۵۰ درصد از فاضلاب ورودی به تالاب عینک رشت جمع‌آوری شد

0 55

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان گفت: تاکنون با اقدامات انجام شده از ورود ۵۰ درصد از فاضلاب ورودی به تالاب عینک رشت جلوگیری شد.

عصر کاسپین/ سیدمحسن حسینی اظهار داشت: از نگاه شرکت آب و فاضلاب گیلان جغرافیای این استان با همه روستاها و شهرها در حوزه تأمین آب و به‌ویژه دفع و تصفیه فاضلاب از نوع گیلان شهری و یکپارچه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه این نگاه حل مشکلات فاضلاب در این استان را با دیدگاهی جامع‌نگر به همه حوزه‌های جمعیتی و سکونتی شهری و روستایی امکان‌پذیر می‌کند گفت: طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب استانی گامی برای تأمین این نظر در گیلان است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فاضلاب روستایی در حال حاضر ۳ روستای بالامحله پاشاکی و پایین محله پاشاکی در شهرستان لاهیجان و روستای ویرمونی در شهرستان آستارا به طور کامل دارای تأسیسات شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب به صورت بهداشتی هستند.

حسینی بیان کرد: علاوه بر این روستای مبارک آباد رشت نیز دارای ۵۰ واحد پکیج خانگی روستایی تصفیه خانه فاضلاب است و در شهرستان شفت نیمی از روستای امامزاده ابراهیم دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب بوده و همچنین حدود ۵۰۰ متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب بهداشتی در روستای پلنگ پشت این شهرستان احداث شده است.

وی گفت: سامان بخشی فاضلاب در روستاهای امامزاده هاشم رشت با اجرای بیش‌از هزار متر لوله‌گذاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب در دست انجام است؛ روستای حسن رود و لیجارکی بندر انزلی، نوخاله صومعه‌سرا، کیسم آستانه اشرفیه و قاسم آباد رودسر نیز از محل اعتبارات پروژه‌های بانک توسعه اسلامی پیش بینی شده است که در صورت تحقق اجرایی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در بقیه روستاها نیز مطابق نظام اولویت‌بندی ملی و متناسب با تخصیص اعتبارات در آینده اقداماتی انجام می‌شود افزود: هر چند اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب روستایی در مقابل حجم بالای جمعیت و روستا‌های گیلان شاید ناچیز باشد اما این شروع راهی برای ایجاد تفکر و گسترش فرهنگ لزوم تصفیه فاضلاب در تمامی حوزه‌های روستایی گیلان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان خاطرنشان کرد: امر مذکور اقدامی است که مطمئناً با مشارکت گسترده آحاد مردم عزیز، شوراهای اسلامی، دهیاران، سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع و حمایت مقامات عالی استان، فرمانداران و نمایندگان گیلان در مجلس محقق می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه احیاء تالاب عینک رشت به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران و یک مرکز مهم گردشگری در رشت همواره از دغدغه‌های متولیان استانی و شهری بوده و هست گفت: وظیفه مرتبط با شرکت آب و فاضلاب گیلان در این اقدام مهم استانی جلوگیری از ورود فاضلاب‌هایی است که از سال‌ها پیش از تشکیل شرکت آب و فاضلاب به روش‌های غیراصولی وارد آن می‌شد.

وی افزود: این دغدغه‌ای بود که جمع‌آوری فاضلاب این محدوده از شهر رشت را در اولویت طرح اجرایی فاضلاب این شهر قرار داد و اقداماتی نیز در این حوزه انجام شده است یکی از اقدامات مربوط به این حوزه احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب در محدوده شهید حمیدیان به طول بیش‌از ۱۷ هزار متر و خط انتقال فاضلاب این محدوده به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با بیان اینکه این امر با هزینه کردی بیش‌از ۲۹۵ میلیارد ریال انجام شده اظهار داشت: با احداث ایستگاه پمپاژ PSV واقع در پارک دانشجو کل فاضلاب این منطقه به تصفیه‌خانه فاضلاب فخب هدایت می‌شود لذا ایستگاه در حال حاضر در مرحله برگزاری مناقصه است.

وی گفت: احداث شبکه فاضلاب در محدوده دخانیات و باقرالعلوم به طول بیش‌از ۱۵ هزار متر به همراه نصب ۷۰۰ فقره انشعاب و ساخت یک واحد منهول پمپ به همراه اجرای خط انتقالی به طول هزار و ۸۰۰ متر برای هدایت فاضلاب‌های جمع‌آوری شده به تصفیه‌خانه فخب با هزینه کردی بیش‌از ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مربوط به این حوزه است.

حسینی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب گیلان برای جلوگیری کامل از ورود هرگونه فاضلاب به این تالاب با هدایت آن به تصفیه خانه فخب در حال برنامه‌ریزی برای احداث ایستگاه پمپاژ PSV PSZ، خط تحت فشار مرتبط و شبکه فاضلاب بهداشتی ورودی ایستگاه پمپاژ PSN با برآورد هزینه‌ای به میزان ۳۱۲ میلیارد ریال است.

وی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، اقدامات انجام شده تاکنون مانع ورود بیش‌از ۵۰ درصد فاضلاب‌های ورودی به تالاب عینک شده است؛امیدواریم با مجموعه اقدامات این شرکت و تلاش موازی سایر متولیان مرتبط به زودی امکان بهره‌مندی کامل مردم رشت را از تالاب زیبای عینک به عنوان یک موقعیت گردشگری ممتاز به عمل آوریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 3 =