راه‌اندازی کانون‌های طلاب جمعیت هلال احمر در گیلان؛ تعداد خانه‌های هلال به ۴۲۵ رسید

0 28

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به فعالیت کانون‌های طلاب در دوران کرونا گفت: تعداد خانه‌های هلال گیلان به ۴۲۵ خانه افزایش یافت.

عصر کاسپین/ سیاوش غلامی صبح امروز در نشست خبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اصحاب رسانه در راستای تشریح اقدامات هفته هلال احمر اظهار داشت: “یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه‌نشدنی” شعار هفته هلال احمر امسال است و ۳۰ برنامه با عناوین مختلف در هفته هلال احمر در سطح گیلان پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان گفت: حضور در مزار شهدای سراسر استان‌ و تجدید میثاق با شهدا از برنامه‌های نخستین روز هفته هلال احمر بوده و استاندار گیلان نیز دیداری با همکاران و داوطلبان حوزه امداد و نجات داشت و از خدمات هلال احمر و اقدامات جمعیت بازدید به‌عمل آورد و از طریق بیسیم دیجیتال که در این مرکز راه‌اندازی شده با تهران، ارتباط مستقیم گرفت.

غلامی با اشاره به اقدامات مختلف امدادگران، داوطلبان و خیران جمعیت هلال احمر استان گیلان در طول سال ۹۹ خاطرنشان کرد: افتتاح انبار امدادی شهرستان شفت و تهیه و تأمین امکانات و تجهیرات لازم از سوی سازمان امداد و نجات از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه امداد و نجات در سال گذشته بود.

وی ابراز داشت: در حوزه سیستم‌های ارتباطی نیز امروز تمامی شهرستان‌های گیلان به تلفن ماهواره‌ای ثریا مجهز شدند از این رو در شرایط بحران و حوادث مختلف که ممکن است با نقص خطوط ارتباط زمینی و همراه مواجه شویم لذا تلفن‌های ماهواره‌ای ثریا می‌توانند کمک‌کننده باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه ۳ پروژه در حوزه امداد نجات استان هفته آینده با حضور رییس هلال احمر کشور، استاندار و مسئولان استان به افتتاح می‌رسد تصریح کرد: افتتاح پایگاه امداد و نجات در منطقه محروم رودسر، پایگاه سیاهکل و دیلمان و پروژه انبار امدادی فومن از جمله این پروژه‌ها هستند.

غلامی بیان کرد: طبق ارزیابی‌های در سطح کشور، حوزه تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان گیلان به‌جهت بهره‌مندی از تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی ماهر موفق به کسب رتبه نخست در سطح کشور شد و در این حوزه ۶۳ امتیاز کسب کرد.

وی استان گیلان را جزو پنج استان حادثه‌خیز برتر کشور دانست و افزود: ما در گیلان با حوادث طبیعی مختلفی روبه‌رو هستیم تا جایی‌که به یکباره شاهد رانش زمین یا سیل هستیم و در همین راستا نیاز به امکانات و تجهیزات‌ مختلف با توجه به سطح جمعیت استان وجود دارد و خیران محترم در بسیاری از شهرهای استان می‌توانند در تجهیز منابع و خرید آمبولانس به جمعیت هلال احمر کمک کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان این مجموعه را یک نهاد عام‌المنفعه، خیریه و مردمی دانست و ابراز داشت: این مجموعه با وجود دریافت کمک‌هایی از سوی دولت اما یک نهاد مردمی است و اقشار مختلف از جمله مسئولان و مردم به‌عنوان داوطلب می‌توانند در جمعیت هلال احمر فعالیت داشته باشند و داوطلب این مجموعه باشند.

غلامی با بیان اینکه هر کسی با هر مهارت و تخصصی می‌تواند در مجموعه هلال احمر فعالیت کند تصریح کرد: بخش حمایت از اقشار آسیب‌پذیر یکی دیگر از بخش‌ها است و داوطلبان در واقع حلقه واسط بین توانمندان و نیاز نیازمندان هستند و سال گذشته در حوزه معیشتی و حمایتی بیش از ۵ هزار بسته حمایتی را در طرح‌های مختلف در اختیار مردم قرار دادیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت پزشکان داوطلب و افراد حوزه‌های درمانی به عنوان‌ تیم‌های سلامت خاطرنشان کرد: طرح ویزیت با کمک سپاه در شهرهای املش، انزلی و فومن با حضور پزشک شاخص مغز اعصاب اجرا شد و بعضی بیماران که هزینه درمان نداشتند در تهران جراحی شدند و از ‌آن‌ها حمایت شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به سهمیه‌های خانه‌های هلال احمر در سطح کشور گفت: پیش از آنکه این سهمیه برای استان گیلان در نظر گرفته شود ۱۹۰ خانه هلال در گیلان فعال بود که در سال گذشته با کمک استانداری گیلان و فرمانداران، تعداد خانه‌های هلال گیلان از ۱۹۰ به ۴۲۵ خانه هلال افزایش یافت.

غلامی خاطرنشان کرد: همزمان با اقدامات مذکور، تمام مسئولان و دبیران خانه‌های هلال را به منویات آموزشی مجهز کردیم و این افراد از دوره‌های آشنایی با مخاطرات، کمک‌های اولیه و امدادی و همچنین دوره اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی خانه‌های هلال در سطح کشور و استان گیلان ابراز داشت: یکی از اهدافی که برای این طرح پیش‌بینی شده این است که مردم در زمان وقوع حادثه و مواقع اضطراری قبل از حضور فعالان جمعیت هلال احمر در صحنه بتوانند به خود کمک کنند و آموزش‌های لازم را نیز در این زمینه دریافت کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به اینکه جوانان این مجموعه از ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدامات موثری را در جهت جلوگیری از انتشار ویروس و قطع زنجیره انتقال بیماری انجام دادند خاطرنشان کرد: گندزدایی و ضدعفونی محیط، تب‌سنجی و اجرای طرح ناظران سلامت در کنار طرح غربالگری شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله این اقدامات بوده است.

غلامی با بیان اینکه استان گیلان تنها استانی بوده که خانه هلال آموزشی خیران را راه‌اندازی کرده است ابراز داشت: در نخستین روزهای شیوع کرونا که ترس بسیاری در جامعه بود و مسائل مربوط به برخورد با اموات و مسائل شرعی متوفیان نیز وجود داشت لذا در همین راستا کانون‌های طلاب راه‌اندازی شدند و امروز این کانون‌ها در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر گیلان از نخستین روزهای شیوع کرونا در حوزه بهداشت درمان، توانبخشی به‌ویژه پخش دارو کمک‌های بسیار موثری داشته است گفت: در روزهای نخست شیوع این بیماری که بعضی داروخانه‌ها تعطیل شده بودند اما میزان متقاضی به داروخانه‌های هلال احمر زیاد بود تا جایی که بسیاری از پرسنل داروخانه‌های ما درگیر کرونا شدند اما از هیچ تلاشی برای خدمت به مردم دریغ نکردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اشاره به فعالیت دو مرکز توانبخشی در سطح این استان خاطرنشان کرد: اهدای ۵ دستگاه تخصصی برای بیمارانی که به شدت نیاز به اکسیژن داشتند نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شد.

غلامی با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش ابراز داشت: تربیت مربیان به عنوان‌ مربیان‌ پایه داوطلبی برای استفاده در خانه هلال از جمله این اقدامات بوده است که در همین راستا بیش از ۳۰۰ مربی در آزمون مربوطه شرکت کردند و به عنوان مربیان پایه داوطلبی با جمعیت هلال احمر همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آزمون ایثار نیز برای امدادگران برگزار شده است خاطرنشان کرد: بیش از ۴۶۵ دوره آموزشی در سال گذشته اجرا ش و بیش از ۱۰ هزار نفر از آموزش‌های همگانی، آموزش ضمن خدمت و دیگر آموزش‌ها استفاده کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان افزود: راه‌اندازی کانون طلاب، اجرای طرح‌های کمک‌ مومنانه و جمع‌آوری این کمک‌ها، آموزش موزش قران کریم در فًای مجازی و تولید محتوا در همین حوزه و حضور روحانیون و طلاب در طرح ناظران سلامت را نیز داشتیم.

غلامی با اشاره به اجرای پویش هلاله در حوزه امور بانوان استان گیلان برای افزایش انس و الفت بین پدران، دختران و خانواده‌ها خاطرنشان کرد: این پویش امروز فرا استانی شده است و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در این پویش شرکت کردند.

وی از راه‌اندازی بانک امانات خبر داد و افزود: در این راستا امکانات و تجهیزاتی توسط جمعیت هلال احمر استان آماده شده است که در هنگام بیماری به‌طور رایگان تا بهبودی کامل در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد و کپسول، دستگاه اکسیژن‌ساز، ویلچر و سایر اقلام از جمله تجهیزاتی هستند که به‌شکل امانت در اختیار تعدادی از بیماران قرار می‌‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =