استفاده از معابر عمومی حق شهروندان بوده و کسبه باید قانون را رعایت کنند

0 45

معاون خدمات شهری شهرداری لاهیجان گفت: استفاده از معابر عمومی حق شهروندان بوده و کسبه باید ضمن رعایت قانون و به حریم عابران پیاده احترام بگذارند.

عصر کاسپین/ امین رشیدی نژاد در گفت و گویی افزود: کسبه محترم باید توجه کنند که شهرداری های بر اساس تبصره یک، بند دو، ماده ۵۵ قانون شهرداریها کلف به جلوگیری از هر گونه سد معبر هستند و بر اساس قانون سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق بوسیله مامورین خود رأسا اقدام کند.
وی اضافه کرد: مجری این قانون واحد رفع سد معبر بوده و کسبه هم باید حریم پیاده رو و عابران را رعایت کنند تا شهروندان و خانواده ها بدون مزاحمت رفت و آمد کنند.
وی به اقدامات صورت گرفته توسط واحد رفع سدمعبر شهرداری لاهیجان اشاره کرد و گفت: واحد رفع سد معبر شهرداری لاهیجان با توجه به تلفن های شهروندان و نارضایتی از عدم رعایت حریم معابر توسط برخی کسبه و مشکلات ایجاد شده برای تردد در کوچه های کم عرض همچون محله پردسر که در صورت حریق امکان عبور خودروهای آتش نشانی وجود ندارد در مدت دو ماه گذشته با نصب چند اطلاعیه در مورد رعایت حریم و عقب نشینی کسبه در نقاط مختلف شهر و تذکر شفاهی و حتی اجرای خط حریم مغازه ها با فرصت کافی خواهان همکاری کسبه و صاحبان مغازه ها برای احترام به شهروندان شد، اما متاسفانه برخی کسبه بدون توجه به قانون اقدام به عدم رعایت حریم پیاده رو می نمایند.
رشیدی نژاد با بیان اینکه مدیریت واحد رفع سد معبر شهرداری لاهیجان تاکنون اقدامات موثری برای رفع سد معبر در شهر انجام داده است، اظهار کرد: برای رفع این معضل شهری، فرهنگسازی و ایجاد بستر تعامل مابین کسبه با شهروندان و شهرداری باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: مأموران این واحد در ابتدا با رویکرد فرهنگسازی درخواست رفع سد معبر می دهند و در مرحله بعد تذکر ارایه می شود اما برخی بر ارتکاب تخلف، اشغال معابر و سد معبر اصرار دارند که در مرحله اقدامات قانونی در این باره انجام می گیرد و باید توجه کرد بر خلاف آنچه توسط برخی کسبه گفته شده ، وسایل و کالای کسبه پس از تذکر و رفع سدمعبر به آنان تحویل داده می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری لاهیجان با بیان اینکه ما همواره به کارکنان واحد رفع سدمعبر برای حفظ احترام کسبه و آرامش در انجام وظایف تذکر می دهیم، اضافه کرد: متاسفانه در طول اجرای ماموریت توسط کارکنان رفع سد معبر، افرادی که از قانون تمکین نمی‌کنند نسبت به اجرای قانون و رفع سد معبر واکنش‌های مختلف و غیراخلاقی داشته که باعث ایجاد تنش می‌شود.
رشیدی نژاد گفت: حضور ماموران شهرداری برای رفع سد معبر ابتدا با تذکرات پی در پی و سپس تذکرات جدی‌تر و در نهایت در صورت عدم همکاری با جمع‌آوری موانع ایجاد سد معبر همراه خواهد بود و روزانه ده‌ها مورد انجام می‌گیرد که فقط در موارد معدودی به دلیل واکنش بسیار تند و فحاشی فرد خاطی، تنش بالا می‌گیرد و غالبا همین صحنه‌های پایانی توسط برخی افراد حاضر در صحنه منتشر شده که دربرگیرنده تمام ابعاد ماجرا نبوده و عمدتا تلاش می‌شود با تحریک احساسات مردم مانع اجرای قانون شوند.
وی افزود: شهرداری لاهیجان با درک مشکلات اقتصادی مردم و معضلات بیکاری تمام سعی خود را بکار بسته تا با شهروندان و کسبه همکاری نماید و ایجاد بازارهای محلی در طول سال های اخیر برای فروش کالاها و اجناس دست فروشان تنها به جهت حمایت از کسبه و کمک برای رفع مشکلات معیشتی بوده و انتظار داریم دست فروشان عزیز هم در این بازارها مستقر شده و از نازیبایی معابر و پهن کردن بساط در شهری که به عنوان قطب گردشگری کشور می باشد جلوگیری کنند.
وی گفت:استقرار نیروهای واحد رفع سد معبر در کلیه خیابانهای اصلی شهر و بازارهای شلوغ و پرازدحام جهت برخورد و جلوگیری از سد معبر کنندگان، گشت زنی اکیپ سیار واحد رفع سد معبر در خیابانهای اصلی و حاشیه شهر بصورت مستمر جهت جلوگیری از عوامل سد معبر، مکاتبه با نیروی انتظامی برای همکاری در برخورد با سد معبرکنندگان از دیگر اقدامات این واحد برای رعایت حریم عابران پیاده و شهروندان و جلوگیری از سد معبر در شهر لاهیجان می باشد.
رشیدی نژاد افزود: در طول سالهای گذشته با مجوز شورای تأمین شهرستان برخی کوچه ها و معابری که توسط دست فروشان اشغال شده بود و امکان دسترسی برای عبور خودروهای امدادی و انتظامی و خدماتی وجود نداشت به صورت کامل پاکسازی شده بود، اما بعد از مدتی با فشار های وارده و دخالت های صورت گرفته در امور شهرداری ما شاهد زیرپا گذاشتن اقدامات و مصوبات شورای تأمین شهرستان بودیم که در این زمینه از دستگاههای نظارتی و حاکمیتی انتظار داریم از خادمان مردم در شهرداری برای خدمات رسانی مطلوب به شهروندان حمایت افزون تری نمایند.
معاون خدمات شهری شهرداری لاهیجان ضمن قدردانی از رسانه ها برای پرداختن به مشکلات مردم و انعکاس خدمات شهرداری ها اظهار کرد: از رسانه های انتظار داریم در بیان مسائل و مشکلات شهری هر دو سوی ماجرا را مورد بررسی قرار داده و قصور یک بخش و یا چند نفر در واحد های رفع سدمعبر در کشور را به حساب همه زحمت کشان این واحد ننوشته و قبول نمایند که شهرداریها تنها برای حفظ حریم شهروندان و خانواده ها و حفظ منظر شهری اقدام به تذکر و جمع آوری سدمعبرکنندگان می نمایند و از رسانه ها می خواهیم با فرهنگ سازی در این زمینه به مدیریت شهری کمک کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =