بودجه ۲۵۵۸ میلیاردی برای احیای تالاب انزلی تصویب شد

0 46

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان گفت: یکی از اقدامات موثر سازمان محیط‌زیست پیگیری سند ۷ ساله تالاب انزلی با بودجه ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی است که باید محقق شود.

عصر کاسپین/ ساسان کفایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت ضمن تبریک هفته محیط زیست اظهار داشت: از نظر زیستی به گونه‌ای باید گفت تمام روز‌ها روز محیط زیست است زیرا محیط‌زیست مادر تمام اکوسیستم‌ها است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان افزود: ساخت دستگاه دروگر سنبل‌آبی به دست جوانان گیلانی باعث تحقق مطالبه ۱۰ ساله ملی شد که پول ساخت این دستگاه از یک مافیای چندین ساله پس گرفته شد و جوانان ما طی مدت ۶ ماه و با صرفه جویی ۶۰ درصدی ارزی توانستند این دستگاه را بسازند.

کفایی با بیان اینکه برخی از اعتبارات جهت مبارزه با سنبل آبی به دلیل تحریم‌ها و عدم وجود نقدینگی در بودجه کشور محقق نشد خاطرنشان کرد: اختصاص این اعتبارات به سال ۱۴۰۰ موکول شد که امسال هم درحال پیگیری است و باید رسیدگی‌های لازم در این خصوص انجام گیرد.

وی برای مشکلات ایجاد شده ناشی از معضل پسماند ابراز نگرانی کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های محیط زیست حل مشکل پسماند است چرا که مشکلات بسیاری را برای استان گیلان ایجاد کرده و همچنین آلودگی هوا، برداشت بی‌رویه شن و ماسه از سطح رودخانه و آلودگی آب‌های زیرزمینی از جمله مهم‌ترین مشکلات محیط زیستی در گیلان است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان به اقدامات یگان حفاظت محیط‌زیست استان اشاره کرد و افزود: در سه ماه نخست سال ۹۹ یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان به عنوان یگان برتر کشور شناخته شد و این روند مثبت در طول سال نیز ادامه داشت که گرو‌ه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد سندی برای تالاب انزلی زده شود، باید با حضور سازمان آبخیزداری استان یا سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام گیرد و وزارت نیرو نمی‌تواند از لحاظ قانونی در بحث سند تالاب انزلی نقش پر رنگ تری داشته باشد.

کفایی ابراز داشت: محیط‌زیست در احیای تنوع زیستی در استان گیلان فعالیت‌های مفید بسیاری داشته است و این استان دارای هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی و همچنین این ۴۵ درصد گونه جانوری کشور است که این امر نشان‌دهنده تنوع بالای زیستی در استان گیلان است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با بیان اینکه پارک‌ ملی یک تعریف بین المللی دارد و نباید آن را به پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری تبدیل کرد افزود: پنل‌هایی خورشیدی در پارک ملی بوجاق نصب شده است که علاوه بر رفاه کارکنان این پارک از آلایندگی و هدر‌ رفتن میلیون‌ها تومان پول جلوگیری می‌کند.

وی همچنین به سند ۷ ساله سازمان تالاب انزلی با بودجه ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: این سند یکی از اقدامات موثر سازمان محیط‌زیست بوده است که البته این بودجه باید تحقق پیدا کند و همه دستگاه‌ها باید برای احیای تالاب انزلی فعالیت کنند زیرا این تالاب بین‌المللی سرمایه استان گیلان است.

کفایی خاطرنشان کرد: وجود پارک ملی اثرات بسیاری در گردشگری و حتی اقتصاد استان گیلان دارد زیرا اگر در بحث تفرجگاه‌های استان بدون اینکه به محیط زیست آسیبی وارد شود با دخالت‌های مهندسی شده تغییراتی انجام گیرد هم می‌توان به اقتصاد استان کمک کرد و هم جاذبه‌های دیدنی استان را افزایش داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =