فرماندار رشت عنوان کرد: لاینینگ و نوسازی اراضی کشاورزی شهرستان رشت نیازمند اعتبارات ملی / اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای رفع تنش آب کشاورزی شهرستان رشت

0 19

فرماندار رشت با بیان اینکه لاینینگ و نوسازی اراضی کشاورزی شهرستان نیازمند نگاه ویژه و اعتبارات ملی هستند، گفت: ۵۳ هزار هکتار شالیزار در سطح شهرستان وجود دارد که با توجه به مطالعات صورت گرفته امکان تجهیز و نوسازی ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در سطح شهرستان وجود دارد.

عصر کاسپین/ علی فتح‌اللهی صبح امروز در نشست هم اندیشی با نمایندگان مجلس که با حضور مدیران کل جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های کشاورزی به خصوص برنج یک فعالیت تاثیرگذار مهم در توسعه اقتصادی استان و شهرستان است.
فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه این شهرستان قطب بزرگ تولید برنج است، افزود: دغدغه مردم ما در این راستا، دغدغه مسئولین است، ما باید تلاش کنیم در راستای رفع این نگرانگی‌ها و دغدغه‌ها با تصمیمات و عملیات اجرایی برطرف کننده این موارد باشیم.
فتح‌اللهی گفت: با توجه به اینکه شهرستان رشت بخش عمده‌ای از آب کشاورزی خود را از سد منجیل می‌گیرد اگر با نگاه پدافند غیرعامل بنگریم و با این تصور که اگر یک روزی به هر دلیلی آب این سد آنطور که باید نتواند پاسخگوی آب کشاورزی این شهرستان باشد چه جایگزینی را برای جبران آن داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌ها برای سال‌های پیشرو باید به این طریق باشد که اگر به هر دلیلی آب مورد نیاز کشاورزان عزیز به وقت تامین نشود، جایگزین چیست؟ لذا باید از الان با نگاه پدافند غیر عامل به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
فرماندار شهرستان رشت ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته گفت: اگر این برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها در راستای رسیدن آب به مزارعی که در منتها علیه قرار دارند، صورت نمی‌گرفت یقینا با مشکلات اساسی مواجه می‌شدیم.
فتح‌اللهی با بیان اینکه باید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی و همچنین نمایندگان محترم در مجلس بتوانیم کمک کنیم شرایط را به نحو مطلوب بهتر کنیم، ادامه داد: در این راستا باید آخرین وضعیت را بررسی و اشکالات موجود را رصد کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم که چگونه می‌توانیم شرایط را برای مردم با کمترین دغدغه و نگرانی با وجود پروژه‌های نیمه تمامی که داریم، بهتر کنیم.
وی تصریح کرد: در بحث حمایت‌های جانبی می‌توانیم از کمک‌های بانک کشاورزی در خصوص حمایت‌ها و تسهیلات هم بهره‌مند شویم و در اختیار کشاورزان قرار گیرد. بحث بیمه محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین دغدغه کشاورزان است که باید در این راستا هم یک هم‌افزایی صورت گیرد.
این مقام عالی دولت در شهرستان رشت بیان کرد: از مدیران می‌خواهم که به موضوعات نگاه جزیره‌ای نداشته باشند زیرا ضوابط بسیار متنوع هستند و اگر قرار باشد این هم افزایی و همراهی را نداشته باشیم، یقینا مردم متضرر خواهند شد.
فتح‌اللهی با بیان اینکه با همکاری و همدلی امسال علی رغم مشکلاتی که داشتیم توانستیم کمترین چالش‌ها را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر همراهی و همدلی‌ و همکاری مسئولین نبود با توجه به وضعیت آب و هوایی که در ۵۰ سال اخیر بدترین نوع آب و هوا گزارش شده، نشان می‌دهد کمک‌ها موثر واقع شدند و ما کمترین مشکلات را در بخش کشاورزی داشتیم. امسال در راستای تامین منابع مالی از محل ماده ۱۰ مدیریت بحران مبلغ حدود ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای جهادکشاورزی و امور آب در نظر گرفتیم هر چند مشکلاتی که وجود دارد با این اعداد قابل رفع نیست ولی کمک کننده خواهد بود.
فرماندار شهرستان رشت اضافه کرد: در سال‌جاری حدود ۱۰ میلیارد تومان برای امور آب و ۵ میلیارد تومان هم برای کشاورزی بودجه در نظر گرفتیم که اعداد قابل توجهی نیست ولی کمک‌کننده است؛ مشکلاتی در تامین آب کشاورزی حوزه لشت نشاء و خشکبیجار داشتیم که با استفاده از ظرفیت رودخانه اوشمک حل شد و باید بررسی شود با توجه به اینکه این رودخانه در نهایت به دریا می‌ریزد، به چه صورت می‌توانیم از ظرفیت آن در مصارف کشاورزی بهره‌مند شویم. امیدواریم برای سال زارعی جدید با بهره برداری از سد لاستیکی فخر آباد بخش عمده‌ای از مشکلات منطقه برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه در بحث لاینینگ، تسطیح و نوسازی اراضی باید از محل اعتبارات ملی استفاده کنیم که در این راستا کمک نمایندگان محترم بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: ایستگاه‌‌های پمپاژی که به صورت نیمه کاری مانده‌اند و امسال هم در کمیته برنامه ریزی اعتباری برای این موارد تعیین شد، جزو اولویت‌های بخش کشاورزی است.
فتح‌اللهی با بیان اینکه ۱۸۳۰ هکتار آب‌بندان در شهرستان رشت وجود دارد که ۷۰ درصد آب بندان‌های استان در شهرستان رشت واقع شده است، تصریح کرد: امسال دو آب‌بندان به بهره برداری رسید که بسیار اثرگذار بودند، هدایت آب در نیمه دوم سال به این آب‌بندان‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.
از ظرفیت آب‌بندان‌ها می‌توان در فصل غیرکشاورزی هم به عنوان ظرفیت گردشگرپذیر استفاده کنیم.
فرماندار شهرستان رشت خاطرنشان کرد: در بحث تحقیقات برنج باید بر روی گونه پرمحصول که به آب کم‌تر نیاز دارد کار کنیم، هر چقدر بتوانیم شروع و پایان زراعی را کمترکنیم یقینا بحث مصرف آب و تنش‌های آبی به حداقل می‌رسد که باید این مورد هم در اولویت قرار گیرد.
وی با تاکید بر استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان، اضافه کرد: باید در تسهیلات ارزان قیمت شهرستان رشت را به عنوان قطب تولید برنج در نظر بگیرند که جا دارد از زحمات و همکاری بانک کشاورزی قدردانی کنیم.
فتح‌اللهی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی باید کمک‌کننده باشد و دغدغه مردم را برطرف کند، گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید یک چتر حمایت کننده باشد و دغدغه کشاورزان را تحت پوشش قرار دهد، حدود ۵۳ هزار هکتار زمین زراعی داریم که بیمه حدود یک سوم را پوشش می‌دهد لذا ضرورت دارد در این راستا بررسی مجدد صورت گیرد که باید در این بخش لشت نشاء و خشکبیجار که آسیب‌پذیری بیشتری دارند مورد توجه قرار گیرند.
فرماندار رشت با بیان اینکه ۱۱ درصد برنج کشور در شهرستان رشت تولید می‌شود، گفت: ۵۳ هزار هکتار شالیزار در سطح شهرستان وجود دارد که با توجه به مطالعات صورت گرفته امکان تجهیز و نوسازی ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در سطح شهرستان وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه لاینینگ و تجهیز اراضی از اولویت‌های کشاورزی در شهرستان قطب تولید برنج هستند، بیان کرد: قابلیت اجرای ۵۵۰ هزار هکتار لاینینگ در سطح شهرستان وجود دارد که نیازمند تامین اعتبار ملی است.
وی یادآور شد: انشااله در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا تاریخ ۱۵ مردادماه جاری شاهد برداشت حداکثری محصول برنج در اراضی شالیزاری شهرستان خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − چهار =