بازگشت اعتماد گیلانی‌ها به واکسیناسیون و محدودیت واکسن

0 13

حضور گیلانیها در صف‌های طولانی تزریق واکسن نشان از اشتیاق و همکاری آنان برای دریافت واکسن علیه بیماری کرونا دارد، اما طی چند هفته اخیر مردم این استان برای دریافت واکسن دچار مشکل شده اند و در روزهایی با تعطیلی برخی از مراکز مواجه بوده اند.

عصر کاسپین/ گیلان از جمله استان هایی بود که از ابتدای تزریق واکسیناسیون عمومی مکان، نیرو و امکانات لازم را برای انجام این کار مهم مهیا کرد، در ماه های اول به دلیل برخورداری از امکانات و استقبال مردم سهمیه بیشتری به این استان اختصاص داده شد و واکسن به راحتی بدون هر گونه مشکلی به مردم تزریق می شد.

اما طی یک ماه اخیر به ویژه طی ۲ هفته گذشته هر روز تعداد اندکی از اسامی مراکز تزریق واکسن کرونا اطلاع رسانی می شود، ضمن اینکه در این مراکز اولویت دوز دوم واکسن است و تزریق دوز اول در تعداد کمی از پایگاه ها انجام می شود.

طولانی شدن فاصله بین تزریق دوز اول و دوم مشکل دیگری سر راه واکسیناسیون کرونا در گیلان است. در زمان حاضر تعدادی از گیلانیها دوز اول واکسن به خصوص واکسن بومی برکت را دریافت کرده اند اما اکنون چند روزیست که زمان تزریق دوز دوم آنان گذشته است.

براساس آمارهای دریافتی هم اکنون ۴۴ هزار دوز واکسن برکت برای تزریق دوز دوم گیلانی‌ها نیاز است که گفته می شود چند روز آینده سهمیه ای از واکسن برکت وارد این استان می شود. این مشکل پیش از این نیز برای انواع دیگری واکسن ها وجود داشت که خوشبختانه طی روزهای اخیر مرتفع شده است.

استاندار گیلان نیز چندی پیش در جلسه ستاد کرونا استان گفت: باتوجه به ورود محموله‌ های جدید واکسن به کشور، باید برای اختصاص سهمیه بیشتر به گیلان تلاش و پیگیری مضاعف شود.

ارسالان زارع با تاکید بر ضرورت تلاش برای افزایش میزان دسترسی به واکسن افزود: اولویت تزریق واکسن با دوز دوم باشد تا در مدت مقرر، نگرانی برای مردم ایجاد نشود.

استانداری گیلان هشتم شهریور نیز در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور به آمادگی بخش خصوصی استان برای واردات واکسن اشاره کرد و اظهار داشت: پیرو تاکیدات رئیس جمهوری، بخش خصوصی فعال گیلان برای نقش آفرینی در واردات واکسن اعلام آمادگی کرده اند و ما نیز مذاکراتی با آنها داشته ایم.

 وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در گیلان در ارتباط با مدیریت و مقابله با کرونا گفت: گیلان به عنوان سالمندترین و به لحاظ تراکم جمعیتی پس از تهران و البرز، سومین استان متراکم کشور محسوب می شود که با استمرار خیز پنجم ویروس کرونا با سویه دلتا، در حال حاضر همچنان درگیر این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز هفته گذشته در جلسه مطالبه گری گروه های جهادی استان گفته بود، معضل استان ما نیرو و مکان برای تزریق واکسن نیست، گیلان توانایی تزریق هشت هزار دوز واکسن کرونا را در هر ساعت دارد.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: آنچه که گیلان را در واکسیناسیون محدود کرده تعداد سهمیه واکسن است که با نیاز و ظرفیت واکسیناسیون استان همخوانی ندارد. 

گیلانیها؛ مشتاق تزریق واکسن

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان روز سه شنبه با اشاره به استقبال و همکاری خوب مردم این استان برای تزریق واکسن کرونا گفت: استقبال مردم از تزریق واکسن بسیار بالاست که نشان از بازگست اعتماد عمومی به واکسیناسیون دارد.

دکتر حسن رخ شاد با تاکید بر اینکه مشکل مکان و نیرو در گیلان نداریم بلکه به ورود واکسن های بیشتری نیاز است تا جوابگوی استقبال مردم باشیم، افزود: اگر سهمیه بیشتری به این استان اختصاص دهند، ظرفیت تزریق روزانه ۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در گیلان را داریم.

وی با قدردانی از تیم های تزریق واکسن در گیلان اظهار داشت: همکاری همه معاونت های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و بیرون سازمانی برای واکسیناسیون مردم در این استان در خور تحسین است.

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه توزیع واکسن علیه بیماری کووید ۱۹ بر اساس جمعیت هر استان انجام می شود، اضافه کرد: نیاز است تا با توجه به جمعیت بالای سالمندی در گیلان، سهمیه بیشتری واکسن به این استان اختصاص دهند.

ورود ۱۵۸ هزار دوز واکسن جدید به گیلان

رخ شاد با اشاره به دریافت یک میلیون و ۲۴۰ هزار دوز واکسن برای گیلان گفت: فقط روز گذشته ۱۵ شهریور ۱۵۸ هزار دوز واکسن وارد استان گیلان شد، ضمن اینکه حدود هشت روز واکسن وارد این استان نشده بود.

وی درباره وضعیت تزریق واکسن در گیلان گفت: هم اکنون ۴۰۰ هزار نفر “۵ . ۱۹درصد” از گروه های هدف هر ۲ دوز واکسن کرونا و ۶۵۵ هزار نفر “۳۲ درصد” دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به اینکه ورود محموله جدید واکسن به گیلان به واکسیناسیون در این استان شتاب بیشتری داده است، افزود: امیدواریم با برنامه ریزی جدید دولت و وزارت بهداشت این روند همچنان ادامه داشته باشد.

براساس آخرین آمار یکهزار و ۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان گیلان بستری هستند.

براساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک باخروج هشت شهرستان از وضعیت قرمز شمار مناطق با رنگ بندی نارنجی کرونایی گیلان به ١٢ شهرستان افزایش یافت، اما چهار شهرستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و یک شهرستان نیز زرد است.

براساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک، شهرستان های آستارا، سیاهکل، لاهیجان، رشت، خمام، رودبار، ماسال، تالش، رودسر، شفت، فومن و رضوانشهر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و لنگرود، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و بندرانزلی قرمز “پرخطر کرونایی ” هستند. 

تنها شهرستان املش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + هفت =