توسعه جوامع محلی پایه گذار توسعه پایدار در مناطق آزاد است

0 59

در ادامه دیدار نمایندگان با مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «معین الدین سعیدی» نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند در مجلس شورای اسلامی با «حمیدرضا مومنی» دیدار و گفتگو کرد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به ظرفیت های بی بدیل منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار از شرایط متفاوتی در میان سایر مناطق آزاد برخوردار است. داشتن موقعیت جغرافیایی خاص و دسترسی آسان تر به کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز، این تفاوت ها را آشکار می کند.

معین الدین سعیدی با تقدیر از عملکرد مثبت و مطلوب مدیریت منطقه آزاد چابهار افزود: خوشبختانه گروهی که هم اینک در سازمان منطقه آزاد چابهار مشغول به فعالیت هستند هم در زمینه بازشناسی ماهیت و ماموریت های اقتصادی منطقه عملکرد موفقی داشته اند و هم دارای یک نگاه اجتماعی هستند که این مسائل شایان توجه و قابل تقدیر است.

سعیدی «چابهار» را یک «گنج پنهان» نامید و در ادامه گفت: چابهار از ظرفیت های عظیم و وسیعی برخوردار است که اگر به درستی از آن استفاده شود بخشی از مسائل اقتصاد منطقه ای و ملی را برطرف خواهد کرد.

نائب رییس دوم فراکسیون مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ماموریت مناطق آزاد، یک ماموریت اقتصادی با نگاه اقتصادی است ولی باید به مباحث اجتماعی نیز در کنار دیگر موضوعات توجه شود.

سعیدی افزود: در فراکسیون مناطق آزاد در مجلس تلاش خواهیم کرد تا نگرش ها و ذهنیتی که نسبت به ماهیت های مناطق آزاد وجود دارد را اصلاح کنیم تا فعالیت این مناطق روند بهتری به خود بگیرد.

** رفع موانع و مشکلات قانونی در مناطق آزاد نیازمند فهم مشترک بین دستگاهی است

در ادامه این نشست مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ماهیت مناطق آزاد را ماهیتی فرابخشی دانست و گفت: اگر معتقدیم مناطق آزاد می تواند به جایگاه اولیه خود بازگردد، می بایست با توجه به اهداف و سازوکاری که در قانون برای آن تعریف شده چالش ها را برطرف و ساختار را اصلاح نماییم.

حمیدرضا مومنی بر تقدم زیرساخت بر توسعه تاکید کرد و افزود: با منابع ناپایدار نمی توان کار توسعه ای انجام داد بلکه باید بستر و زیرساخت آن فراهم شود.

مومنی اظهار داشت: برای رسیدن به موفقیت نیازمند داشتن زبان و فهم مشترک با هر دیدگاه سیاسی هستیم؛ توسعه، از مجاری جوامع محلی می گذرد، اگر با همکاری و تعامل دو سویه دبیرخانه شورایعالی و مجلس شورای اسلامی، برنامه هفتم را با رویکرد جدیدی شروع کنیم، قطعاً نتایج مثبت آن را خواهیم دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 8 =