در پی سخنان آیت الله فلاحتی در دیدار با منتخبین شورای ششم؛ تخریب پیاده راه فرهنگی رشت یا رفع نقایص؟

0 78

اعضای منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر رشت به دیدار آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان رفتند. در بخشی از این دیدار صحبت هایی در خصوص اشتباه بودن احداث پیاده راه رشت از جانب آیت الله فلاحتی مطرح شد و باید دید آیا در پی این سخنان آیا پیاده راه فرهنگی رشت تخریب می شود یا نقایص آن برطرف می گردد؟
عصرکاسپین/ بهنیا ثابت رفتار:روز گذشته اعضای منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر رشت به دیدار آیت الله فلاحتی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در گیلان رفتند. در بخشی از این دیدار صحبت هایی در خصوص اشتباه بودن احداث پیاده راه رشت از جانب آیت الله فلاحتی مطرح شد و باید دید آیا در پی این سخنان پیاده راه فرهنگی رشت تخریب می شود یا نقایص آن رفع می گردد؟
اما آیت الله فلاحتی چه گفت؟
بنا بر آنچه در رسانه ها آمده است امام جمعه رشت در این خصوص اظهار داشت: اجرای طرح پیاده راه رشت کار غلطی بود و موجب قفل شدن مرکز شهر شده ضمن اینکه بازار آسیب دیده است.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه بازگشایی میدان مرکزی شهر رشت می تواند از اولویت های اعضای شورای این شهر باشد، بیان کرد: بازگشایی میدان شهرداری اقدام شجاعانه را می طلبد.
نگاهی به جایگاه ویژه پیاده راه ها در شهرهای پیاده محور
پیاده راه ها در تفکر شهرسازانی که معتقد به احداث شهرهای پیاده محور هستند از جایگاه ویژه ای برخوردارند و امروزه پیاده محور بودن به یکی از ویژگی های مهم شهرها برای حرکت به سوی شهر ایده آل تبدیل شده است.
این تفکر در بسیاری از شهرهای بزرگ و مطرح دنیا اجرایی شده و مشهور ترین نمونه داخلی آن نیز پیاده راه فرهنگی رشت است که در دوره شهرداری سیدمحمدعلی ثابت قدم اجرایی شده و به یادگار مانده است و باید آن را متمایزترین اقدام عمرانی دهه های اخیر در رشت دانست که آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را نیز به همراه داشته است.
پیاده راه ها عموما از تبدیل خیابان ها به محل تردد عابرین پیاده شکل می گیرد و از تراکم ساختمان ها در این محدوده کاسته می شود و می تواند در آسایش و آرامش شهروندان نقش مهمی ایفا کند.
مشهورترین پیاده راه های اروپا
فلورانس و ونیز ایتالیا، مادرید اسپانیا، کپنهاگ دانمارک، آمستردام هلند، هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، پاریس فرانسه و لندن انگلستان از جمله شهرهایی هستند که پیاده راه های مشهوری در دنیا دارند و همین پیاده راه از جمله جاذبه های شهرهایشان به شمار می رود.
مزایای احداث پیاده راه
پیاده راه ها می توانند منجر به تعاملات فرهنگی بیشتر، رونق گرفتن کسب و کارهای واقع در محدوده پیاده راه، هویت بخشیدن به بافت کهن شهر و توجه به بناهای میراثی واقع در آن محدوده و متمایز نمودن یک شهر و جذب گردشگر شوند.
البته ناگفته نماند که احداث پیاده راه به تنهایی نمی تواند منجر به تحقق رویای شهر پیاده محور شود و توسعه حمل و نقل عمومی و تعریف خیابان های جایگزین و همچنین توجه به سایر شاخص ها نقش بسزایی در این زمینه دارد.

تخریب پیاده راه فرهنگی رشت یا رفع نقایص؟
پیاده راه رشت بهترین نقطه برای تئاتر خیابانی، اقدامات فرهنگی و جشنواره های مختلف
امروزه بر خلاف روزهای نخست احداث پیاده راه، عموم مردم رشت شرایط زندگی خود را با پیاده راه تطبیق داده اند و دیگر حتی بسیاری از کسبه نیز مزایای وجود پیاده راه را لمس کرده اند تا جایی که بسیاری از منتقدین تبدیل به طرفداران پیاده راه شده اند. بنابراین انتظار می رود مسئولان امر اکنون از ظرفیت موجود به بهترین نحو بهره برداری نمایند.
اجرای تئاتر خیابانی، برگزاری جشنواره های مختلف، رویدادهای فرهنگی و ورزشی و مواردی از این دست می تواند به رونق بیش از پیش کسب و کارهای محدوده پیاده راه نیز کمک شایان توجهی نماید و اثرات مطلوب فرهنگی به همراه داشته باشد.
هرچند با همه گیری کرونا و تعطیلی مشاغل، کسب و کارهای بسیاری آسیب دیده اند اما مشکل اقتصادی کسبه و بازاریان، مشکلی فراتر از محدوده مرکزی شهر و عمومی است.
همچنین بناهای میراثی به جا مانده از سالیان دور در این محدوده می تواند با تغییر کاربری و تبدیل شدن به موزه، کافه کتاب، گالری و… به یکی از منابع درامد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری تبدیل گردند و هویت و تاریخ و فرهنگ این شهر را نیز به دیگر شهرها و کشورها صادر نمایند.
معایب فعلی پیاده راه و دغدغه به حق آیت الله فلاحتی
با همه مزایایی که برای پیاده راه فرهنگی رشت برشمردیم معایب آن نیز به سادگی قابل چشم پوشی نیست. شکی نیست که احداث پیاده راه، تردد از شمال به جنوب و شرق به غرب رشت را با مشکل مواجه ساخت و راه های جایگزین مناسبی نیز برای خودروها در نظر گرفته نشد. همچنین در زمان احداث پیاده راه نیز انتقاداتی در زمینه انتخاب مصالح، هزینه تمام شده و مسائلی از این دست وجود داشت که نباید آن انتقادات دلسوزانه را نیز فراموش کرد. اما آیا با تمام این تفاسیر باید پیاده راه رشت را تخریب کرد یا آن که باید نقایص آن برطرف شود؟
آنچه از سخنان آیت الله فلاحتی برداشت می شود دغدغه به حق ایشان در خصوص مشکلات ترددی و ترافیکی مرکز شهر است و نکته دوم مشکلات اقتصادی کسب و کارهای آن محدوده عنوان شده است و به همین خاطر بر بازگشایی میدان شهرداری تاکید شده است. اما آیا اگر این مشکل توسط کارشناسان شهرسازی و مجموعه شورا و شهرداری رشت از طریق بازگشایی معابر جایگزین در اطراف پیاده راه، به عنوان حلقه مرکزی شهر رفع گردد این مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند؟
به نظر می رسد آنچه موجب گلایه برخی شهروندان و انتقاد امام جمعه رشت شده است عدم تکمیل فازهای بعدی این پروژه بوده است. طبیعی است وقتی پروژه ای در این سطح اجرایی می شود مسائل جانبی خود را نیز به همراه دارد و نمی توان انتظار داشت پیاده راه احداث شود اما تغییرات محسوسی در اطراف آن اعمال نشود.
رفع نقیصه یا تخریب پیاده راه؟
هرچند پیاده راه رشت در زمان احداث با هزینه های نجومی و فراتر از انتظار اجرایی شد اما فراموش نکنیم در هر صورت این هزینه از جیب شهروندان رفته است و امروز حذف آن ضرری مضاعف به همراه دارد. ضمن آن که اگر قرار بود همین پیاده راه امروز از نو احداث شود هزینه های سرسام آوری را به همراه داشت و با چنین نگاهی باید گفت وجود آن در حال حاضر یک سرمایه به شمار می رود.
با تمام این تفاسیر انتظار می رود اعضای شورای ششم رشت هرچه سریعتر و در همان ابتدای کار با کمک متخصصین امر، رفع نقیصه های موجود را در دستور کار قرار دهند تا ضمن رفع دغدغه به حق امام جمعه رشت و جمعی از شهروندان که با مشکلاتی مواجه شده اند مانع از ضرر مالی بیش از پیش مجموعه مدیریت شهری و تخریب یکی از اقدامات شاخص دهه های اخیر شوند. بازگشایی میدان مرکزی شهر می تواند از طریق احداث حلقه مرکزی شهر نیز صورت بگیرد و با این کار گامی موثر به سوی رفع مشکلات ترافیکی برداشته شود و مهم ترین نقیصه وجود پیاده راه نیز برطرف گردد.
تخریب پیاده راه فرهنگی رشت یا رفع نقایص؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 20 =