منطقه آزاد انزلی نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی دارد

0 315

استاندار گیلان در دیدار با مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت های منطقه آزاد انزلی را تشریح و خبر از تداوم انجام فعالیت های عمرانی در این منطقه داد.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع با اشاره به این که منطقه آزاد انزلی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، ضمن تبریک انتصاب مهندس مومنی گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور سهم قابل توجهی در افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان گیلان دارد.

زارع افزود: با ایجاد کریدور کشتیرانی بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی به روسیه ما در تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه ها نقش اثرگذاری داشته ایم. رویکرد جدید دولت تدبیر و امید در راستای نقش آفرینی بیشتر مناطق آزاد در تولید ناخالص ملی، سبب شده است تا شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی در این مناطق توسعه یابند.

او خاطرنشان کرد: همه این فعالیت ها سهم چشم گیری در ایجاد اشتغال داشته اند که در این عرصه تلاش شده است از مردم بومی استفاده شود و یک رویکرد اجتماعی مطلوب است. مهم ترین چالش در مناطق آزاد امروز کمبود اراضی است و امید است که با اصلاحیه ای که در دستور کار دولت قرار گرفته است، این چالش نیز برطرف شود. ارتباطات با همتایان خارجی در شمال کشور برقرار شده است و در خصوص سرمایه گذاری علاقه مندی خود را نشان داده اند.

استاندار گیلان با اشاره به این که ظرفیت های کشاورزی در استان گیلان فراوان است و می توان با احداث بارانداز و انبارهای متناسب این عرصه را نیز توسعه داد، ادامه داد: تکمیل کریدور جنوب به شمال خط آهن کشور امروز یکی از اولویت های دولت است و امروز این خط آهن به رشت رسیده است و عملیات اتصال به کاسپین در دو قطعه ۶ و ۷ در حال اجراست تا این طرح نیز هر چه زودتر تکمیل و به توسعه این منطقه کمک کند.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن قدردانی از تلاش های استاندار در این منطقه خاطرنشان کرد: امروز ضرورت دارد که ظرفیت های استان گیلان بیشتر به کار گرفته شود و شاهد فعالیت های بیشتر در این استان باشیم. در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار خوبی در مناطق آزاد انجام شده است.

حمیدرضا مومنی، افزود: در حوزه گردشگری، واردات و صادرات منطقه آزاد انزلی به خوبی کار کرده است و نباید در گیر و دار مسائل جزئی گرفتار شود.

مومنی با اشاره به برخی مشکلات مناطق آزاد اظهار کرد: طرح توسعه منطقه آزاد انزلی نیاز به مطالعات بیشتر دارد و باید تمامی ابعاد این طرح مورد بررسی و سپس وارد مرحله اجرا شود و اگر از منطق کافی فنی و اقتصادی برخوردار باشد ما نیز به صورت کامل حمایت خواهیم کرد. ناپیوستگی از جمله مشکلات مهم در مناطق آزاد است و باید به آن توجه شود تا منجر به سختی هایی در مناطق آزاد نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =