عضو کمیسیون عمران مجلس: ناکارآمدی طرح ملی مسکن؛ پرداخت مبالغ بالا در توان دهکهای پایین نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح ملی مسکن کارآیی لازم را ندارد گفت: مبالغ آورده در این طرح بسیار بالا بوده و پرداخت آن در توان دهکهای پایین نیست.
عصر کاسپین/ احمد دنیامالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر عنایت ویژهای به تولید داشتند اظهار داشت: با وجود اینکه اکنون با تحریم خارجی مواجه هستیم اما موضوع دیگر وجود خودتحریمی در کشور است که موانع بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تولیدکنندگان انتظار حمایت خاصی ندارند و خواستار برطرف شدن موانع هستند گفت: جدیترین این موانع سودهای بانکی بالا بوده و همچنین هزینه مواد اولیه برای تولیدکننده بسیار بالا است؛ ما در مجلس در تلاش هستیم که به موضوع تولید در قالب قانونگذاری کمک کنیم.
دنیامالی ابراز داشت: در این راستا با وزرای مربوطه برای چارهجویی مسائل را بررسی کردیم تا امسال با توجه به شرایط کرونا و مشکلات ناشی از آن بتوانیم کمکی برای بخش تولید باشیم از طرفی تولید و اشتغال با هم عجین است و به همین جهت به وزرای صمت و تعاون اعلام کردیم که مجلس این آمادگی را دارد که به صورت فوری قانونی را درباره تولید و اشتغال وضع کند تا تولیدکنندگان با موانع کمتری مواجه باشند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه فولاد ما اکنون با ۵۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت است عنوان داشت: اخیراً در حوزه فولاد تحقیق و تفحصی داشتیم و طبق مشاهدات در ۳ سال گذشته حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان در زنجیره فولاد سوددهی داشتیم درحالی که اکنون قیمت هر تن فولاد در بازار داخلی از بازار جهانی بیشتر است.
عضو مجمع نمایندگان گیلان افزود: این موارد پارادوکسهایی است که مجلس در کمیسیون عمران پیگیر آن بود و در همین راستا وزیر صمت را به مجلس دعوت کردیم و زنجیره فولاد را بررسی کردیم اما طبق بررسیهای انجام شده به نظر نمیرسد که اظهارات نایب رئیس کمیسیون عمران درباره ثابت ماندن قیمت مسکن محقق شود.
نماینده مردم انزلی در مجلس با اشاره به اینکه در دریای خزر ظرفیتهای بالایی وجود دارد و حوزه بنادر در دریای خزر با توجه به ظرفیت کشورهای اوراسیا میتواند فعالتر باشد افزود: در سال گذشته در بندر انزلی تخلیه بارگیری افزایش ۴۰۰ هزار تنی داشته و حدود ۱۵۰ هزار تن نیز در بندر کاسپین افزایش داشتیم و مجموع عملیات دو بندر به حدود ۲ میلیون تن رسید که کافی نبوده و ظرفیت این دو بندر بیش از ۱۵ میلیون تن است.
دنیامالی اظهار داشت: در حال حاضر با مسئولان مربوطه و سفارتمان در روسیه در تلاش هستیم تا بتوانیم فضای بهتری را در بنادر بهویژه در بخش نهادههای دامی ایجاد کنیم؛ بندر انزلی در حال حاضر مجهز به تجهیزات به روزی شده اما موضوع مورد توجه قیمت سوخت شناورهای ایرانی در مقایسه با کشتیهای روسی و سایر کشورهای همسایه تقریباً دو برابر است که تلاش ما در مجلس در این راستا است که این موضوع در جلسه سران ۳ قوه مطرح شود و این قیمت تمام شده کاهش پیدا کند تا بتوانیم بیشترین بهره را از ظرفیت دریای خزر داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دستاورد سفر هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس به همراه معاونان وزارت راه و شهرسازی و نیرو از تعدادی از طرحهای عمرانی انزلی افزود: در انزلی دو پروژه بسیار مهم وجود دارد که یکی از آنها فاضلاب است؛ آب شرب انزلی از استاندارد خوبی برخوردار است و در سال گذشته اقدامات برجسته در این خصوص انجام شد.
دنیامالی با بیان اینکه فقط ۵ تغذیه چاهی وجود دارد که باید اینها نیز از مدار خارج شده و طرحهای آب شرب انزلی کاملاً به روز شود گفت: در بخش فاضلاب متاسفانه به جهت کمبود اعتبارات در سالهای گذشته با مشکلاتی مواجه هستیم و به قیمت امروز حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای کامل کردن شبکه فاضلاب انزلی نیاز دارد.
نماینده مردم انزلی اظهار داشت: معاون نیرو در بازدیدها در جریان این موضوع قرار گرفتند و بنا بر این شد که بخشی از این منابع حدود ۲۸۰ میلیارد تومان را از طریق سیستم بانکی تأمین کنیم در مجموع در این سفر حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دستگاههای مربوطه در جهت حل مشکل فاضلاب اختصاص پیدا کرد.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل دیگر شهرستان کمربندی انزلی است که بیش از ۲۰ سال است که تنها ۵۰ درصد پیشرفت داشته و قرار بر این شد که در این پروژه نیز از منابع بانکی استفاده کرده و بخشی از منابع لازم برای این پروژه را تأمین کنیم.
