تالاب انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی پاک‌سازی می‌شود

0 61

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: تالاب انزلی با دستگاه از گیاه مهاجم سنبل آبی پاک‌سازی می‌شود.

عصر کاسپین/ ساسان کفایی درباره جمع‌آوری گیاهان مهاجم از پهنه‌های آبی گیلان اظهار داشت: مهمترین راهکار پیشنهادی برای مقابله با سنبل آبی جمع‌آوری مکانیکی است که در این شیوه با دست یا دستگاه (دروگر) اقدام به جمع‌آوری این گیاه مهاجم می‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان افزود: با توجه به اینکه بیش‌ از نیمی از پهنه‌های آبی آلوده استان وسعت کمتر از یک هکتار دارند، بنابراین نیازی به استفاده از دستگاه دروگر برای پاک‌سازی این پهنه‌های آبی نیست و فقط در برخی زیستگاه‌های آبی به‌ویژه تالاب انزلی استفاده از دستگاه دروگر برای پاک‌سازی سنبل آبی در دستور کار است‌.

کفایی با بیان اینکه ورود پساب‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و رسوبات به درون تالاب انزلی از جمله تهدیدهای این تالاب است گفت: در طرح جامع ۷ ساله (۱۳۹۹-۱۴۰۵) احیای تالاب انزلی، بخش اعظم مبلغ به تکمیل سامانه تصفیه فاضلاب شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا و فومن اختصاص یافته است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان تصریح کرد: همچنین بخشی از اعتبارات نیز به کنترل رسوب در مناطق کوهستانی به‌ترتیب در حوزه رودخانه‌های خالکایی، مرغک، ماسوله‌رودخان، پیش رودبار، پلنگ‌ور، بهمبر و پسیخان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به دستگاه‌هایی که در طرح جامع ۷ ساله احیا تالاب انزلی مشارکت دارند افزود: محیط‌زیست، آب و فاضلاب گیلان، منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، استانداری، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از ارگان‌هایی هستند که به عنوان مجری پروژه‌ها در طرح جامع ۷ ساله احیاء تالاب انزلی مشارکت می‌کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مذکور باید با جذب اعتبارات لازم و در نظر گرفته شده نسبت به انجام پروژه‌هایی که برای احیا تالاب انزلی در دستورکار قرار گرفته است اقدام کنند.

کفایی با اشاره به اولویت فعالیت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان در سال جدید گفت: حفاظت و احیای تالاب‌های استان، حفاظت از تنوع زیستی با تشدید کنترل و شکار و صید غیرمجاز، تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی و بازدید و پایش مناطق تحت مدیریت از عمده فعالیت‌های امسال این مجموعه است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: از جمله مهمترین اولویت‌های کاری امسال این اداره‌کل حفاظت از محیط زیست و مقابله با گونه مهاجم سنبل آبی، انجام و اجرای پروژه ارتباطات، آموزش و مشارکت و آگاهی افزایی و تلاش در جهت ساماندهی و بهبود وضعیت پسماند استان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =