سوزاندن کاه و کلش جرم و مستوجب مجازات است

0 24

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش از ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و کلش در مزارع خبر داد و گفت: براساس قانون سوزاندن کاه و کلش جرم و مستوجب مجازات است.

عصر کاسپین/ محمدرضا روشنی با بیان اینکه برخی از کشاورزان براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می نمایند که این اقدام میزان باروری خاک مزرعه را در طی چند سال بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر برای کشاورزان را به دنبال دارد.
روشنی افزود: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی تخلف و تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست بوده و براساس ماده ۲۰ ‘قانون هوای پاک’ خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این در بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی و نیز طبق ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می شود.
روشنی تصریح کرد: مردم حق استفاده از هوای سالم و پاک را دارند و برخی از افراد نباید به بهانه آماده کردن زمین برای کشت جدید با آتش زدن مزارع این حق را از مردم بگیرند.
وی افزود: با آتش زدن بقایای محصول کشاورزی علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌گردد.
مضررات این عمل در بلندمدت باعث کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را در پی دارد.
وی با بیان اینکه این اقدام باعث تلف شدن و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور گردیده و نیز باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و اثرات نامطلوب بر اکوسیستم منطقه و آلودگی محیط زیست می‌شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان املش توصیه کرد از آتش زدن بقایای کشاورزی خودداری کنند زیرا بازمانده محصول برنج (کاه و کلش) برای زمین مفید و نوعی کود و پوشش محسوب می شود.
روشنی تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش باعث آلودگی هوا و ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان می شود و این عمل جرم محسوب می‌شود و افراد متخلفی که اقدام به این عمل کنند توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 7 =