آغاز به کار نخستین دروگر سنبل آبی در انزلی

0 76

نخستین شناور دروگر سنبل آبی با هدف جمع آوری و حذف این گونه مهاجم از سوی صنایع دریایی شهید تمجیدی در انزلی ساخته به ناوگان دریایی نیروی دریایی استان اضافه شد.

عصر کاسپین/ گیاه غیربومی و مهاجم سنبل آبی در سال ۱۳۹۰ وارد محیط های آبی گیلان شد و در حال حاضر ۱۸ پهنه آبی در ۱۱ شهرستان با مساحتی بیش از شش هزار و ۶۷ هکتار را آلوده کرده است.

«ساسان کفایی» مدیرکل محیط زیست گیلان درباره ساخت این شناور بومی به همشهری آنلاین گفت: این دستگاه در مدت ۶ ماه با نصف هزینه نمونه خارجی و صرفه جویی ۵۰ درصدی ارز، از سوی جوانان تحصیلکرده صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی ساخته شد و از توان جمع آوری سنبل آبی از سطح تالاب‌های استان برخوردار است.

وی افزود: پیش ازاین یک دستگاه شناور که به روش مهندسی معکوس و از روی نمونه خارجی ساخته شده بود برای جمع آوری سنبل آبی در محیط‌های تالابی از جمله تالاب عینک مورد استفاده قرار می گرفت.

مدیرکل محیط زیست گیلان در ادامه به همشهری آنلاین گفت: از این دستگاه با توجه به عمق آب در محیط های تالابی استفاده می شود و برای سایر مناطق از انواع دیگر روش‌های امحای سنبل آبی بهره گیری می کنیم.

کفایی با اشاره به اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی مساحتی بالغ بر ۶ هزار و ۶۷ هکتار را آلوده کرده است اظهار کرد: از ۱۸ پهنه آبی استان، در ۱۱ منطقه وجود گیاه مهاجم آبی گزارش شده است. با توجه به حساسیت آلودگی مناطق، در ابتدا از این شناور برای تالاب‌های انزلی، صومعه سرا و لنگرود استفاده می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به وسعت زیاد مناطق آلوده شده تالاب‌های استان با این گیاه مهاجم افزود: محیط زیست گیلان اولویت خود را برای حذف سنبل آبی از پهنه های آبی استان قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =