تعاونی‌های غیرقابل احیاء در استان گیلان منحل می‌شود‌

0 33

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه تعاونی‌های قابل احیاء شناسایی و زمینه فعالیت مجدد آن‌ها فراهم می‌شود گفت: در صورت عدم رفع موانع زمینه انحلال قانونی فراهم می‌شود.

عصر کاسپین/ عباس علیزاده با اشاره به تعاونی‌های فعال گیلان اظهار داشت: ۲ هزار و ۴۱۰ تعاونی با اشتغالزایی ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر با حدود ۱۹۹ هزار نفر عضو و سرمایه‌ای بیش از ۱۰ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال در گیلان فعالیت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از میزان صادرات شرکت‌های تعاونی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۳۸ میلیون دلار صادرات توسط ۲۰ شرکت تعاونی استان گیلان انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه تجارت خارجی پیش آمد به‌ویژه تحریم‌ها و همچنین موضوع پیمان سپاری ارزی شاهد کاهش میزان صادرات نسبت به سال ۹۸ بودیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اشاره به هدف‌گذاری صادرات تعاونی‌های گیلان ابراز داشت: برنامه ابلاغی وزارت متبوع برای صادرات بخش تعاون استان ۱۲ میلیون دلار است.

وی درباره واگذاری اراضی قابل کشت به تعاونی‌ها افزود: با وجود ماده ۷۲ قانون بخش تعاون در مورد تسهیل وزارت جهاد کشاورزی جهت دسترسی تعاونی‌ها به زمین تاکنون واگذاری خاصی انجام نشده
است.

علیزاده گفت: همچنین با توجه به تکالیفی که از قبل در راستای طرح ملی توسعه بخش کشاورزی مبنی بر واگذاری زمین به تعاونی‌های کشاورزی مهر بر عهده جهاد کشاورزی بود واگذاری چندانی انجام نشده واگذاری‌ها بسیار محدود و غیرقابل توجه است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۸۶ تعاونی غیرفعال در گیلان وجود دارد افزود: در حوزه تعاونی‌های غیرفعال کمیته رسیدگی به امور تعاونی‌های مشکل‌دار استان تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار کرده و بیش از ۳۰ مصوبه داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطرنشان کرد: این مصوبات در دست پیگیری بوده تا تعاونی‌هایی که امکان احیاء داشته احیاء شده و موجبات اشتغالزایی اعضای خود را فراهم آورند.

علیزاده افزود: به منظور تعیین تکلیف تعاونی‌های غیرفعال و راکد کمیته‌ای ایجاد شده که پس از شناسایی تعاونی‌های غیرفعال نسبت به بازدید میدانی و تکمیل پرسش‌نامه با هدف تعیین علل رکود تعاونی اقدام می‌کند.

وی گفت: از این طریق تعاونی‌های قابل احیاء شناسایی و زمینه فعالیت مجدد آن‌ها فراهم می‌شود؛ عواملی نظیر عدم دریافت زمین، عدم دریافت تسهیلات، اختلاف داخلی اعضاء بعضا علل رکود تعاونی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان عنوان داشت: در صورت رفع موانع مذکور تعاونی احیاء می‌شود و در غیر این صورت از طریق هماهنگی با مدیران تعاونی زمینه انحلال قانونی آن‌ها فراهم می‌شود.
علیزاده درباره اقدامات انجام شده در ۳ شهرستان بندرانزلی، شفت و صومعه‌سرا که بالاترین نرخ بیکاری گیلان را دارند اظهار داشت: در راستای کاهش میزان بیکاری در شهرستان‌های مذکور تسهیلات عشایری و روستایی به افراد ارائه شده است.

وی گفت: از سال ۹۷ تاکنون این تسهیلات در شهرستان‌های بندر انزلی، شفت و صومعه‌سرا به مبلغ ۲۶۳، ۱۶۱ و ۳۵۳ میلیارد ریال بوده که زمینه ایجاد اشتغال برای ۴۶۲ نفر در بندرانزلی، ۲۵۷ نفر در شفت و ۵۱۶ نفر در صومعه‌سرا را فراهم آورده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطرنشان کرد: همچنین در راستای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا نیز تسهیلاتی به صاحبان مشاغل در شهرستان‌های مذکور اعطاء شده که میزان آن در بندر انزلی ۲۶۷.۱۶ میلیارد ریال، در شفت ۳۸.۴۲ میلیارد ریال و در صومعه‌سرا ۲۱۱.۰۷ میلیارد ریال بوده است.

علیزاده از ارائه تسهیلات مشاغل خانگی به ۳ شهرستان گیلان که بالاترین نرخ بیکاری را دارند خبر داد و افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال برای ایجاد ۵ طرح مشاغل خانگی به بندر انزلی اختصاص یافت که سبب ایجاد اشتغال برای ۱۷ نفر در این شهرستان شد.

وی عنوان داشت: همچنین سال گذشته در جهت ایجاد ۱۴ طرح اشتغال خانگی برای ۳۸ نفر در شهرستان شفت مبلغ ۶ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته و هزار میلیون ریال نیز برای اجرای ۵ طرح و ایجاد اشتغال برای ۵ نفر در شهرستان صومعه‌سرا هزینه شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تصریح کرد: در راستای کاهش نرخ بیکاری در شهرستان‌های بندر انزلی، شفت و صومعه‌سرا برنامه‌هایی نظیر حمایت و توسعه نهادهای کارآفرینی و مراکز مشاوره کار آفرینی در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

علیزاده درباره تعاملات اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با سایر نهادهای اشتغالزایی اعم از بهزیستی و کمیته امداد گفت: اصولاً تلاش شده تا طرح‌ها و متقاضیان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با توجه به شرایط خاص خود در اولویت بهره‌مندی از انواع تسهیلات و حمایت‌های اداره‌کل باشند.

وی افزود: در این راستا طرح‌های متقاضیان تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته از تسهیلات واحدهای آسیب دیده از کرونا و تسهیلات روستایی و عشایری استفاده کرده‌اند و تاکنون تعداد ۲۶۶ فقره تسهیلات کرونا به مبلغ ۸۴ میلیارد ریال با اشتغال ۷۰۹ نفر به افراد تحت پوشش بهزیستی استان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در این زمینه از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز تعداد ۵۰ طرح با مبلغ ۲۷/۲۷ میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال ۶۳ نفر تأمین اعتبار شده‌اند؛ در حوزه کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز تاکنون به تعداد ۲ هزار و ۴۴۱ طرح مبلغ ۸۰۸ میلیارد ریال با پیش‌بینی ۲ هزار و ۵۵۳ نفر اشتغال پرداخت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + دو =