۸۰ اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی ثبت شد

0 60

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: تاکنون ۸۰ اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عصر کاسپین/ مسعود حلاج‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در استان گیلان شناسایی شده است اظهار داشت: خوشبختانه هزار و ۲۰۰ اثر در ۶ شاخص مختلف ثبت‌ ملی شده و در سال ۹۹ با تلاش همکارانم موفق شدیم ۴۱ اثر را در ۵ شاخص به این تعداد اضافه کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال ۸۸ بحث ثبت جهانی آثار تاریخی خود را در دستور کار خود قرار داد خاطرنشان کرد: به ‌واسطه اقدامات ایران، سه اثر تاریخی ثبت جهانی شدند و ۷ اثر در فهرست ثبت موقت قرار گرفتند که شهرستان ماسوله استان گیلان یکی از این آثار بود.

حلاج‌پور با بیان اینکه امیدواریم با رفع موانع پیش‌رو، شهر تاریخی ماسوله به ثبت جهانی برسد اظهار داشت: ثبت جهانی ماسوله نقطه عطف جذب گردشگری خارجی در گیلان است و می‌تواند نقش موثری در رونق و توسعه استان ایفا کند؛ امیدواریم با تلاش‌هایی که در دست انجام است این امر محقق شود.

وی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را یادآور شد و ابراز داشت: در سال ۸۸ جنگل‌های هیرکانی ایران که بخش زیادی از آن در استان گیلان واقع شده است در فهرست میراث جهانی قرار گرفت؛ این جنگل‌ها به علت موقعیت خاص آب و هوایی در کرانه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر، پوشش جنگلی منحصر به فردی در آن شکل گرفته است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت: برای ثبت جهانی کاروانسرای تی‌تی سیاهکل اقداماتی خوبی صورت گرفته و امیدواریم ثبت جهانی این کاروانسرا نیز هر چه زود‌تر محقق شود؛ همچنین در نظر داریم موزه شیخ زاهد لاهیجان را نیز به ثبت جهانی برسانیم که این موضوع هم در دستور کار قرار گرفته است.

حلاج‌پور با بیان اینکه امیدواریم استان گیلان حداقل ۴ اثر ثبت جهانی داشته باشد خاطرنشان کرد: استان گیلان خوشبختانه چهارمین استان کشور است که در حوزه‌های مختلف اعم از محوطه‌های تاریخی، ابنیه‌ها و میراث معنوی ناملموس دارای ثبت‌های بسیاری بوده که نمونه آن اتفاقی بود که در سال ۹۹ به همت همکارانم رخ داد.

وی با اشاره به آثار ثبت شده گیلان در بحث میراث معنوی ناملموس اذعان کرد: تاکنون ۸۰ اثر ناملموس استان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است و سال گذشته توانستیم ۱۳ اثر را ثبت ملی کنیم؛ میراث ناملموس یک مسئله بسیار با اهمیتی است و قطعا از تمام ظرفیت‌های موجود برای صیانت از میراث ناملموس استان استفاده خواهیم کرد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت: ثبت ملی، اقتصاد پایدار و از همه مهم‌تر اشتغال یک کشور را در پی دارد؛ اما ثبت جهانی از این حیث تشکیل شده که همه سازمان‌های جهانی نسبت به حفاظت از اثر بشری، کوشا خواهند بود و قطعا اثری که ثبت جهانی می‌شود ما حمایت‌های سازمان ملل را نیز در پی خواهیم داشت.

حلاج‌پور با تاکید بر اینکه استان گیلان در بحث شناسایی محوطه‌های باستانی از لحاظ کاوش‌های باستان شناسی نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر عمل کرده است گفت: ۶۰۰ محوطه باستانی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است؛ از منطقه‌ اشکورات رودسر تا گردنه حیران آستارا محوطه‌های تاریخی زیادی وجود دارد چون تمدن در این مناطق‌ها حاکم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به مرمت و بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت خاطرنشان کرد: سال گذشته در شهر رشت وقتی که مرمت مسجد صفی را بر عهده گرفتیم با کاوش‌های باستان شناسی و بر اساس برآورد‌های اولیه متوجه شدیم که تمدن شهر رشت مربوط به دوره ایلخانی است و بیش‌از ۸۰۰ سال قدمت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 13 =