وزیر بهداشت: ایران به‌زودی در تولید واکسن کرونا خودکفا می‌شود

0 24

وزیر بهداشت گفت: خودکفایی در تولید واکسن در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

عصر کاسپین/ سعید نمکی، در سی و یکمین آئین پویش ره سلامت که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: به رغم مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌ها و کرونا توانستیم در توسعه زیرساخت‌ها گام‌های مناسبی برداریم.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته توانستیم هر ماه ۱۰۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه کنیم. بیماری کرونا را به شکلی مدیریت کردیم که هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

نمکی افزود: هیچ بیماری برای تهیه دارو سرگردان نشد و خوشبختانه در این ایام تخت‌های ICU را ۲ برابر کردیم و این از دستاوردهای قابل توجه ما بود. ۱۸۰ دستگاه تصویربرداری از ریه را در بین بیمارستان‌های سطح کشور و خصوصاً نقاط مرزی و بخش‌های کم‌برخوردار توزیع کردیم تا بیماران گرفتار کرونا حتی مجبور نشوند برای عکسبرداری از ریه به شهری در ۵۰ کیلومتری محل زندگی خود سفر کنند. در این مدت ۵۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی که تقریباً تولید داخل کشور و تکنولوژی بوم آورد است را به نقاط دوردست مملکت رساندیم. ۴۷۲ دستگاه اکسیژن ساز در طول یک سال به بیمارستان‌های نقاط محروم و کمتر برخوردار ارسال کرده‌ایم.

نمکی اظهار کرد: اکنون هیچکس نمی‌تواند ادعا کند استان‌های مرزی کمتر از مرکز نشینان از مراکز و تجهیزات بهداشتی برخوردارند. از همه مهم‌تر روز اولی که با کرونا آشنا شدیم ۲ آزمایشگاه تشخیص مولکولی داشتیم که امروز به بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه در دورترین نقاط کشور حتی مرزهایی که قابل باور نبود نیز دایر شده است. اکنون نه برای تشخیص کووید ۱۹ بلکه برای تشخیص هیچ پدیده نوظهور دیگر مشکل نداریم.

وی افزود: تا پایان دولت تدبیر و امید به عنوان سال رکورد توسعه زیرساخت‌ها با همه مشکلات ناشی از تحریم و با اندکی تأخیر حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی کشور خواهیم افزود. در روز عید قربان ۲ یا ۳ پروژه بسیار بزرگ را افتتاح خواهیم کرد که در تاریخ بعد از انقلاب کشور این تعداد تخت و زیرساخت را نداشتیم. امروز در اوج تنگناها و سختی‌ها به ۵ یا ۶ کشور دارای تکنولوژی ساخت واکسن کووید ۱۹ پیوسته‌ایم. آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال راه ۲۰ ساله را پیمودیم. این زیرساخت توانست کشور ایران را در مقابل دراز کردن دست مقابل بیگانگان بیمه کند، بیگانگانی که در اغلب اوقات ما را تنها گذاشتند.

نمکی تاکید کرد: امروز ۲ مجموعه و در هفته‌های آتی مجموعه‌های دیگر به این مجموعه واکسن می‌پیوندند و خودکفایی در تولید واکسن کووید ۱۹ در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =