نفس‌های انزلی در هشدار بی مبالاتی به شماره افتاد

0 25

در روزهایی که کادر درمان انزلی شرایط سختی را پشت سر می گذارد، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شهری که ۶۰ درصد مراکز اقامتی گیلان در آن واقع شده و یکی از شهرهای مهم گردشگری در کشور محسوب می شود انزلی را در حالت فوق خطر و سیاه قرار داده است.

عصر کاسپین/  طی یک ماه گذشته بیش از ۵۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی شهرستان انزلی بستری شده اند. مردم و کادر درمان وضعیت ۲ هفته اخیر انزلی را با روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال ۹۸ مقایسه می کنند و معتقدند وضعیت به همان اندازه دشوار و حاد شده است به طوریکه این شهرستان علاوه بر راه اندازی مجدد نقاهتگاه بیماران کوویدی درصدد ایجاد بیمارستان صحرایی برای درمان بیماران سرپایی خود است .

حرکت در کام مرگ

بسیاری از مردم با وجود قرار گرفتن انزلی در شرایط فوق حاد همچنان درمراکز عمومی ، قهوه خانه ها ، تالارها ، جشن های عروسی و مراسمات عزا بدون ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی تردد می کنند و هیچ ابایی از کرونا ندارند ، فارغ از اینکه خطر یک تنفس با آنها فاصله دارد .

سرپرستار بخش کووید۱۹ بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی که در ۲ جبهه خانه و بیمارستان با کرونا ویروس می جنگد به خبرنگار ایرنا می‌گوید: مادر و همسرم هر ۲ درگیر ویروس کرونا سویه دلتا هستند و علاوه بر بخش کووید بیمارستان از ۲ بیمار نیز در خانه پرستاری می کنم. ولی آنچه بر خستگی ام می افزاید دیدن مردمی است که همچنان پس از گذشت یک سال و نیم بدون ماسک و رعایت پروتکل های در خیابانها تردد می کنند ، به مسافرت می روند و جشن های تولد و عروسی برگزار می کنند.

شهلا دارسرایی ادامه می دهد: چرا به فکر خود و عزیزانشان نیستند و با این فکر عبث که مبتلا نمی شوند، خود و نزدیکانشان را به مخاطره انداخته و آنها را به کام مرگ می کشانند.

او می افزاید: وقتی می توان با زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی جلوی چنین فاجعه ای را گرفت تنها با انکار واقعیت به بحران دامن می زنند و موجب طولانی شدن پیک بیماری می شوند.

او به غم از دست دادن ۲ شهید سلامت دکتر سیامک دیو شلی و سرپرستار بخش اورژانس تهمینه ادیبی نیز اشاره کرده و اضافه می کند: کادر درمان خسته است، همکارانمان در این شرایط جوی و در اوج گرما با گان و ماسک های چند لایه در بیمارستان برای نجات جان مردم تلاش می کنند اما همین مردم در شرایط مساعد خانه هایشان نه تنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند بلکه به برگزاری مهمانی و دورهمی می پردازند.

دارسرایی وضعیت موجود در انزلی را فاجعه بار دانست و گفت: بسیاری از مسافرانی که به این شهر سفر می کنند بومیانی هستند که در سایر شهرها ساکن اند و علی رغم آگاهی از این بیماری، تست مثبت و علائم تنفسی برای دیدار خانواده های خود به انزلی سفر می کنند. این افراد چگونه مسافرت می کنند و از خانه خارج می شوند این موضوع برای کادر درمان علامت سوال بزرگی است.

اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در سویه دلتا

کارشناسان معتقدند میزان سرایت پذیری سویه دلتا و لاندا بیش از نوع ووهان است و این ۲ گونه در عرض پنج تا ۱۰ دقیقه قابلیت انتقال دارند در حالیکه سویه ووهان در مدت زمان ۱۵ دقیقه در فضای بسته منتقل می شد.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و پزشک اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در گونه جهش یافته دلتا بسیار مهم تر از نوع وووهان است. سویه دلتا در مدت زمان اندکی افراد خانواده را درگیر می کند و قدرت سرایت پذیری آن بسیار بالا است.

 دکتر سمیه هادی پور افزود: واکسیناسیون به معنی درمان کامل نیست در موارد بسیاری افراد با دریافت دّز کامل واکسن نیز درگیری شدیدی داشته اند . به علت عدم پوشش کامل واکسن های موجود در بازار در جهش های جدید باید همچنان پروتکل های بهداشتی را بطور کامل رعایت کرد .

وی مهمترین اصل را استفاده از ماسک در فضاهای بسته عنوان کرد و گفت: بیمار درگیر با سویه دلتا با رعایت اصول اولیه بهبود می یابد و با شروع علائم مانند گلودرد و تب باید بپذیریم این علائم سرماخوردگی نیست به این دلیل که ویروس درگردش اجتماع ویروس کروناست.

متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: در صورت ابتلا به کرونا فرد باید در اتاقی جدا از سایر افراد خانواده نگهداری شود ، ظروف غذا خوری بیمار از سایرین جدا و ملحفه فرد روزانه تعویض شود ، بیمار از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کند در غیر اینصورت سرویس بصورت روزانه شستشو شود و پس از استحمام بلافاصله فرد دیگری وارد حمام نشود .        

مسافران بیمار باری مضاعف بر دوش کادر درمان

هادی پور از بستری شدن بیمارانی از استانهای جنوبی و مرکزی کشور در این بیمارستان خبر داد و افزود : با توجه به اینکه ویروس لاندا و دلتا از مناطق جنوبی دیده شده و در تهران به مراتب بیشتر از سایر استانها شیوع یافته است یکی از مشکلاتی که شهرستان گردشگر پذیر بندرانزلی با آن مواجه شده ورود مسافران به این شهرستان است که موجب انتقال انواع گونه های جهش یافته این ویروس به مردم استان گیلان می شود .

وی از مردم ایران خواست حداقل در این شرایط خاص از انجام سفرهای غیرضروری بپرهیزند و گفت: بیمارستان شهید بهشتی انزلی تخت های محدودی دارد و گاه این تخت ها جوابگوی نیاز شهرستان نیست و این درحالیست که تعداد قابل توجهی از تخت‌های در اختیار مسافرینی از سایر استانها و شهرستانهاست .

هادی پور خاطر نشان کرد: این بیمارستان گنجایش لازم برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ از استانها و شهرستانهای دیگر را ندارد و در حال حاضر تخت های این بیمارستان از بیمار اشباع شده است.  

تاب آوری بیمارستان انزلی به حداقل رسید

رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی نیز با بیان اینکه طی یک ماه گذشته و در پیک پنجم کرونا ۵۲۵ بیمار در این بیمارستان بستری شده اند گفت : در مجموع ۲۱۱ بیمار شناور ، ۱۱۰ نفر درمان و ۱۰۱ نفر در حال درمان هستند که با مراجعه به بیمارستان پس از دریافت دارو و سرم مراحل تکمیلی درمان را در منازل خود ادامه می دهند و  ۱۹ نفر در نقاهتگاه موقت بیماران حاد تنفسی بستری هستند.

دکتر مرتضی فلاح اظهار کرد: استان گیلان و شهرستان بندرانزلی به لحاظ زیست بوم از مسافر پذیرترین استانها و شهرستانهای کشور است که تراکم جمعیت در شهرهای این استان بسیار بالاست لذا در حال حاضر بدترین پیک ممکن را طی می کند .    

فلاح با بیان اینکه تاب آوری بیمارستان به حداقل رسیده خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم جامعه شد و افزود : میزان سرایت پذیری ویروس جهش یافته دلتا و لاندا نسبت به انواع جهش یافته دیگر بالا بوده و دوره کمون کوتاه تری دارد و افراد طی ۲ تا ۳ روز علامت دارد می شوند .

وی از مردم خواست تا از شرکت در دورهمی ها و مراسمات اجتناب کنند و اظهار کرد : اکنون درمان های سرپایی با تجویز داروهای خوراکی و تزریقی و درصورت لزوم بستری بیماران با حال عمومی متوسط و بدحال در حال انجام است اما حجم زیاد ابتلا باعث می شود فشار کاری بر کادر درمان افزایش یابد .

وی خاطر نشان ساخت : بیش از ۳۰ نفر را به کادر پرستاری اضافه کردیم اما فشار کاری شرایط را سخت و خستگی را دوچندان کرده است .

سرعت واکسیناسیون خوب ولی ناکافی 

رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی تصریح کرد: سرعت واکسیناسیون در کشور ما افزایش یافته اما این مقدار کافی نیست. افراد زیادی با وجود در یافت هر دو دز واکسن به این بیماری مبتلا شده اند . به همین منظور مردم باید اصول اولیه بهداشتی که همان رعایت پروتکل ها از قبیل بهداشت تنفسی با استفاده از ماسک و تهویه هواست پایبند باشند و با شستشوی دستها و رعایت فاصله اجتماعی به مجموعه بهداشت و درمان کمک کنند .

فلاح گفت : افرادی که دارای  بیماری های زمینه ای نظیر بیماری های کلیوی ، قلبی ، دیابت ، ضعف سیستم ایمنی ، بیماران سرطانی که شیمی درمانی هستند و کسانی که داروهای کورتونی مصرف می کنند از افراد پرخطری محسوب می شوند که نیازمند مراقبت های بیشتری هستند.  

وی اظهار داشت: متاسفانه مادران بارداری داشتیم که مبتلا شدند و این نشان می دهد سطح رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار پایین است. ویروس دلتا قدرت انتقال بالایی دارد و کودکان و نوجوانان با سنین ۹ تا ۱۴ ساله را درگیر می کند .   

چهره عادی شهر برخلاف شرایط حاد بیمارستان 

عده ای دور میز کوچکی روبروی مغازه ای جمع شده و سرگرم گپی دوستانه اند ، صحنه ای عادی از زندگی روزمره ؛ اما به نظر چیزی در این بین غلط است درست مانند بازی یافتن اختلاف دو تصویر. نکته پنهان این تصویر زنده عواقب وخیم و وحشتناکی در پی دارد زیرا هیچ کدام ماسکی بر چهره ندارند.   

فارغ از آنچه که در بیمارستان انزلی می گذرد بسیاری بی توجه به پروتکل های بهداشتی در معابر و خیابانها ، پاساژها و رستورانها ، قهوه خانه ها ، گیم نت ها ، کافی شاپ‌ها ، اماکن ورزشی و تفرجگاهها بدون ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در تردد هستند .

همان افرادی که در فضاهای مجازی زبان به انتقاد دیگران می گشایند خود در عالم واقع ابتدایی ترین پروتکل های بهداشتی که همانا زدن ماسک است را رعایت نمی کنند . در شب نشینی ها، دورهمی ها ، جشن های عروسی و تولد و مراسم عزاداری شرکت می کنند بدون آنکه خستگی کادر درمان را در نظر بگیرند و برای حفظ جان خود هم که شده ماسک بزنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان بندر انزلی نیز شرایط حاضر را با زمان  جنگ، زلزله و سیل مقایسه کرد و گفت : شهرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد البته وضعیت کشور به همین منوال است اما باید از داشته‌هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم و شرایط را بهبود ببخشیم.

سیده سمانه حسینی ادامه داد: نمی‌گویم مسئولین ایرادی ندارند زیرا ما در فضاهای مجازی مشغول ایرادگیری از دیگران هستیم درحالیکه خودمان ماسک نمی‌زنیم، در دورهمی‌ها شرکت می‌کنیم جلسات پرتعداد برگزار می کنیم و پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیریم و در انتها انتظار داریم ورودی شهرها بسته شوند.

کرونا در گیلان طی ماه گذشته هر روز تعداد بیشتری را به خود مبتلا کرده است بطوریکه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان اگر مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی نداشته باشند، بیماری از کنترل خارج می شود.مردم باید ضرورت استفاده از ماسک و توصیه های کادر درمان را جدی بگیرند تا دچار ویروس کرونا نشوند.

طبق نظر مسئولان بهداشتی استان به دلیل گسترش ویروس در سطح جامعه هرگونه خروج از منزل می تواند مردم را در معرض ویروس قرار دهد به همین منظور تنها برای امور بسیار مهم باید از منزل خارج شد و قرنطینه خانگی و خانه نشینی را دراولویت قرار داد .

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و این شهرستان از اولین شهرهایی بود که در دوران شیوع ویروس کرونا وضعیت آن قرمز اعلام شده بود و در حال حاضر درگیر پیک پنجم کرونا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 15 =