افزایش خودکشی در گیلان/ لزوم فراگیری مهارت ها و تاب آوری اجتماعی

0 18

طبق آمارها در سال گذشته در گیلان هزار و ۲۰۰ نفر مبادرت به خودکشی کردند که از این میان ۲۵۰ نفر جان باختند از سویی به گفته معاونت اجتماعی دادگستری گیلان، در چهار ماه نخست امسال خودکشی در گیلان ۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

عصر کاسپین/ پنج آسیب اجتماعی طلاق، کودکان کار، مفاسد اجتماعی، خودکشی و اعتیاد در صدر آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی است که خانواده‌های زیادی را درگیر خود کرده است به بیان دیگر اعتیاد پدیده‌ای است چند علتی بوده و عوامل مختلفی در گرایش افراد به مصرف آن نقش دارد.

 

یکی از عوامل مهمی که در گرایش و تمایل افراد به مصرف مواد روان گردان نقش دارد دسترسی آسان به انواع مواد مخدر و روان گردان است به طوری‌که گفته می‌شود در کشورمان کسانی که قصد دسترسی به مواد مخدر داشته باشند در مدت زمان کوتاهی و به محض اینکه اراده کنند، می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

 

بیشترین عاملی که می‌تواند افراد را به سمت اعتیاد بکشاند نداشتن مهارت‌های کافی در این زمینه است که از جمله این مهارت‌ها باید به مهارت نه گفتن، مهارت رفتار جرأت مندانه، مهارت حل مسئله و نظیر این اشاره کرد.

 

وضعیت فرهنگی خانواده و جامعه، وضعیت اجتماعی و اقتصادی عوامل اصلی به دام افتادن افراد به چنگ اعتیاد است، بی پولی و بیکاری می‌تواند عامل اصلی به دام افتادن افراد در اعتیاد باشد زیرا وقتی بی پولی به یک فرد بیکار فشار می‌آورد به دنبال رسیدن به چیزی جهت آرامش است که در ابتدا سیگار و در نهایت مواد مخدر است.

 

یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی خودکشی است، خودکشی در حقیقت مرگی است که به دست خود شخص اتفاق می‌افتد، آمارها نشان می‌دهد متاسفانه در سال گذشته در استان گیلان هزار و ۲۰۰ نفر مبادرت به خودکشی کردند که از این میان ۲۵۰ نفر جان باختند.

 

در رابطه با علت‌های اصلی خودکشی هم گفته می‌شود بیماری‌های جسمی، بیماری‌های روانی مانند افسردگی، عوامل اقتصادی نظیر از دست رفتن کار و سرمایه و ورشکستگی، عوامل عاطفی مانند شکست عشقی یا بیماری و مرگ یکی از نزدیکان و اختلالات اجتماعی و خانوادگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد خانم‌ها سه برابر آقایان اقدام به خودکشی می‌کنند اما مرگ‌های واقعی در اثر اقدام به خودکشی در میان آقایان سه برابر خانم‌ها است.

 

* در چهارماهه نخست امسال خودکشی در گیلان ۶ درصد افزایش پیدا کرد

«احمد آقایی» در همین راستا با بیان اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی امروزه جوامع بشری از جمله کشورمان و استان گیلان را درگیر کرده است عنوان کرد: متولی اصلی رسیدگی به این امر شورای وزارت اجتماعی کشور است که در آن چندین وزیر و رئیس‌جمهور عضویت دارند و هر شش ماه هم عملکرد خود را در جلسه با مقام معظم رهبری ارائه می‌دهند. 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان خودکشی را پدیده‌ای که کل دنیا و بشر با ورودش به هزاره سوم با آن مواجه است خواند و تصریح کرد: در سال گذشته گیلان با توجه به جمعیتش از حیث خودکشی جزو هفتمین استان کشور بود و میزان خودکشی در آن نسبت به سال ۹۸ حدودا هشت درصد کاهش داشت.

 

وی با بیان اینکه در چهارماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خودکشی در استان گیلان ۶ درصد افزایش پیدا کرده است ابراز داشت: با توجه به آمارهایی که در بحث خودکشی ارائه شد می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت گیلان از این حیث نسبت به استان‌های دیگر کشور بهتر است.

 

آقایی استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را بسیار اثرگذار دانست و با بیان اینکه در بحث آسیب‌ها تمام سازمان‌ها مسئولیت دارند اضافه کرد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم یکی از همین سازمان‌ها محسوب می‌شود اما متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی استانداری است.

 

* گیلان در طلاق، خشونت خانگی و خشونت اجتماعی وضعیت خوبی ندارد

«رضا علیزاده» با بیان اینکه استان گیلان از حیث آسیب‌های اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد اذعان کرد: اگر ما به شاخص‌هایی مانند طلاق، خودکشی و مانند این‌ها توجه کنیم می‌بینیم که متاسفانه در اکثر این آسیب‌های مخرب اجتماعی استان گیلان رتبه‌های منفی دارد و این بدان معنی است که در سیاست‌گذاری اجتماعی باید یک تجدیدنظر اساسی شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه در ۲۰ سال اخیر استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی اوضاع خوبی ندارد و بدتر شده است افزود: طلاق، خشونت خانگی و خشونت اجتماعی از جمله مواردی هستند که گیلان در حوزه آن‌ها اصلا وضعیت مناسبی ندارد و باید به عنوان یک واقعیت تلخ قبول کنیم که آسیب‌های اجتماعی در گیلان فزاینده است.

 

وی با اشاره به اینکه جامعه تعادل خود را از دست داده است ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات گیلان در حوزه اقتصاد است و اگر نگاهی به آمار افراد و نیروی انسانی که جهت کار از استان خارج می‌شوند به اهمیت و وخیم بودن این موضوع واقف خواهیم شد.

 

علیزاده از افزایش حاشیه‌نشینی در استان گیلان به ویژه شهر رشت سخن گفت اضافه کرد: در مورد طلاق یکی از علل می‌تواند اقتصادی باشد اما عوامل فرهنگی مانند تغییر سبک زندگی، سرعت بیشتر توقعات و خواسته‌ها و انتظارات افراد در زندگی و عدم برآورده شدن آن‌ها هم در این جا نقش بسیار مهمی دارد.

پژوهشگران معتقدند سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه و رسالت دارند اما روند میزان شیوع و گسترش این آسیب‌ها در جامعه ما با وجود همه کارها و اقداماتی که برای مقابله با این پدیده توسط دستگاه‌ها انجام شده افزایشی است بنابراین باید هر چه زودتر در رویکردها بازبینی و تغییر ایجاد شود تا جامعه بیش از این در ورطه آسیب‌های اجتماعی فرو نرود.

منبع: شبستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − 5 =