۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان گیلان تولید می‌شود

0 43

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: ۷۰ نوع محصول کشاورزی مختلف سالانه در استان گیلان تولید می‌شود.

عصر کاسپین/ بهمن علیزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان گیلان به جهت تنوع آب‌وهوایی، نزولات جوی فراوان، خاک حاصلخیز و مجاورت با دریای خزر یکی‌از قطب‌های اصلی در تولید انواع محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سالیانه ۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان کشت‌ می‌شود افزود: گیلان در تولید محصولات زراعی که ارزش آن بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است رتبه اول تا پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.

علیزاده با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در گیلان گفت: این طرح با هدف کاهش هزینه‌های تولید برنج، افزایش راندمان کاربرد ماشین، بهبود مدیریت آبیاری و افزایش عملکرد محصول و امکان اجرای عملیات به زراعی در شالیزار‌های گیلان اجرایی شده است.

وی افزود: استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که ۱۸۰ هکتار از این اراضی، قابلیت اجرای این طرح تجهیز را دارند و تا به امروز موفق شدیم ۸۶ هزار هکتار از اراضی شالیزار‌های استان را تحت اجرای این طرح قرار دهیم که مابقی این اراضی نیز با کمک کشاورزان عملیاتی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان لایروبی آب‌بندان‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: استان گیلان دارای ‌۸۶۰ آب‌بندان به ‌وسعت ۹ هزار هکتار است که متاسفانه ۶ هزار هکتار از این آب‌بندان‌ها نیاز به لایروبی دارند؛ تاکنون نیز هزار و ۷۵۰ هکتار از آب‌بندان‌ها لایروبی شده‌اند.

وی ساماندهی آب‌بندان‌ها را گامی مهم برای رفع کمبود آب در استان دانست و گفت: با لایروبی و بهسازی آب‌بندان‌ها می‌توانیم تا با به ثمر رسیدن سد‌های در دست احداث، کمبود منابع آبی زمین‌های زراعی و باغی را در گیلان جبران کنیم.

علیزاده با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در آب‌بندان‌های استان ذخیره شده است افزود: سالانه برای کشت برنج در استان گیلان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن از طریق آب‌بندان‌ها تامین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =