کنند بوده و موضوع سوم و بسیار مهم پیگیری‌های بعد از ورود به فضای کار، سازگاری معتادان بهبود یافته با شرایط و اعتمادسازی بین کارفرمایان و این افراد است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان ابزار داشت: بهزیستی سعی می‌کند که در تمام این ۳ عرصه چه در مورد معتادان و چه در مورد معلولان حضور داشته باشد و در ارزیابی‌های حرفه‌ای افراد را از نظر ذهنی و روانی برای قرارگیری در فضای جدید آماده کند.

وی با بیان اینکه بهزیستی در عرصه مهارت آموزی معتادان متجاهر و معلولان نیاز به مشارکت نهادها دارد افزود: اعطای تسهیلات، اعتمادسازی کارفرمایان، اعطای حق بیمه سهم کارفرمایی، ارزیابی تاب‌آوری افراد در فضاهای جدید و ارزیابی ارتباطات ایجاد شده از جمله اقدامات بهزیستی در جهت ورود معتادان بهبود یافته به فضای کار است.

نحوی‌نژاد گفت: پس از اتمام روند درمانی برای معتادان خدمات مددکاری تحت عنوان مدیریت مورد انجام می‌شود که در این طرح مددکاران زندگی فردی و اجتماعی معتادان بهبود یافته را بررسی می‌کنند که آیا خانواده پذیرای این افراد بوده و یا از چه طریق می‌تواند کسب درآمد کرده و اعتماد جامعه را مجدداً به دست آورد.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: بهزیستی سازمانی با امکانات تبلیغی محدود بوده و با توجه به اهمیت خدمات این سازمان رسانه‌ها می‌توانند نقش به سزایی در اطلاع رسانی خدمات این مجموعه داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان توانمند سازی جمعیت هدف یکی از اهداف سازمان بهزیستی است افزود: سازمان سعی دارد شرایطی را ایجاد کند که مردم و محرومین به جای نیاز به دریافت کمک بتوانند مستقل بوده و روی پای خود بایستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =