بازگشت خاموشی به روزهای گرم مردم کرونازده گیلان

0 7

قطعی‌های مکرر برق که به دنبال کاهش دما مدتی از خانه‌های گیلانیان رخت بربسته بود، همزمان با گرم شدن دوباره این روزهای استان در کنار جولان موج پنجم ویروس کرونا موجب سردرگمی و آزردگی مردم شده است؛ مردم همچنان از روزهای گرم خاموش گلایه مندندو متولیان نیز همچنان توصیه به کاهش مصرف دارند.

عصر کاسپین/ قطعی های مکرر برق که طی ماه های اخیر در کشور و نیز در استان گیلان به رویه ای معمول تبدیل شده است، طی هفته های گذشته و با کاهش دما کاهش یافته بود، اما این روزها باز همزمان با گرم شدن هوای استان شاهد بازگشت قطعی های برق در طول شبانروز هستیم که این مساله تحمل هوای شرجی و گرما را سخت تر کرده و در کنار آن باز هم موجب نگرانی قشرهای مختلف از کسبه و صنعتگران تا عموم مردم کلافه از گرما برای ایمنی وسایل برقی و نیز اجناس و کسب و کار شده و باز هم مردم گیلان را دچار سردرگمی و کلافگی کرده است.

این در حالی است که با وجود ۱۱ نیروگاه برق موجود در گیلان، تولید برق در این استان حدود ۲۳۰۰ مگاوات و مصرف روزانه نیز تاکنون زیر ۲ هزار مگاوات بوده اما با این وجود باز شاهد قطع برق چند ساعته در شهرهای مختلف گیلان هستیم که در این راستا مدیرعامل توزیع برق گیلان گفته چون نیروگاه های سراسر کشور به هم متصلند، نیروگاه های سایر استان ها از برق گیلان استفاده می کنند.

با این وجود مردم از قطعی برق گله مندند چون معتقدند که این قطعی که در اکثر مکان ها با قطعی آب نیز همراه است، مشکلات زیادی را برای اقشار مختلف مردم به وجود آورده و آنها را سردرگم کرده است.  

پس چه زمان باید از وسایل سرمایشی استفاده کرد؟

یکی از اهالی شهرستان رشت در خصوص قطع برق اظهار داشت: با توجه به گرمای هوا، متاسفانه شاهد قطع برق در گرمترین ساعات روز هستیم و اگر مردم نتوانند در تابستان از وسایل سرمایشی استفاده کنند، پس چه زمانی باید از این وسایل سود برد.

علی محمودی افزود: با وجود اینکه گرمای هوا در گیلان نیز افزایش یافته، اما متاسفانه هر روز شاهد قطع برق هستیم و این در حالی است که اکثر اوقات از ساعت ۱۳ الی ۱۷ عصر ، برق چند منطقه از رشت قطع می شود که در این ساعات هوا بسیار گرم است و باید از وسایل سرمایشی استفاده کرد.

وی به جدول زمان بندی قطع برق نیز اشاره و بیان کرد: من اطلاع چندانی از جدول خاموشی ها ندارم اما یکی از دوستان این نرم افزار را وصل کرد اما از ان جدول چندان اطلاعی کسب نکرده و این جدول بسیار نامفهوم است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان ما هنگام تابستان به مردم توصیه می کنند از وسایل سرمایشی استفاده نکنند و یا کمتر استفاده کنند و در زمان سرما نیز توصیه می کنند که از وسایل گرمایشی استفاده نکنیم؛ این در حالی است که در تبیین افتخارات خود از تولید و صادرات برق حرف می زنند.

قطعی برق مردم را خسته کرده است

رمضان جعفرنیا دیگر ساکن و اهالی شهرستان رشت نیز در خصوص قطعی برق در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: از ترس قطعی برق حتی در آپارتمان خود از آسانسور هم استفاده نمی کنیم و مجبور به استفاده از راه پله می شویم.

وی با اشاره به سکونت بیشتر مردم در منازل مسکونی آپارتمانی افزود: متاسفانه در این مجموعه ها با قطع برق، شاهد قطع آب هم هستیم که این امر برای ما مشکلات زیادی را به وجود می آورد و نه تنها باید گرما بلکه باید بی آبی را هم تحمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنگام قطع برق اکثر مردم نمی توانند از آب استفاده کنند که به طور حتم این امر مشکلات زیادی را بوجود می آورد چون در ساعاتی که برق قطع می شود، نمی توان استحمام کرد و افرادی که در حال استحمام می باشند، باید منتظر بمانند تا برق وصل شود.

قطعی برق با جدول خاموشی مطابقت ندارد  

اما یکی دیگر از اهالی شهرستان رشت در خصوص قطعی های برق در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: گرچه با مراجعه به جدول خاموشی ها، تا حدی از قطع برق آگاهیم اما گاهی اوقات نیز برق ما غیر از زمان اعلام شده، قطع می شود.

محمدعلی ناصری افزود: به طور مثال طبق جدول خاموشی ها امروز باید از ساعت ۱۵ برق ما قطع می شد اما ساعت حدود ۱۱ شاهد خاموشی بودیم که علت آن را تعمیرات اعلام کردند که این امر نیز برای ما مشکل ساز شده چون ما خود را با زمان قطع برق هماهنگ می کنیم.

وی بیان کرد:  امیدواریم با مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف برق، شاهد کاهش خاموشی ها در گیلان و در همه نقاط کشور باشیم اما ما نباید مشکل کمبود برق داشته باشیم چون هرساله هم شاهد گرما بوده ایم و تا این حد خاموشی نداشتیم  ولی امسال قطعی برق بسیار زیاد است.    

قطع برق برای خانواده های دارای فرزند کوچک مشکل ساز است  

اما یکی از بانوان نیز در خصوص قطع برق اظهار کرد: گرچه قطعی برق برای همه مشکل ایجاد می کند اما خانواده هایی که دارای فرزند کوچک هستند، مشکلات بیشتری را متمحل می شوند و قطع برق برای این خانواده ها دردسرساز است.

زهرا شوقی افزود: به طور حتم طاقت کودکان نسبت به افراد بزرگسال بسیار کمتر است و قطع چند ساعته برق کودکان را عصبانی می کند چون نه تنها نمی توانند از وسایل سرمایشی و آب استفاده کنند، بلکه از وسایلی نظیر تلویزیون ، کامپیوتر و سایر لوازم مشابه نیز نمی توانند سود ببرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افرادی که در خانه نوزاد دارند نیز مشکلات زیادی را با قطعی برق و آب مواجه می شوند چون برای نظافت و استحمام کودکان خود با چالش و مشکل مواجه می شوند.

میزان مصرف برق بی سابقه است 

از  سوی دیگر مدیرعامل توزیع برق گیلان نیز در خصوص افزایش مصرف برق در کشور و در گیلان اظهار کرد: مصرف برق در کشور به شدت افزایش یافته و رکورد جدیدی نیز ثبت شده، گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست و هم اینک مصرف برق در این استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

محمداسماعیل هنرمند افزود: از سوی دیگر به منظور حفظ پایداری شبکه، رله های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون تمام تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است و امیدوارم همه مشترکان به خصوص مردم فهیم گیلان در مصرف برق صرفه جویی کنند.

مدیرعامل توزیع برق گیلان اضافه کرد: رشد متعارف مصرف برق حدود پنج درصد است اما همانگونه که اشاره شد هم اینک شاهد افزایش بیش از این میزان (حدود ۲۰ درصد) میزان مصرف برق در گیلان هستیم که این امر به طور حتم مشکل ساز است،  البته گرمای زودرس و افزایش دما، شرجی بودن هوا باعث افزایش میزان مصرف برق در گیلان می باشد.

وی با بیان اینکه میزان اوج مصرف سال گذشته در این استان یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بود، افزود: هم اکنون ۱۱ نیروگاه استان حداکثر توان تولید ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات انرژی برق را دارند و با توجه به شرایط، امکان افزایش مصرف برق در تابستان تا این میزان در گیلان نیز وجود دارد.

هنرمند ادامه داد: با توجه به این امر و محدود بودن میزان تولید برق، همه ما باید با در نظر گرفتن مدیریت مصرف تابستان را با کمترین قطعی برق سپری کنیم که در این امر نقش مردم و رعایت مردم در استفاده صحیح از وسایل برقی پرمصرف و سرمایشی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: البته به دلیل کمبود بارش ها و کم آبی در کل کشور کاهش حدود سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید برق در نیروگاه های برقابی کشور بوقوع پیوسته و افزایش زودرس گرمای هوا نیز باعث شده سیستم های سرمایشی زودتر از قبل وارد مدار شوند که این امر، افزایش مصرف برق کل کشور را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط ویژه و سخت تابستان سال جاری، به دلیل فرا رسیدن گرمای زودهنگام ، خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی ، کاهش ذخایر منابع آبی نیروگاه های برقابی ، نیازمند یاری مردم در صرفه جویی برق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر از محافظ برای وسایل سرمایشی استفاده کنیم فشار بر روی شبکه به شدت کاهش می یاید و همچنین پس از قطع برق، اگر فیوزهای برق  را نیز قطع و پس از حدود پنج دقیقه پس از وصل دوباره فیوزها را وصل کنیم،  این امر نیز باعث می شود تا فشار کمتری به شبکه های برق وارد شود و با همین دو راه می توان جلوی فشار بر روی شبکه های برق را گرفت.

هنرمند تصریح کرد: همچنین اگر مشترکان دمای کولرهای گازی را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند، شاهد کاهش چشمگیر مصرف برق خواهیم بود و با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولر گازی، سه درصد از مصرف برق این نوع کولرها کم می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اظهار کرد: از سوی دیگر مردم می توانند با سرویس کردن به موقع تجهیزات سرمایشی، روشنایی و سایر تجهیزات برقی جهت استفاده بهینه، عدم استفاده از ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اتو و سایر وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و بکارگیری آن در ساعات اولیه صبح ، استفاده بهینه و حداکثری از روشنایی طبیعی در روز ، شستشوی فیلتر و تجهیزات داخلی وسایل سرمایشی ، خاموش کردن ۱۵ دقیقه ای کولر در ساعت اوج مصرف ( ساعت ۱۴ الی ۱۵ عصر)، ضمن کاهش هزینه برق مصرفی و کمک به اقتصاد خانواده ، صنعت برق را در گذر موفق از تابستان و پایداری شبکه های برق یاری نمایند.

قطع برق ادارات و نهادهای پرمصرف در گیلان 

مدیرعامل توزیع برق گیلان به قطع برق ادارات پرمصرف در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم با استانداری جهت تشکیل گروه های مدیریت مصرف به منظور بررسی میزان مصرف برق ادارات و دستگاه های اجرایی استان جهت پیشگیری از خاموشی ها، تشکیل شده و اقدامات قانونی لازم جهت برخورد با سازمانهایی که الگوی مصرف را رعایت نکرده اند، اعمال می شود که این مشترکین ملزم به کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و همچنین کاهش مصرف به میزان ۱۰ درصد در ساعت غیر اداری هستند.

هنرمند تصریح کرد: به منظور جلوگیری از خاموشی ها، برق فرمانداری رشت ، استانداری گیلان ، ساختمان های اداری توزیع برق گیلان و بیمارستان ها، روی حالت دیزل ژنراتور(برق اضطراری) قرار گرفته تا فشار بار مصرف روی شبکه های توزیع برق کاسته شود .

وی گفت: با توجه به محدویتهای تولید برق در کل کشور ، رعایت الگوی مصرف برق از سوی ادارات و سازمان ها از جمله حذف وسایل غیرضرور برقی، بهره گیری از دیزل ژنراتورها، استفاده بهینه و کاهش مصرف سیستمهای سرمایشی در ساعات اوج بار، باید با جدیت انجام شود.

خسارت زیاد مراکز غیرمجاز رمز ارز به صنعت برق 

مدیرعامل توزیع برق گیلان به دستگاه های رمز ارز غیرمجاز نیز اشاره و اظهار کرد: با تشکیل کمیته جمع آوری مراکز غیر مجاز رمز ارز در استان با حضور دستگاه های اجرایی، قضایی و امنیتی تاکنون بیش از  پنج هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در گیلان شناسایی شده که بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال به صنعت برق خسارت وارد کرده اند.

هنرمند ادامه داد: با توجه به این که مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز به دلیل مصرف بیش از اندازه برق ، سبب تخریب شبکه می شوند، نسبت به کشف و جمع آوری این مراکز همچنان اقدام خواهد شد و افرادی که مراکز غیرمجاز رمز ارز را معرفی کنند، تا حداکثر  ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد ضمن اینکه این کار از طریق سامانه ۱۲۱ امکان پذیر است و البته نام این افراد محرمانه خواهد ماند.

وی اعلام کرد: از عموم شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده دستگاه های رمز ارز غیرمجاز مراتب را به شماره تلفن ۱۲۱ اطلاع رسانی نموده تا با شناسایی و جمع آوری این دستگاه ها، به پایداری بیشتر شبکه برق به ویژه در ایام تابستان کمک شود.

مدیرعامل توزیع برق گیلان خاطرنشان کرد: برای استخراج هر بیت کوین، ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز است که این رقم بیش از متوسط الگوی مصرف یک خانوار است و به عبارتی یکهزار و ۲۰۰ ماه برق مصرفی یک خانوار را شامل می شود که این میزان به شبکه توزیع برق ضربه می زند.

ترمیم شبکه های فرسوده و پایداری شبکه های برق 

 هنرمند به ترمیم شبکه های فرسوده برق گیلان نیز اشاره و اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط در گیلان وجود دارد که سال گذشته یکهزار کیلومتر از شبکه فشار ضعیف و سیم مسی به کابل خودنگهدار تبدیل شد و سعی و تلاش ما این است که این رقم در سال جاری به ۲ هزار کیلومتر افزایش یابد.

وی افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۸۰ اکیپ در ۴۰۰ مرحله با هزینه ای بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال عملیات بازسازی شبکه های توزیع برق در سراسر استان را انجام دادند و این امر با قدرت در سال جاری نیز در حال انجام است.

مدیرعامل شبکه توزیع برق گیلان تصریح کرد: پیش بینی ما این است که امسال برای تبدیل ۲ هزار کیلومتر از شبکه فرسوده به کابل خود نگهدار ، یکهزار مرحله عملیات بازسازی در گیلان انجام شود تا شبکه های برق ما در بحران ها از پایداری خوبی برخوردار باشند.

اجرای طرح برق امید در راستای کاهش میزان مصرف 

هنرمند به طرح برق امید اشاره و اضافه کرد: سال گذشته طرح برق امید در کل کشور آغاز شد که در این طرح مصرف کنندگان به سه دسته کم مصرف ، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند که هدف اصلی آن علاوه بر حمایت از مشترکان کم مصرف مدیریت مصرف و تبدیل پرمصرف به خوش مصرف نیز می باشد.

وی میزان مشترکین کم مصرف گیلان را حدود ۱۶ درصد اعلام کرد و گفت: بهای برق این دسته رایگان است و هیچگونه هزینه ای بر اساس طرح برق امید، پرداخت نخواهند کرد. 

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان حدود ۴۵ درصد مشترکین این شرکت خوش مصرف و ۲۹ درصد نیز پرمصرفند و ۱۰ درصد نیز شامل باغات و اماکن خالی هستند که مصرف برق آنان صفر است.

هنرمند با اشاره به افزایش هفت درصدی قیمت برق در سال جاری ، تصریح کرد: در این طرح، کم مصرف ها به طور رایگان از انرژی برق بهره می برند اما پرمصرف ها علاوه بر افزایش هفت درصدی ، ۱۶ درصد دیگر نیز بر بهای برق آنان افزوده می شود تا این هشداری برای آنان باشد.

گیلان با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۹۰ هزار مشترک برق دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 7 =