وی عنوان داشت: کلیات این بازدیدها در بحث بنادر نیز موضوع لایروبی بود که در این زمینه دستورات خوبی داده شد و قرار بر این شد که این موضوع در کمیسیون بررسی شود تا امسال و سال آینده بتوانیم به طور متوسط بین یک و نیم الی دو میلیون متر مکعب در کانال و تالاب انزلی لایروبی داشته باشیم.
نماینده مردم انزلی با اشاره به اینکه راه آهن رشت به انزلی پیشرفت خوبی داشته خاطرنشان کرد: در بحث راه آهن در دو ماه و نیم گذشته معادل یک سال و نیم گذشته کار شده و جریان کار با کمکهای سازمان برنامه و بودجه و استاندار در حال حاضر با سرعت خوبی در حال انجام است.
دنیامالی با بیان اینکه در حوزه آب تالاب انزلی با چند مشکل مواجه هستیم ابراز داشت: یکی از مشکلات پسرفت آب دریای خزر است و هر ساله شاهد آن هستیم که این امر باعث شده آب تالاب انزلی کم شود و ما اکنون با خشکی مواجه باشیم؛ همچنین معضل دیگر سنبل آبی است که به عنوان یک گیاه مهاجم که از آمریکای جنوبی به سمت غرب آسیا آمده است.
عضو مجمع نمایندگان گیلان افزود: برای مقابله با این گیاه یک دستگاه خارجی خریداری شده و دستگاه دروگر آبی نیز توسط وزارت دفاع ساخته شده و اکنون در حال جمعآوری این گیاه مهاجم هستیم اما مهمترین موضوع تالاب که مورد بحث بوده حریم و بستر تالاب است که در این حوزه با چالش جدی با وزارت نیرو مواجه هستیم.
دنیامالی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ حدود ۱۰ هزار هکتار حریم تالاب بدون بحث کارشناسی و در نظر گرفتن حقوق مردم گرفته شد؛ الآن در این مناطق حدود ۳ هزار هکتار اراضی شالیکاری وجود دارد که روستاییان در آنجا مشغول به کار هستند همچنین اراضی داریم که پیش از اصلاحات اراضی در آنجا بوده و مشمول قانون جدید نمیشود.
نماینده مردم انزلی در مجلس گفت: برخی از حریمهای روستایی را در طرح هادی جزو حریم تالاب قلمداد کردند و این بحث به صورت جدی مورد پیگیری است از طرفی دستگاه های زیادی خود را متولی تالار انزلی میدانند اما هر چقدر تلاش شده تا یک دستگاه رهبر مجموعه دستگاههای دولتی باشد متاسفانه این متولی وجود ندارد و وقتی بحث احیا و لایروبی تالاب مطرح میشود دستگاهی نبوده و همه رفع مسئولیت میکنند.
وی با بیان اینکه این نکته بسیار حائز اهمیت بوده و بنده هم از لحاظ حقوقی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم و در دیوان عدالت اداری و از طریق دولت پیگیری این مسئله هستم گفت: در بحث شهرک صنعتی خمیران یکی از موضوعات مهم این است که این شهرک را به منطقه آزاد انزلی انتقال دهیم زیرا اگر قوانین منطقه آزاد در آنجا اجرا شود سرمایه گذاران بیشتری به این شهرک صنعتی جذب میشوند.
دنیامالی افزود: ما با قرارگیری شهرک صنعتی خمیران در دل جنگل موافق نیستیم و اعتقاد داریم پتروشیمی مسائل زیست محیطی خاص خودش را دارد و تا زمانی که اثبات نشود که صنعتی که قرار است در آنجا دایر شود از نظر مباحث زیست محیطی آسیبزایی ندارد این موضوع محقق نمیشود؛ با توجه به ظرفیتهای موجود تلاش ما بر صنعتی شدن انزلی است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در کمیسیون عمران در مورد طرح ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی بحث داریم ابراز داشت: به اعتقاد ما این طرح کارایی لازم را ندارد و بحث بر یر آوردههایی است که افراد باید برای تحویل مسکن بپردازند که با وجود این که نوبهای بوده و پشت سر هم نیست اما خیلی از خانوادهها بضاعت پرداخت این مبالغ را ندارند.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس تصریح کرد: اکنون مشکل ما تأمین مسکن اقشار پردرآمد نیست بلکه آنچه مهم است تأمین مسکن برای اقشار پایین است و به اعتقاد ما دهکهای پایین توان پرداخت مبالغ تعیین شده آورده در طرح ملی مسکن را ندارند؛ از طرفی سوالات خیلی زیادی داشتیم که همکاران ما این سوالات را با وزیر راه مطرح کردند تا اگر همکاران ما از پاسخ وزیر راه قانع نشوند باید این موضوع در صحن مطرح شود.
نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تاکنون ۳ نفر از همکاران ما در کمیسیون عمران مجلس از پاسخ وزیر راه قانع شدند و پاسخگویی به سوالات دیگر به دوران بعد از تعطیلات مجلس موکول شد.