عاقد ۱۲۰ عقد کودک همسری در نمین دستگیر شد

0 43

دادستان شهرستان نمین گفت: عاقدی که عقد ازدواج ۱۲۰ زوج کودک همسری را جاری کرده بوده در بخش ویلکیج شهرستان نمین دستگیر و روانه زندان شد.

عصر کاسپین/ عظیم اکبری با بیان اینکه کودک همسری در شهرستان نمین مخصوصاً بخش ویلکیج خیلی شایع شده و فراوانی زیادی داشت اظهار کرد: با بررسی دادگستری شهرستان نمین ۱۲۰ متهم شناسایی، ۲ دفترخانه در شهر آبی بیگلو پلمب و عاقد روانه زندان شد.

وی ادامه داد: دادستانی به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کرد و پرونده‌ای نیز در این خصوص تشکیل شد که در این مدت پرونده مذکور ۱۲۰ نفر متهم داشته است و این تعداد تنها بخشی از مواردی است که شناسایی شده اند و تعدادی نیز با گذشت زمان یا به دلیل نبود اسناد و مدارک کافی قابل شناسایی نبودند.

دادستان شهرستان نمین با اشاره به اینکه همه این متهمین از شهر آبی بیگلو هستند، تاکید کرد: همه این ۱۲۰ نفر با تحقیق و بازجویی تفهیم اتهام شدند و از همه آنها ضمانت اخذ شده است، همچنین ۲ باب دفترخانه که با همکاری عاقد فعالیت غیرقانونی انجام می‌دادند به جرم عقد کردن دختران زیر سن قانونی روانه زندان شدند.

اکبر افزود: با توجه به اینکه قانون برای این جرم از ۶ ماه تا ۲ سال حبس پیش بینی کرده است و این قانون شامل پدر و مادر دختر و داماد و عاقد نیز شامل می‌شود دادستانی با هیچکس در این مورد تعارف ندارد و با چنین مواردی برخورد جدی خواهد کرد.

دادستان نمین با اشاره به فرهنگ غلط ازدواج در سنین کودکی اظهار کرد: دخترانی که در ۹ سالگی و یا ۱۰ سالگی ازدواج می‌کنند دچار آسیب‌های بسیاری از قبیل طلاق، اختلافات خانوادگی و آسیب‌های جسمانی می‌شوند که متأسفانه این رویه غلط سالیان سال است در این منطقه رواج یافته است.

وی در ادامه افزود: فرهنگ غلطی در منطقه وجود دارد که اکثر دختران زیر ۱۵ سال اگر ازدواج نکنند دیگر خواستگاری نخواهند داشت و در نتیجه ازدواج در سنین پایین آسیب‌های زیادی به دختران تحمیل می‌کند.

اکبری با بیان اینکه دخترانی که هنوز در سن بازی کردن هستند و هیچ گونه آموزش‌های لازم برای زندگی مشترک را ندارند ناگهان منجر به ترک تحصیل در سطح ابتدایی می‌شوند افزود: با این شرایط در آینده شاهد مادرانی خواهیم بود که تعدادی فرزند دارند در حالی که خودشان بی سواد خواهند بود.

دادستان نمین همچنین با انتقاد از دستگاه‌های مرتبط در حوزه کودکان و خانواده‌ها اظهار کرد: باید مطالعات و تحقیق میدانی در خصوص دلایل کودک همسری از سوی دستگاه‌های بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش شهرستان با همکاری ثبت احوال انجام گیرد.

وی با تاکید بر رصد و دفاع از حقوق کودکان به شکل شدید، عنوان کرد: با هرگونه اقدام منافی حقوق کودکان به شدت برخورد خواهد شد و امیدواریم مردم منطقه در این مورد با ما همکاری کنند تا این رسم غلط که در منطقه به وفور شایع شده ریشه کن شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 8 =