شهردار رشت: قانون جامع مدیریت شهری باید در اسرع وقت تصویب و اجرایی شود

0 31

سید محمد احمدی شهردار رشت در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران که به موضوع بررسی ظرفیت‌های طرح مدیریت جامع شهری اختصاص داشت اظهار داشت: قانون جامع مدیریت شهری باید در اسرع وقت تصویب و اجرایی شود و دیگر در این مورد صبر جایز نیست.

عصر کاسپین/ شهردار رشت در بحث طرح مدیریت جامع شهری که هنوز در کشور اجرایی نشده است مواردی را بیان داشت و عنوان کرد: شهرداری‌ها خدمات بسیار گسترده و متنوعی را به شهروندان ارائه می‌دهند و مدیریت یکپارچه شهری واژه‌ای است که بنده از همان زمانی که در شهرداری حضور یافتم نسبت به آن احساس نیاز کردم.

احمدی با بیان اینکه خدمات متنوع شهرداری‌ها به زندگی مردم گره خورده است تصریح کرد: بسیاری از مطالبات مردم را شهرداری‌ها بایستی پاسخگو باشند در حالی‌که این موضوع واقعا در اختیار شهرداری‌ها نیست.

وی ابراز داشت: مدیریت یکپارچه شهری قطعا می‌تواند اختیارات و قدرتی که باید مدیریت شهری و به ویژه شوراهای اسلامی در این مقطع داشته باشند را کاملا مشخص کند و در مقابل جامعه هم می‌داند که باید از چه نهاد و یا ارگانی مطالبه کنند.

شهردار رشت اذعان کرد: بنده با اطمینان عرض میکنم که نگاه وزارت کشور این بوده که لایحه جامع مدیریت شهری به قانون تبدیل شود.

احمدی اضافه کرد: شهرداری صرفا یک نهاد خدماتی نیست و یک نهاد اجتماعی محسوب می‌شود از سویی مردم مطالبات فرهنگی و اجتماعی از شهرداری دارند که باید محقق شود.

وی با بیان اینکه برای حل معضل ترافیک استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند مترو و یا اجرای طرح‌های بازگشایی خیابانها گاهی اوقات با موانعی روبه‌رو می‌شود اضافه کرد: وزارت کشور مصمم است که این موانع را از بین ببرد یعنی اراده شهرداری بر اراده سازمان‌هایی که می‌تواند مانع ایجاد کنند حاکم باشد.

شهردار رشت در پاسخ به این پرسش که علل تأخیر در تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری به عقیده او چیست افزود: این مورد را باید کسانی که مسئولش هستند و متولی امر محسوب می‌شوند پاسخ بدهند.

احمدی با بیان اینکه شوراها کارکردهای متنوعی برای ظرفیت‌سازی شهر دارند افزود: شوراها می‌توانند در موضوعات مختلف تأثیرگذار باشند و بنده گاهی اوقات که در موضوعات دستگاه‌های عملیاتی و اجرایی دچار چالش‌می‌شوم از این ظرفیت استفاده می‌کنم.

شهردار رشت اجرای سامانه ایده شهروندی توسط شهرداری رشت را هم در راستای استفاده از نظرات شهروندان مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: شهروندان عزیز می‌توانند ایده‌های خلاقانه خود را از این طریق به ما منتقل کنند.

احمدی آبگرفتگی معابر را یکی از معضلات شهر رشت اعلام کرد و افزود: البته دراین مورد زحمات زیادی در شهر کشیده شد از طرفی باید در اینجا یکسری موضوعات را تفکیک کرد به طور مثال فاضلاب مربوط به شرکت آبفا و آب‌های سطحی مربوط به شهرداری است در حالی‌که واقعا فرق قائل شدن بین این دو وظیفه برای یک شهروند کار بسیار مشکلی است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل نبود انسجام مدیریتی واحد، شهرهای بزرگ به شکل گران اداره می‌شوند تصریح کرد: به نظرم دیگر صبر از جانب مجلس یا دولت جایز نیست و باید قانون جامع مدیریت شهری در اسرع وقت تصویب شود.

شهردار رشت تصریح کرد: نزدیک به دو دهه از عمر شوراها می‌گذرد ولی باز هم می‌بینیم خلاءهایی در این میان وجود دارد که بایستی زودتر حل و فصل و از میان برداشته شود.

احمدی استفاده از ظرفیت‌های طرح جامع مدیریت شهری برای رسیدن به توسعه پایدار را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: از دست دادن زمان برای تصویب این طرح اصلا جایز نیست زیرا هر چه قدر تصویب آن عقب بیافتد به مدیریت شهری کل کشور چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ آسیب وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: اصل ۷ قانون اساسی شوراها را از ارکان تصمیم و اداره شهر قلمداد کرده است یعنی ما در اسناد بالادستی به راحتی به این ظرفیت‌ها دسترسی داریم پس می‌توانیم از همین پتانسیل‌ها برای اداره شهرها استفاده کنیم.

احمدی درخصوص درآمد های شهرداری اظهار داشت: ما یکسری کدهای درآمدی، عوارض و منابعی که دولت به شهرداری‌ها اختصاص ‌می‌دهد مانند ارزش افزوده داریم و مبلغش در بحث سرانه جمعیتی مورد انتقاد خود ما هم قرار دارد.

احمدی با اعلام اینکه هزینه‌های شهرداری کاملا تعریف شده است خاطرنشان کرد: امسال به نظر می‌رسد بودجه شهرداری بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد تحقق پیدا کند از طرفی هزینه‌ها و جبران خدمات بخش زیادی از این بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 − سه =