نشست تخصصی «چالش‌های جمعیتی گیلان» در رشت برگزار شد

0 85

نشست تخصصی «چالش‌های جمعیتی گیلان» به‌منظور بررسی مسائل جمعیتی استان با حضور پژوهشگران در رشت برگزار شد.

عصر کاسپین/ نشست تخصصی چالش‌های جمعیتی گیلان ظهر امروز به‌همت بسیج جامعه زنان سپاه قدس استان گیلان و با حضور فرهیختگان و پژوهشگران مسائل جمعیتی استان گیلان در سالن ایثار رشت برگزار شد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده در این مراسم اظهار داشت: استان گیلان از منابع خدادادی و مواهب طبیعی زیادی برخوردار است و در عین حال مردمی خونگرم و صمیمی دارد اما متاسفانه این استان پایین‌ترین نرخ باروری در کشور را به خود اختصاص داده است.

مریم اردبیلی با بیان اینکه تک‌فرزندی در همه جای دنیا برخی فرصت‌های عاطفی و حامی زندگی را از انسان دریغ می‌کند افزود: پدر و مادران که بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند باید به این مسئله بیشتر توجه کنند چراکه خانواده ایرانی به‌دنبال آرامش، ثبات پایدار و بهترین‌ها و آینده‌ای خوب برای فرزندان است.

وی با اشاره به تبعات منفی کاهش نرخ باروری در کشور گفت: متاسفانه از سال ۹۵ تاکنون تقریباً سالانه حدود یک دهم درصد، نرخ باروری در کشورمان کاهش یافته است و حتی به زیر ۱.۷ درصد هم رسیدیم و متاسفانه گیلان جزو مناطق با نرخ باروری بسیار پایین است و نرخ رشد جمعیت کشور نیز سال گذشته به زیر یک درصد رسید و این بسیار خطرناک است.

اردبیلی ضعف‌های مدیریتی، مشکلات اقتصادی و دیگر مسائل را جزو عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ باروری برشمرد و گفت: صرفاً با یک مهندسی معکوس نمی‌توان به جایی که قبلاً بودیم بازگردیم بلکه باید بازطراحی داشته باشیم و پیش فعال عمل کنیم و منفعل و شتاب‌زده عمل کردن در آمار جمعیتی موفقیت‌آمیز نیست بلکه باید مدلی خلق کنیم که مفهوم فرزندآوری را برای مردم ارتقاء دهد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با بیان اینکه “انفعال” ما را با تهدیدآمیزترین تصویر آینده مواجه خواهد کرد افزود: رهبر معظم انقلاب هم تاکیدات مهمی پیرامون آینده‌نگری داشتند و در گفتمان انقلاب نیز باید آینده‌نگری و پیش فعال شدن توجه شود و برای جبهه انقلاب فرصت‌سازی شود.

اردبیلی تصریح کرد: اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس مردم با فرمایشات امام(ره) پای کار آمدند و در صحنه درخشیدند چون به تحول و تغییر مثبت می‌اندیشیدند اما اکنون هر تغییری فی‌الفسه منفی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه کرونا می‌تواند بزرگترین فرصت باشد خاطرنشان کرد: بعضی متخصصان قبل از کرونا معتقد بودند میزان سرمایه اجتماعی ایران پایین است اما در جریان کرونا به همه ثابت شد که یکی از بهترین سرمایه‌های اجتماعی دنیا را داریم و همین ما را از بحران نجات داد.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با اشاره به نگرش “فرزند جامعه و دولت‌ها” که در کشورهای جهان مورد توجه است تصریح کرد: در حال حاضر اتفاق خوبی را در این زمینه مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم.

وی گفت: قانون جمعیت همراه با بندهای تشویقی، حمایتی و برخی اصلاحیات مورد توجه قرار گرفت اما این قانون فعلاً آزمایشی است و حتی اگر اجرا شود در بهترین شکل حتی ۲۰ تا ۳۰ درصد اتفاق بزرگ را رقم نمی‌زند و تا کنش‌گری مردمی در کف میدان نباشد موفق نخواهیم بود‌.

اردبیلی با بیان اینکه در هر محله‌ای کنش‌گران فعال شروع به کنش در محله کنند و این برنامه از جنس بودجه و ابلاغ نیست افزود: نرخ باروری در دهه ۶۰ حدود ۶.۸ درصد بود که اکنون به زیر ۲ درصد رسیدیم و متاسفانه این اتفاق عجیب رخ داد و شاید بزرگترین و فاجعه‌بارترین عدم بالانس جمعیتی در پیش‌روی ما باشد لذا همین امروز باید تصمیم بگیریم تا جبران شود.

وی با اشاره به برخی نگرش‌های نادرست در ذهن پدران و مادران که آسیب‌زا نیز بوده است عنوان کرد: اتفاق بزرگ با تغییر این ایده‌ها و نگرش‌ها رقم می‌خورد و اکنون باید از ظرفیت‌ها بهره بگیریم و اینکه چه چیزهایی باید طراحی شود تا موجب ارتقاء فرزندپروری شود.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در حقیقت یک کل‌نگری در جریان کرونا تقویت شد و بسیاری از مردم دنیا در این چالش بزرگ به فکر فرو رفتند که آیا کارها، مدل‌ها و سبک زندگی‌شان تاکنون درست بوده است؟

اردبیلی با بیان اینکه کرونا نظام آموزش و تمام ساختارهای مدرن را تحت شعاع قرار داد تا جایی‌که تغییر نگاه هم داشتیم ابراز داشت: در این برهه از تاریخ، کشوری در حکمرانی موفق‌تر است که آسیب‌‌دیده کمتری داشته باشد

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده گفت: ما رزمایش مواسات و کمک مومنانه را با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا برگزار کردیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و این انرژی می‌تواند به‌سمت فرزندآوری سوق یابد و بحران فرزندآوری کرونایی را نیز حل کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های تشویقی برای زوجین و مدل‌های مختلف حمایت مردمی به‌شکل گسترده در محلات مختلف شکل بگیرد تصریح کرد: به‌عنوان مثال صاحبخانه‌ای که به زوجین تخفیف می‌دهد و مردمی که با روش‌های مختلف زوجین را تشویق می‌کنند.

فعال و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده با اشاره به اهمیت داشتن جامعه دوستدار کودک، تکریم‌کننده مادر و کودک و انتقال حس خوب به مادر گفت: یکی از دلایلی که بعضی مادران بعد از فرزند نخست دیگر گرایش به فرزندآوری ندارند این است که جامعه پیرامون، محیط کاری، فامیل و آشنا حس و تجربه خوبی از دوران مادری برای وی خلق نکرده‌اند و حس خوب به او القاء نشده است.

جانشین فرمانده سپاه قدس استان گیلان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: بیش از ۴۲ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب تنها انقلابی بود که به تمام شعارها و آرمان‌های خود پایبند بود و این مایه افتخار ما است.

سرهنگ پاسدار الیاس کوثری مسئله منابع انسانی در جامعه را بسیار حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: مسئله جمعیت و منابع انسانی به قدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در مدت کوتاهی بیش از ۴۲ بار این مسئله را مطرح کرده و مورد تأکید قرار دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + هفت =