شانه ساز عنوان کرد؛ واکسینه شدن تمام جمعیت کشور تا پایان سال

0 12

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص تولید واکسن کرونا در کشور و چگونگی عرضه و مصرف آن نکاتی را مطرح کرد.

عصر کاسپین/ محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه تا پایان سال همه جمعیت کشور واکسینه خواهند شد، یادآور شد: ان‌شاءالله تا پایان سال، همه جمعیت کشور واکسینه خواهند شد. در تابستان جهش فوق‌العاده بالایی در عرضه واکسن‌های ایرانی خواهیم داشت. این بدان معنی است که تقریباً همه گروه‌های خطرپذیر ما در تابستان واکسینه می‌شوند. از این ماه تولیدات ایرانی وارد بازار می‌شود. برآوردمان این است که طی حرکتی پلکانی در تیرماه بتوانیم دو تا سه میلیون دوز اولیه واکسن ایرانی داشته باشیم و تا شهریورماه ان‌شاءالله این عدد به بالای ده میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

شانه‌ساز در خصوص مشکلات نقل و انتقال ارز جهت واردات واکسن و تهیه مواد اولیه تولید بعضی داروها، عنوان کرد: موادی که برای کشت ویروس و تولید واکسن لازم هست باید وارد شود. در دنیا کشورهای محدودی تولید کننده آن هستند. در انتقال ارز جهت واردات این مواد، انواع و اقسام سخت‌گیری‌ها و بهانه‌جویی‌ها صورت می‌گیرد. اگرچه که هم اکنون برای تولید این مواد به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه سلام تهران ضمن بیان این نکته که تولید واکسن در هر کشوری به معنای دست یافتن به قله علمی است، گفت: طبق تجربه هر جا دشمن ما را آسیب پذیر ببیند ابایی از ضربه زدن ندارد. در ابتدای همه‌گیری کرونا اجازه حمل و وارد کردن ماسک‌هایی که خریده بودیم به ایران را نمی‌دادند. در داروهای مورد استفاده این بیماری و مواد اولیه تولید آن هم به همین صورت بود. ما افتخارمان این است که توانستیم ظرف دو ماه همه داروهایی که در دنیا برای کرونا مصرف می‌شد را در داخل کشور تولید کنیم. اگر کشوری بتواند واکسن تولید کند به قله علمی دست خواهد یافت.

شانه‌ساز با اشاره به اینکه تا اواخر فروردین سال آینده زیرساخت تولید حدود ۱۹۷ میلیون دوز واکسن در کشور ایجاد می‌شود، بیان داشت: هر روش تولیدی که در دنیا مطرح است را در کشور داریم. تا اواخر فروردین سال آینده زیرساخت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن در کشور ایجاد می‌شود که بیش از نیاز کشور است و می‌توانیم صادرکننده واکسن باشیم. اعتبار علمی جمهوری اسلامی به این جهت بیشتر از قبل در دنیا مکشوف خواهد شد. به لطف خداوند و دعای خیر خانواده شهدا توانستیم از این آزمون در شرایط کاملاً نابرابر تحریم دارویی سربلند بیرون بیاییم.

وی در خصوص میزان اثربخشی انواع واکسن‌های کرونا گفت: بعضی واکسن‌ها بیش از ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کنند اما عوارض کمتری دارند. یکسری واکسن‌های موجود که تا دوز سوم هم موجودند، صد درصد ایمنی را ایجاد می‌کنند اما ممکن است عوارضی برجا بگذارد. ما سال‌ها گرفتار این ویروس خواهیم بود و با دریافت واکسن عوارض این بیماری و تعداد فوت ناشی از آن کم خواهد شد.

شانه ساز عنوان کرد: اگر تعداد مرگ و میر را در پیک‌های مختلف این بیماری در نظر بگیرید مشاهده می‌کنید که تعداد آن به طرز فاحشی کاهش یافته. در تمام بیمارستان‌ها داروی ایرانی مصرف می‌شود و تجربه تیم درمانی ما بیشتر شده. هنوز در دنیا هیچ داروی قطعی برای درمان کرونا مطرح نشده اما تمام داروهایی که به‌عنوان کمک درمان شناخته شده‌اند هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌شود. در حوزه داروهای طبیعی هم حدود ۱۷ پروژه داریم که اثربخشی ۱۲ تا از این داروها از طریق مطالعات بالینی اثبات شده و در حال استفاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 5 =